تلاش دکتر شوقی، شهردار رشت با توانمندی های بالای مدیریتی و اجرایی برای ساماندهی شهر رشت تحسین برانگیز است

باید از «شهر سیاست» گذشت و به «سیاست شهر » رسید/ راه دشوار شهردار رشت

علی کریمی پاشاکی_ روزنامه نگار__شهرداری و به همراه آن شورای شهر ،نهاد یا سازمان عمومی غیر دولتی هستند. غیر دولتی بودن در جامعه ای که دولت مظهر و مصدر سیاست و قدرت اجرایی است، به معنای غیر سیاسی بودن هم باید باشد. پس انتظار می رود مدیریت شهری و شهرداری ها غیر سیاسی باشند یا […]

علی کریمی پاشاکی_ روزنامه نگار__شهرداری و به همراه آن شورای شهر ،نهاد یا سازمان عمومی غیر دولتی هستند. غیر دولتی بودن در جامعه ای که دولت مظهر و مصدر سیاست و قدرت اجرایی است، به معنای غیر سیاسی بودن هم باید باشد. پس انتظار می رود مدیریت شهری و شهرداری ها غیر سیاسی باشند یا دست کم مرز مشخص میان این سازمان ها و ارکان دولت به معنای نهادها و وزارتخانه و سازمانهای اجرایی باشند. اما چتر سیاست در این سرزمین وسیع تر از آن است که بتوان برای آن حدی قائل شد.
علی ایحال، اعضای دوره‌ی ششم شورای اسلامی شهر رشت برای انتخاب شهردار رشت ، به دنبال گزینه ای سیاسی نرفتند و پس از کش و قوس های فراوان بعد از انصراف آقای احمدی،گزینه ای غیر سیاسی و عضو شورای شهر یعنی آقای علوی را انتخاب کردند که با توجه به شناخت ایشان از شهر ،انتخابی منطقی به نظر می رسید .
شورای ششم ،راه را در ابتدا درست انتخاب کرد ولی چرا در ادامه در ارتباط با استیضاح و برکناری شهردار کمتر از یکساله ی رشت رکورد شکست و چرا پس از بازگشت علوی ،به عنوان شهردار رشت با حکم قانونی دیوان عدالت اداری باز مخالفت هایی از برخی از اعضای شورای اسلامی شهر رشت شنیده می شد ؟!
چرا شورای شهری که معیار اولیه ی انتخابش برای شهردار ،ملاک غیر سیاسی و تخصصی بوده ، به چنین چالشی گرفتار شد،؟!
که عکس العمل منفی برخی صاحب نظران و شهروندان رشتی را نسبت به عملکرد شورای اسلامی شهر رشت به ارمغان آورد؟!
شورای ششم در اقدام اول خود انتخاب شهردار سیاسی را کنارگذاشت و این اقدام پسندیده بود چون با انتخاب شهردار سیاسی شهر در دایره ی تنگ سیاست محصور می شد ، بحث اساسی این بود که چرا بعد از گذشت مدتی کوتاه با شهردار( علوی) برای ساماندهی شهر توسط برخی از اعضای شورای ششم رشت همکاری نشد؟ آیا سهم خواهی ها و نفع طلبی ها نقش داشتندو یا مباحث فنی و مدیریتی ‌و قانونی یا مباحث دیگری مطرح بودند ؟

گذر از «شهر سیاست» و رسیدن به «سیاست شهر»

