دکتر آشوبی در گفت و گوی ویژه خبری شبکه باران:

تشریح دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه سلامت گیلان / دانشگاه علوم پزشکی گیلان مولود و محصول انقلاب اسلامی است

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان در گفت و گوی ویژه خبری شبکه باران، دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه سلامت گیلان را تشریح کرد.

دکتر محمدتقی آشوبی – سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان در برنامه زنده گفت و گوی ویژه خبری که پس از خبر ساعت ۲۰ در صدا وسیمای مرکز گیلان(شبکه باران) با موضوع” دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه سلامت گیلان” انجام شد، با اشاره به شاخص‌های بهداشت و درمان گیلان گفت: گیلان در پوشش پزشک خانواده روستایی عملکردی ۱۰۰ درصدی در شاخص‌های برنامه ششم توسعه داشته و خوشبختانه با توجه به اهتمام ویژه ریاست محترم جمهوری، به مقوله پزشک خانواده شهری، دستورالعمل اجرایی این طرح به استان‌ها ابلاغ و مقررشده تا این طرح در شهرهای بالای ۲۰ هزار جمعیت با همکاری بخش خصوصی در ۱۰ شهرستان هدف استان، اجرایی شود.

وی، کاهش مرگ‌ومیر کودکان زیر پنج سال را نمونه‌ای از اقدامات قابل‌توجه دانشگاه علوم پزشکی گیلان عنوان کرد و افزود: هم‌اکنون مرگ‌ومیر نوزادان در استان، حدود ۸ در هزار است، درحالی‌که این شاخص در کشور به ۱۰ در هزار نفر می‌رسد.

دکتر آشوبی، خاطرنشان کرد: استان گیلان در پیاده‌سازی پرونده الکترونیک و همچنین پیاده‌سازی نسخه‌نویسی الکترونیک هم مطابق برنامه ششم توسعه به تحقق ۱۰۰ درصدی برنامه رسیده است که جای تقدیر و تشکر از همه دست‌اندرکاران این امر دارد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به شاخص‌های درمان در استان، یکی از چالش‌های استان گیلان به‌ویژه شهر رشت را کمبود تخت‌های درمانی دانست و تصریح کرد: عمده دلیل آن، ارجاع بیماران به دلایل مختلف به مرکز استان است. این موضوع باعث شده تا ۲۰ شهرستان استان گیلان در شاخص ضریب اشغال تخت از متوسط کشوری پایین‌تر باشند.

وی افزود: گیلان در سرانه تخت‌های فعال در بین استان‌های کشور در ردیف ۲۳ با سرانه تخت ۱٫۶۶ در یک هزار نفر جمعیت قرار دارد، در حالی که متوسط سرانه تخت عادی در کشور ۱٫۸۴ است. باید طبق هدف‌گذاری ها، در سرانه تخت به ۲٫۵ در یک هزار نفر جمعیت در برنامه ملی برسیم.

خوشبختانه با پیگیری‌های مستمر و موافقت مقام عالی وزارت بهداشت، مجوز اخذ بیمارستان ۸۰۰ تخت خوابی جنرال در رشت گرفته ‌شده و علاوه بر آن یک بیمارستان نیمه‌کاره ۴۰۰ تخت خوابی در سایت لاکان داریم و همین‌طور بیمارستان ۳۵۰ تخت خوابی جایگزین پورسینا هم در دست ساخت است.
همچنین عملیات اجرایی احداث دو بیمارستان جایگزین رازی و شفا هم با مشارکت سازمان صنایع وزارت دفاع با جدیت در دست اقدام است و به‌زودی احداث آن شروع می‌شود. در صورت احداث این بیمارستان‌ها شاخص‌های درمانی استان به‌ویژه در تخت‌ها به متوسط کشوری، نزدیک می‌شود.

