دانشگاه علوم پزشکی گیلان را قانون‌مدار و ناظر جدی سلامت جامعه بدانیم و بخواهیم

با غوغا سالاری ، اجرای قانون و تامین سلامت جامعه را به مخاطره نیندازیم/ بیمارستان ها و مراکز درمانی غیر استاندارد ، مخل تامین سلامت جامعه هستند

  علی کریمی پاشاکی _روزنامه نگار مقوله ی سلامت یکی از مباحث بنیادین و استراتژیک در تمام جوامع محسوب می‌شود و حتی تمام بزرگان اخلاق و علم نیز بر اهمیت مقوله ی سلامت در زندگی فردی و اجتماعی انسانها تاکید بسیار کرده‌اند. قطعا بحث تامین و حفظ سلامت یکی از مباحث راهبردی کشور همانند امنیت […]

 

علی کریمی پاشاکی _روزنامه نگار

مقوله ی سلامت یکی از مباحث بنیادین و استراتژیک در تمام جوامع محسوب می‌شود و حتی تمام بزرگان اخلاق و علم نیز بر اهمیت مقوله ی سلامت در زندگی فردی و اجتماعی انسانها تاکید بسیار کرده‌اند.
قطعا بحث تامین و حفظ سلامت یکی از مباحث راهبردی کشور همانند امنیت از اولویت و اهمیت ویژه ای برخوردار است.
در مهندسی فرآیند سلامت در جوامع که بترتیب شامل بهداشت،پیشگیری و آموزش های پزشکی و بهداشتی و درمان می باشد،مقوله ی مهم و تأثیرگذار بهداشت فردی و اجتماعی و پیشگیری و همچنین درمان از اهمیت خاصی برخوردار است.
اساسا یکی از مشخصات جوامع پیشرفته و در حال توسعه میزان بالای برخورداری مردم آن جوامع از سرانه ی بهداشتی و درمانی می باشد.
در جوامع پیشرفته ی اروپایی،امریکا،استرالیا،ژاپن ،
آرژانتین،کره جنوبی، و… بهداشت و پیشگیری و درمان در اولویت های خیلی مهم در حوزه ی عمومی سلامت قرار دارند.
علمای صاحب نظر معتقدند که اگر در جوامع مهارتهای اولیه ی زندگی سالم به همراه سایر مهارتهای زندگی مورد توجه تصمیم سازان و تصمیم گیران قرار گیرد، مقوله ی سلامت به معنای عام در آن جوامع به بهترین شکل عملیاتی و پیاده خواهد شد.
وقتی که در فرهنگ عمومی جامعه، مؤلفه های بهداشت فردی و اجتماعی از قبیل رعایت کامل بهداشت فردی و عمومی،بهداشت تغذیه،بهداشت محیط و بهداشت روانی و…با فرهنگ سازی نهادینه گردد و رعایت شود،حوزه ی پر هزینه ی درمان با کمترین مراجعین و در نتیجه، کم هزینه خواهد شد.
به عبارت دیگر هرگونه هزینه برای بخش بهداشت و پیشگیری،هزینه به فایده و در واقع سرمایه گذاری پرسود برای داشتن جامعه ی سالم است که می‌تواند بخش درمان را هم کم هزینه و بازدهی در حوزه ی درمان را بسیار ارتقاء دهد.

دانشگاه علوم پزشکی گیلان را مجری قانون و ناظر خوب بیمارستان ها و مراکز درمانی بدانیم و بخواهیم

 

در مقوله ی تامین و حفظ سلامت ، رعایت فاکتور ها و قوانین ، مقررات و ضوابط از اهمیت حیاتی برخوردار هستند.
چندی پیش حوزه ی نظارت و اعتبار بخشی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با مشاهده ی تخلفات چند بیمارستان و مرکز درمانی در شهرستان رشت و سایر نقاط استان گیلان ، بعد از دادن تذکرات و رهنمودهای لازم به تعدادی از بیمارستان ها و مراکز درمانی و عدم رعایت مقررات قانونی و حرفه ای و تکنیکی و…تعداد کمی از این مراکز درمانی را براساس مر قانون ، بطور موقت تعطیل کرد تا در صورت رفع نواقص و ایرادات ، دوباره به خدمات دهی بپردازند.
این اقدام نظارتی مدیریت دانشگاه علوم پزشکی برای حفاظت از جان مردم و سلامت جامعه ، اقدامی پسندیده و قانونی می باشد که ضرورت دارد تا توسط یکان یکان افراد جامعه مورد حمایت و توجه قرار گیرد.
با کمال تأسف ، مشاهده شده که برخی و با کمال تعجب برخی معدود از فعالان رسانه‌ای و سایت های اطلاع رسانی از اعمال قانون و اقدامات حرفه ای و قانونی مدیریت دانشگاه علوم پزشکی گیلان ایراد گرفته و خواستار فک پلمپ آن مرکز و یا مراکز دیگر تعطیل شده ، گردیده اند!!.
اقدام دانشگاه علوم پزشکی گیلان با رعایت کلیه ی مراحل قانونی و قضایی صورت گرفته است ، یعنی همه‌ی دست اندرکاران حرفه ای و قانونی موضوع پلمپ موقت برخی مراکز درمانی
متفق القول به اجرای قانون بوده‌اند ، پس جوسازی و حاشیه سازی علیه یک کار قانونی و در راستای تأمین و حفظ سلامت جامعه و جان مردم، آن از طرف برخی معدود فعالان رسانه‌ای که خود را نماینده‌ی افکار عمومی می دانند ، خیلی عجیب
می نماید!!.
بیاییم دانشگاه علوم پزشکی گیلان را قانونمند و مجری قانون سلامت و حافظ جان مردم بدانیم و بخواهیم ،تا دانشگاه علوم پزشکی گیلان و دستگاههای اجرایی و دستگاههای حاکمیتی همیشه براساس قوانین عمل نمایند و با جوسازی های و غیر منطقی و گمراه کننده ، جریان اطلاع رسانی در جامعه را دچار تناقض و دوگانگی نکنیم!.

به نظر می رسد ، براساس مستندات مسئولان ذیربط دانشگاه علوم پزشکی گیلان ،در برخی از این مراکز درمانی که بطور موقت تعطیل شده‌اند ، حتی در برخی کشیک های شبانه ، پزشک مورد نیاز هم وجود نداشته است و یا کارهای غیر قانونی دیگری انجام می گرفته است !.
حال چرا برخی به بهانه‌ی کمبود فضاهای درمانی ، مدافع چنین مراکز درمانی متخلف شده‌اند ، بایستی خودشان برای افکار عمومی توضیح دهند!؟!

والسلام و ایام بکام.