تجلیل استاندار گیلان از خبرنگاران در روز پزشک!

هر چند این برنامه به اسم روز خبرنگار بود؛ ولی اسدالله عباسی روز پزشک را به پزشکان و آغاز هفته دولت را نیز به مردم گیلان تبریک گفت! به‌ظاهر بانیان مراسم با یک تیر چند نشان زدند!

۱۷ مرداد سالروز شهادت خبرنگار شهید محمود صارمی به نام روز خبرنگار در تقویم کشور ثبت شده است. هر ساله در استان گیلان به این مناسبت مراسمی توسط دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی برای تقدیر از زحمات یک‌ساله کاری خبرنگاران باکیفیت و کمیت مختلف برگزار می کنند تا فضایی برای شروع یک سال کاری دیگر در مسیر اطلاع‌رسانی صادقانه و شفاف ایجاد گردد و اهالی رسانه برای یاری رساندن به دولت، نظام و مردم باهدف اعتلای ایران و ایرانی مجدداً هم قسم شوند.

خبرنگاران اجازه ندادند این گام‌های پر شور و شعور از حرکت بایستد

هر چند در این مسیر پر پیچ‌وخم، خبرنگاران مظلوم به دلیل کج‌سلیقگی برخی مسئولان دچار حاشیه می‌شوند و برخی مسئولان تلاش می‌کنند بجای پاسخگوی با طرح شکایت در محاکم قضایی، سرعت این عزم‌های راسخ را برای رسیدن به هدف کند کنند؛ اما خبرنگاران پرتلاش رسانه‌های مجازی و نوشتاری اجازه ندادند این گام‌های پر شور و شعور از حرکت بایستد و استان گیلان در فراغ قلم به دستان و لنز دوربین عکاسان خبری، از توسعه عقب بماند.

خبرنگاران معنای جهادی و انقلابی را به برخی مسئولان که جهادی و انقلابی لق لقه زبانشان است؛ نشان دادند

خبرنگارانی که نه در شعار بلکه در عمل، معنای جهادی و انقلابی را به برخی مسئولان که جهادی و انقلابی لق لقه زبانشان است؛ نشان دادند. طلایه‌دارانی که شب، روز، سرما و گرما حریفشان نیست و هر بار مسئولان ندای هَلْ مِنْ ناصِرٍ یَنْصُرُنی سر دادند، بدون توقع لبیک گفتند.

حاشیه‌های این مراسم کام خبرنگاران دلسوز و زحمت‌کش را تلخ کرد

قصد نگارنده از طرح مطالب فوق اشاره به برگزاری آیین بزرگداشت روز خبرنگار به میزبانی استانداری گیلان و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت است که حاشیه‌های آن کام خبرنگاران دلسوز و زحمت‌کش این استان را تلخ کرد. مراسمی که حتی یک لیوان آب پیش‌بینی نکردند تا پیشکسوتان حاضر در دمای بالای ۳۵ درجه اوج تابستان استفاده کنند بماند پذیرایی!

مراسم تجلیل از خبرنگاران را در شهریور ماه برگزار کردند!

استاندار گیلان علی‌رغم همه مشغله‌های کاری که ادعا می‌کند در ۱۹ مرداد سال جاری شخصاً در صداوسیمای مرکز استان گیلان حاضر شد و از خبرنگاران شبکه باران تجلیل کرد! اما مراسم تجلیل از خبرنگاران رسانه‌های نوشتاری و مجازی با اینکه روز خبرنگار در مرداد ماه بود در ماه بعد یعنی یکم شهریور و روز پزشک برگزار شد که با نارضایتی شدید و استقبال کم خبرنگاران گیلان روبرو گردید تا جایی که مجری برنامه از میهمانان درخواست کرد ردیف وسط سالن را پر کنند تا تصاویر و فیلم‌ها با این شرایط منتشر نشود!

با یک تیر چند نشان زدند!

هر چند این برنامه به اسم روز خبرنگار بود؛ ولی اسدالله عباسی روز پزشک را به پزشکان پرتلاش استان گیلان و آغاز هفته دولت را نیز به مردم این استان تبریک گفت! به‌ظاهر بانیان مراسم با یک تیر چند نشان زدند!

باز هم ساعت‌ها برای خبرنگاران سخنرانی کرد!