نباید شورا و شهرداری شهر بزرگ و مهمی چون رشت به «شهر سیاست» تبدیل شود ،وقت آن رسیده که از شهر سیاست عبور کنیم و در پی مدیریتی باشیم که به «سیاست شهر» همت گمارد.
شهر سیاست، شهری است که هویت آن را سیاست تعیین می کند، اما «تدبیر و سیاست برای امور شهر» یعنی تلاش برای مدیریت مسائل، مشکلات و آسیب های کلان شهری مانند رشت و توجه به ابعاد گوناگون زندگی شهری.
البته حرکت به سوی«سیاست شهر» به معنای غیر سیاسی کردن شهر و مدیریت آن نیست. زیرا اساسا کسی نمی تواند بدون بهره مندی از توان و مدیریت سیاسی، شهری مانند رشت را مدیریت کند.
بنابر بحث بر سر میزان نمود سیاست و سیاست زدگی در شهر است.
اگر در مشخصه ها و ویژگی های مدیریت عالی شهر، تابلوی سیاست از تابلوی مدیریت شهری بسیار بزرگتر باشد، چه بسا به وضعیتی منجر شود که شهر و جنبه های غیر سیاسی آن زیر سنگینی سیاست قرار بگیرد.

پارلمان شهری در دوره ی ششم ، بعد از انصراف آقای احمدی با انتخاب آقای علوی ، کسی که بطور نسبی توانمندی های مدیریتی او بر کارکرد سیاسی اش می چربید و کارآمدی او برگ برنده ای برای شورای ششم شهر رشت به حساب می آمد ، چرا برخی اعضای شورای ششم بر ساز ناکوک مخالف منافع شهر و شهروندان رشتی ساز زدند و شهردار رشت ( علوی) را تغییر دادند ،جای سوال و تعجب فراوان دارد!؟
ایکاش ،چه خوب بود با پایه گذاری یک سنت خوب و نیکو و همراهی با انتخاب غیر سیاسی شهردار رشت به همه می باوراندیم که مدیریت شهری رشت می تواند محلی برای حل مشکلات مردم و لذت بردن آنان از زندگی شهری باشد و باز هم می گفتیم که شورا و مدیریت شهری محل طرح و برنامه ریزی برای حل مشکلات اساسی شهر رشت است نه بگومگوها و دعوا های آنچنانی سیاسی و غیر سیاسی که فقط به نفع برخی خواص و از ما بهتران است.
آیا تاکنون مشکلات شهر رشت با تغییرات مکرر شهرداران حل و فصل شده است ؟!
چرا در رشت مدیریت شهری عادت به فرصت سوزی کرده است؟

 

فرصت حضور و انتخاب دکتر شوقی ،شهردار توانمند پاکدست و غیر سیاسی را غنیمت بدانند و بدانیم

 

با انتخاب دکتر رحیم شوقی ،که یکی از جوانترین ،کارآمدترین و پاکدست ترین مدیران اجرایی استان می باشد و هر جا که مسئولیتی داشته با تمام توان و انرژی برای ساماندهی امور آن مجموعه تلاش کرده است ،به عنوان شهردار رشت انتخاب شد.

اگر شورا در این دوره بتواند با تمام توان از وجود چنین مدیر قابل و کاربلدی استفاده و حمایت کند ،شاید دکتر شوقی بتواند دو سال کم کاری گذشته را جبران نماید.
در این چند ماه اخیر برای حل و فصل مشکلات پسماند و زباله‌های استان گیلان و بویژه شهر رشت و بحث سراوان و آلودگی‌های ناشی از انباشت زباله و مخاطرات شیرابه های زباله ها در آلودگی آبهای زیرزمینی شهرستان رشت و نقاط دیگر استان اقدامات و تلاش ها و رایزنی های مؤثری را در سطح محلی و ملی انجام داده و در صدد است تا با کمک مقامات ارشد استانی و کشوری و نمایندگان گیلان در مجلس برای دریافت اعتبارات ملی قابل توجه جهت تکمیل زنجیره ی

کمپوست و ساماندهی پسماند ،زباله ها و رودخانه های زرجوب و گوهر رود و…تلاش زایدالوصفی را بخوبی آغاز کرده است.

اقدامات و پی گیری های دکتر شوقی ،شهردار رشت در همین دوران کوتاه پس از ابلاغ حکم شهرداری نشان از حس مسئولیت پذیری ایشان دارد

در همین دوران کوتاه، شهردار رشت اقدامات و تدابیر خوبی اعمال کرده که نشان دهنده‌ی مسئولیت پذیری و نگاه حرفه‌ای ایشان به ‌مقوله ی مدیریتی بود ،وجود چنین مدیران وظیفه شناس می تواند کمک حال خوبی برای رهایی شهر رشت از مشکلات چند وجهی باشد.

