برگزاری 200 جشن یلدایی گیلانی در اقامتگاه‌های بوم‌گردی

مدیر کل میراث‌فرهنگی گیلان گفت: 200 جشن یلدایی گیلانی در اقامتگاه‌های بوم‌گردی و سنتی و سایر تاسیسات با رویکرد گردشگری خوراک در استان برگزار می‌شود.

ولی جهانی با اعلام این خبر گفت: آیین‌ها و سنت‌های ارزشمند ایران زمین در خود شور و نشاط دارد و می‌توان با برگزاری آنها به اشکال مختلف این نشاط و شادابی را در جامعه تقویت کرد. شب یلدا از جمله مراسم شادی است که با آیین های زیبا و دورهمی های خانوادگی و فامیلی لحظات لذت بخشی را برای مردمان در دنیای پرهیاهوی امروز فراهم می‌کند گیلان مهد فرهنگ و هنر است و در این شب نیز در شهرها و روستاهای استان با خوراکی ها و تنقلات و مراسم های خاص برگزار می‌شود.
با توجه به ثبت جهانی “شب یلدا” و لزوم برگزاری هر چه با شکوه‌‎تر مراسم گرامیداشت این آئین کهن این اداره کل با تشویق هتل‌ها، مراکز اقامتی و مجموعه‌های گردشگری به بزرگداشت آیین‌های یلدا در قالب برپایی جشنواره سفره‌های یلدایی، نمایشگاه و فروشگاه صنایع دستی، موسیقی اقوام، حافظ خوانی و قصه گویی و… اهتمام می‌ورزد.
اقامتگاه های بومگردی به دلیل فضای داخلی و معماری خاص و با امکانات و شرایط مطلوب اسکان، اقامت و پذیرایی این امکان را فراهم می‌نمایند تا مانند گذشته خانواده‌ها دور کرسی جمع شوند و این مراسم را به یادماندنی نمایند. از این رو بیش از 200 برنامه فرهنگی بمناسبت شب یلدا در بومگردی‌های استان با رویکرد گردشگری خوراک آماده برگزاری می باشد.
با توجه به اهمیت حفظ آئین ملی «شب چله» خاطر نشان می شود به جزء برگزاری آئین شب یلدا در اقامتگاه‌های بومگردی استان، مراسم‌های دیگری نیز برنامه‌ریزی شده است.به عنوان نمونه ویژه برنامه‌ای در موزه میراث روستایی در روز یلدا مورخ 30 آذرماه از ساعت 14 الی 16 برگزار خواهد شد که شامل سخنرانی، حافظ خوانی،اجرای موسیقی محلی، نقالی، پذیرایی با میوه‌ها و تنقلات شب یلدا خواهد بود.
بی‌‌تردید نقش موثر فعالان و مراکز گردشگری در جهت معرفی ارزش‌های سنن و آیین‌های ملی چون “یلدا” به گردشگران، ارتقای صلح و دوستی میان اقوام را نیز در پی خواهد داشت.
یلدا همان میلاد به معنای زایش، زاد روز یا تولد است كه از زبان سامی وارد پارسی شده و همچنان در بسیاری از نقاط ایران برای نامیدن بلندترین شب سال همراه با آیین‌های خاص برگزار می‌شود و به جای شب یلدا از واژه مركب شب چله یا چله شو نیز استفاده می‌شود.