نگاهي به روند برگزاري انتخابات مجلس دوازدهم ؛

بار شيشه ي انتخابات

علی کریمی پاشاکی_ روزنامه نگار__تا روز برگزاری انتخابات مجلس دوازدهم زمان زیادی نمانده است،تا آن روز موعود عبور از پیچ و خم های احراز صلاحیت داوطلبان لحظات ،اوقات و روز های نفس‌گیری را گذشته و در پیش است که با اعلام نظر هیئت های اجرایی و نظارت انتخابات ،این روز های نفس گیر و پر […]

علی کریمی پاشاکی_ روزنامه نگار__تا روز برگزاری انتخابات مجلس دوازدهم زمان زیادی نمانده است،تا آن روز موعود عبور از پیچ و خم های احراز صلاحیت داوطلبان لحظات ،اوقات و روز های نفس‌گیری را گذشته و در پیش است که با اعلام نظر هیئت های اجرایی و نظارت انتخابات ،این روز های نفس گیر و پر حرف و حدیث همچنان برای برخی از کاندیداها ادامه دارد .

باید اذعان کرد که قانون انتخابات در کشور ما دارای اشکالات و ابهاماتی است که باعث بروز مشکلات فراوان و محروم شدن بسیاری از حق انتخاب شدن و انتخاب کردن گردیده است.

می توان ادعا کرد که برگزاری انتخابات مطلوب و رقابتی و انتخاباتی که ماحصل آن مشارکت حداکثری از واجدین شرایط رای دهندگان و همچنین راه یابندگان و نخبگان واقعی و کار آمد به نهاد مهم قانونگذاری و نظارت کشور، به مانند ،،بار شیشه‌ای،، است که بر دوش وزارت کشور به عنوان مجری،شورای نگهبان به عنوان ناظر ،مردم و جریان ها و احزاب سیاسی قرار دارد.
ولی این فرآیند در دوره های مختلف به علت اشکالات موجود در قانون انتخابات ، باعث شده است تا هم مشارکت مردم کاهش یابد و هم مجالس ضعیفی داشته باشیم که عملاً در رأس امور تاکنون ‌یا نبودند و یا نخواسته اند که باشند.

با توجه به اعلام نظر نهایی هیات های نظارت، هنوز برخی نامزدهای انتخابات مجلس دوازدهم و سایر ذی نفعان چشم دوخته اند تا دایره ی انتخاب مردم از گذشته کمی بازتر و متنوع تر بشود،یعنی هم اصولگرایان و هم اصلاح طلبان وهم میانه‌رو ها و اعتدالیون در صحنه ی رقابت حضور داشته باشند تا انتخابی کیفی و حداکثری و مجلسی کارآمد و قوی ماحصل آن باشد .
اما به نظر می رسد با روند نظارت حداکثری در پیش گرفته شده و رد صلاحیت بسیاری از نامزدهای انتخابات از تفکرات درون جامعه اعم از تحول خواهان ، اصلاح طلبان ،اصولگرایان ، میانه‌رو ها، اعتدالیون و مستقلین و… این انتظار ، انتظار منطقی به نظر نمی‌رسد.

می توان یاد آور شد که تشبیه انتخابات به باری از ،،،شیشه،،، پر بیراه نباشد.چون این تشبیه محصول حساسیتی است که شرایط کشور ما در ابعاد مختلف سیاسی،امنیتی و وضعیت تحمیل شده بر سیاست خارجی و انتظار های بیرونی و درونی از مشاهده ی برخی کارکردها بر مشارکت سیاسی مردم ایران،روی دوش صندوق های رأی گذاشته شده و کسی یافت نمی شود که به این ویژگی اهمیت دار انتخابات یازدهم اسفندماه ۱۴۰۲ اشاره و تاکید بر تراکم سیاسی حداکثر ی با مشارکت متنوع جریان های سیاسی داخل نظام نداشته باشد.

باید بدانیم که مشارکت حداکثری،تراکم سیاسی سلیقه های گوناگون،سلامت،امنیت و رقابت ارکان مهمی هستند که هر انتخابات باید داشته باشد.در فراهم آوری این ارکان مهم هم وزارت کشور، هم شورای نگهبان، هم احزاب و تشکلها و گرایش ها و جبهه های سیاسی و هم صد البته مردم نقش آفرین اند و مهم.

در ضمن ضرورت داشت تا زمین انتخابات مجلس دوازدهم با تعامل بیشتر دولت و شورای نگهبان و تمامی احزاب و تشکلها ی سیاسی وبا همراهی همه جانبه ی مردم ،به صحنه ی قشنگ و اخلاقمند رقابت واقعی اصولگرایان،اصلاح طلبان و میانه‌رو ها ، تحول خواهان ، اعتدالیون و…تبدیل می شد که اگر این زمین به خوبی آماده می شد،صحنه ی انتخابات مجلس دوازدهم ،صحنه ی بردـ برد همه و ملت ایران می شد.

(اصلاح طلبان)

اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات مجلس دوازدهم به تایید صلاحیت نیروهای کیفی شان نیاز مبرم داشتند‌ که ‌عملا ممکن نشده است و اصلاح طلبان به علت نداشتن نامزد انتخاباتی در انتخابات دوره ی دوازدهم ،مشارکت جدی نخواهند داشت ( بنا به گفته ی خودشان)و این یکی از نقاط ضعف برگزاری انتخابات با حضور حداکثری جریان های سیاسی کشور است.

(اصولگرایان اعم از تندرو و کندرو و میانه رو)

در جریان روند انتخابات مجلس دوازدهم مجلس شورای اسلامی شاهد هستیم که بالاخره صابون رد صلاحیت گسترده به تن اصولگرایان هم خورد،اما به نظر می‌رسد،این جریان سیاسی ,بر خلاف رقیب اصلاح طلب، در این دوره کمتر نگرانی دارد چون آنقدر طرفداران اصولگرایان نامزد شده اند که هر میزان هم رد صلاحیت شوند باز هم نامزد برای آنان مانده است!!!.
با این حال با توجه به شرایط کنونی به نظر می‌رسد که اصولگرایان مشکلات و موانعی مخصوص به خودشان را دارند.
آنان در سالهای اخیر به ‌علت عملکرد ضعیف در قوه ی مجریه و همچنین عملکرد بسیار چالش دار و ضعیف در مجلس یازدهم عملاً از همراهی مردم و حتی بخشی از طرفداران خود محروم شده اند.

با این اوصاف شایسته بود تا دلسوزان واقعی کشور برای اینکه چالش‌های کشور در سبک حکمرانی را به حداقل برسانند ، در نحوه ی برگزاری انتخابات مجلس دوازدهم و اساسأ قانون انتخابات تجدید نظر جدی می کردند تا با وجود تمام چالش های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی داخلی و ناملایمات موجود در سیاست خارجی ، حداقل، مشارکت حداکثری مردم در انتخابات با برگزاری انتخاباتی رقابتی با وجود تمام سلایق و تفکرات سیاسی داخلی فراهم می شد تا در مواجهه با محافل بین المللی دچار چالش نمی شدیم.
حال که این مهم بخوبی فراهم نشده است ، این بار« شیشه‌ای » انتخابات حساس تر گردیده است.