سه خبرنگار گزینشی هم مطالبی در این مراسم تجلیل باعجله و استرس عنوان کردند؛ اما یک‌طرفه صحبت‌کردن طولانی اسدالله عباسی و تکرار مکررات، مراسم تجلیل امسال را نیز تحت شعاع قرار داده بود. به‌جای اینکه استاندار گیلان در سال یکبار پای درد و دل خبرنگاران رسانه‌های مجازی و نوشتاری بنشیند باز هم ساعت‌ها برای خبرنگاران سخنرانی کرد!

اعتراض برخی خبرنگاران هم کارساز نبود

اعتراض برخی خبرنگاران هم کارساز نبود تا بتوانند مطالبات و یا سؤالات خود را طرح کنند؛ اما استاندار اعلام کرد به‌زودی نشستی با حضور مدیران کل استان برای پاسخگویی برگزار خواهد کرد هر چند که وعده ایشان در شهریور ۱۴۰۱ برای برگزاری تریبون آزاد با خبرنگاران بدون محدودیت زمان و بدون محدودیت سؤال هنوز محقق نشد و دسترسی به ایشان هم به‌راحتی امکان‌پذیر نیست.

اسدالله عباسی بین بازوان خود فرق می‌گذارد!

اسدالله عباسی همواره رسانه‌ها را به‌عنوان بازوان خود معرفی می‌کند؛ اما در عمل، صداوسیما برایش عزیزتر است و بین بازوان خود فرق می‌گذارد. حالا این ذهنیت ایجاد شده که استاندار گیلان تنها صداوسیما را به‌عنوان رسانه قبول دارد درحالی‌که بیشتر بار خبری استان به دوش رسانه‌های نوشتاری و مجازی است که از بودجه دولتی هم برخوردار نیستند.

انگار که بقیه خبرنگاران، فرزندخوانده هستند!

در مواقع حمایت و تجلیل، هم صداوسیما در اولویت است انگار که بقیه خبرنگاران، فرزندخوانده هستند. امیدوار بودیم با روی کار آمدن دولت مردمی سید ابراهیم رئیسی، مسئولان رفتار معتدلی با رسانه‌ها داشته باشند.

می‌پرسیدید چگونه با چندرغاز یارانه و این همه مشکل هنوز سرپا مانده‌اید؟

آقای استاندار، کاش همان‌طور که بدون فوت وقت برای تبریک به کارکنان صداوسیما در شبکه باران حاضر شدید، سرزده به دفتر رسانه های مستقل مجازی یا نوشتاری هم می‌رفتید و مثلاً می‌پرسیدید چگونه با چندرغاز یارانه ما و این همه مشکل و تغییر ذائقه مخاطب هنوز سرپا مانده‌اید؟

یک روز را به همین مناسبت اختصاص دهید و مدام از هم تعریف کنید

اگر قرار بر این است که روز خبرنگار روز تجلیل از صداوسیما شود یک روز را به همین مناسبت اختصاص دهید و مدام از هم تعریف کنید. اما یک روز هم به خبرنگاران رسانه‌های نوشتاری و مجازی اختصاص دهید تا دردهای مردم را هم به گوش شما برسانند.

خبرنگار واقعی صدای افکار عمومی است

آقای استاندار؛ خبرنگار واقعی صدای افکار عمومی است و خبرنگاری تلاش برای کشف واقعیت و گزارش آن به مردم، نه تشریح دیدگاه‌های رسمی یک دولت در قالب هاب مختلف.

مجدداً عطای آن را به لقایش خواهند بخشید

آقای استاندار، خوب می‌دانم که غالب همکارانم در رسانه از برخورد یک بام و دو هوای برخی مسئولان با خبرنگاران رسانه‌های مجازی و نوشتاری دل‌چرکین هستند. به‌هرتقدیر مراسم روز خبرنگار سال ۱۴۰۲، در روز پزشک برگزار شد، اما امید است در سال‌های آتی برنامه‌های بهتر و بانشاط تری در روز خبرنگار برگزار شود تا هم در شأن خبرنگاران و اهالی رسانه باشد و هم به مطالبات آنان پاسخ داده شود در غیر این صورت اگر قرار باشد مراسم تجلیل از خبرنگاران با تأخیر دوهفته‌ای و این کیفیت برگزار شود، مجدداً عطای آن را به لقایش خواهند بخشید.