 

راه دشوار دکتر شوقی، شهردار پر تلاش رشت

 

واقعیت این است که کار آقای دکتر شوقی،شهردار محترم رشت آسان نیست و او وارث مشکلات رشت و عوارض طولانی مدت مدیریت شهری آن است که در طول سالیان سال به سبب تغییرات فراوان مدیریتی به ارث رسیده از سنوات گذشته که چندان فرصتی برای رسیدگی، تمشیت و تدبیر آنها فراهم نبوده است.
از سوی دیگر با توجه به مشکلات و معضلاتی که کلان شهر رشت با آن مواجه است و با توجه به سقف زمانی
۴ ساله ی فعالیت شورای شهر، فرصت کافی برای تغییرات گسترده و استقرار نظام مطلوب مدیریتی شهردار جدید وجود ندارد، اما از همه اینها گذشته به نظر می رسد مهمترین چالش پیش روی شهردار کنونی رشت و شورا شهر ششم، مساله کارآمدی مدیریت شهری، ظرفیت و توان آن برای ارائه ی خدمات موثر به شهروندان است.
رشت گرفتاری و مشکلات کم ندارد، از جمله بحث تامین درآمدهای پایدار، معضل پسماند و زباله ها، رعایت حق و حقوق شهروندان، کیفیت پایین محیط زیست، سهم اندک حمل و نقل عمومی،ساماندهی رودخانه های زرجوب و گوهر رود و… .

رشتوندان انتظار داشته و دارند که نمایندگان شان در شورای شهر و شهردار شان، عملکردی شفاف، کارا، عادلانه و… برای تامین خدمات و رفاه شهروندان ،مدیریت خردمندانه ی داشته باشد تا آنها نیز متقابلا بر موجودی اعتماد به مدیریت شهری بیفزایند و یاور آن باشند.
در شرایط کنونی با توجه به مشکلات پیش آمده و مشکلات انبار شده از دوره های گذشته، اعتمادی که مردم در انتخابات به نامزدهای عضویت در شورای شهر رشت نشان دادند، بر اساس آرای اخذ شده در انتخابات دوره‌ی ششم، کاسته شده است.
این در حالی است که سازمانهای عمومی بویژه شهرداری ها، بشدت نیازمند اعتماد عمومی برای موفقیت سیاست ها و برنامه های خود هستند و بدون همراهی و مشارکت مردم، گره بسیاری از مشکلات شهر و شهرداری گشوده نخواهد شد.
برای مثال پرداخت عوارض شهری از سوی شهروندان بخش عمده ای از مساله ی تامین مالی شهرداری را حل خواهد کرد، اما مردم این زمانی با رضایت و میل این عوارض را به طور کامل و داوطلبانه پرداخت خواهند کرد که به مدیریت شهری اعتماد داشته باشند. آقای دکتر شوقی، به عنوان مدیر ارشد اجرایی شهر رشت باید به مشارکت واقعی مردم باورمند باشد و این یعنی تقویت اعتماد عمومی به مدیریت شهری را به عنوان استراتژی مدیریت خود انتخاب نماید تا بتواند اعتماد ضربه خورده ی شهروندان به مدیریت شهری را بازگرداند. اگر چنین عمل کرد، که با توجه به سوابق کاری درخشان ،قطعا موفق خواهد شد و مشوق مشارکت پر شور مردم در هفتمین دوره ی انتخابات شورای شهر رشت در آینده خواهد بود .
اقدامات در دست اقدام دکتر شوقی بعنوان نفر ارشد
مدیریت اجرایی شهری و مجموعه ی شهرداری رشت برای بازگشت و تقویت اعتماد عمومی، می توان به آینده ی رشت امیدوار بود.قطعا این راه، راه دشواری پیش روی دکتر شوقی، شهردار جوان و پاکدست و توانمند رشت خواهد بود.