دکتر آشوبی، در خصوص وضعیت گیلان در شاخص پزشک و پرستار یادآور شد:
گیلان پس از تهران و البرز، سومین استان در کشور با بیشترین فراوانی پزشک است. در شاخص پرستاری نیز گیلان توسعه قابل‌توجهی داشته و در ردیف سوم کشوری قرارگرفته است.

وی به توسعه خدمات بهداشتی و اقدامات پیشگیرانه بهداشتی و درمانی اشاره کرد و اذعان داشت: یکی از بزرگ‌ترین افتخارات جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب اسلامی گسترش نظام شبکه و استقرار خانه‌های بهداشت تا سطح روستاها است. در این مراکز خدمات بهداشتی نظیر مامایی، واکسیناسیون و دیگر اقدامات مراقبتی انجام می‌شود. در پاندمی کرونا شاهد بودیم که ایران با تکیه‌بر توانمندی نظام شبکه با طرح شهید سلیمانی، توانست بحران کرونا را کنترل و مهار کند. در این راستا، دستیابی گیلان به رتبه نخست در پوشش حداکثری واکسیناسیون کرونا در نوبت اول واکسیناسیون در بین استان‌های کشور، یکی از موفقیت‌های گیلان بود که با بهره‌گیری صحیح از نظام شبکه محقق شد.هم اکنون نیز به مدد و پشتکار همکاران بهداشتی، شاخص‌های نظام بهداشت استان ازجمله در مطلوبیت آب آشامیدنی، بازرسی از مراکز عرضه توزیع مواد غذایی و بازرسی از اماکن عمومی دارای شرایط بهداشتی، شیوع مصرف مواد مخدر، پوشش خطرسنجی قلبی عروقی، بیماران تحت کنترل HIV، آمادگی خانوار در برابر بلایا و همچنین خود مراقبتی فردی به تحقق ۱۰۰ درصدی در اجرایی برنامه و سند ملی پیشگیری رسیده است.

دکتر آشوبی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان را محصول و مولود انقلاب اسلامی عنوان کرد و اظهار داشت: این دانشگاه در ساخت بیمارستان، توسعه تخت‌های درمانی عادی و ویژه، اتاق عمل و بلوک‌های زایمانی، رشد قابل‌ملاحظه‌ای را نسبت به پیش از انقلاب داشته است. در حال حاضر ۲۵ بیمارستان دولتی در استان گیلان وجود دارد که ۱۲ بیمارستان جدید و ۸ بیمارستان جایگزین شهرستان ها پس از انقلاب، احداث شد.

پیش از انقلاب اسلامی، دو بیمارستان خصوصی و وابسته به نهادها در گیلان وجود داشت، اما اکنون، ۱۱ بیمارستان خصوصی و نیمه دولتی در استان فعالیت می‌کنند.

قبل از انقلاب ۱۵۴۰ تخت بستری و ۱۲ تخت ویژه در استان گیلان فعال بود اما اکنون ۳۹۰۳ تخت بستری و ۳۴۷ تخت ویژه وجود دارد و یک نکته دیگر اینکه تعداد تخت اتاق‌های عمل قبل انقلاب ۲۰ و اکنون ۱۴۱ اتاق عمل و همچنین بلوک زایمانی از ۹ بلوک به ۲۴ بلوک زایمانی افزایش‌یافته است که بخش قابل‌توجهی از توسعه زیرساخت‌های درمانی در استان را مرهون اعتماد و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در استان گیلان هستیم.

سرپرست دانشگاه یکی از برنامه‌های مهم حوزه درمان را برنامه تحول نظام سلامت و اجرای طرح نظام ارجاع و پزشک خانواده عنوان کرد و افزود:
برنامه تحول نظام سلامت و اجرای طرح نظام ارجاع الکترونیک و پزشک خانواده، نیازمند زیرساخت‌هایی مانند نسخه الکترونیک، پرونده الکترونیک و نوبت‌دهی الکترونیک است که خوشبختانه زیرساخت‌های لازم برای استقرار و خدمات‌دهی این طرح‌ها در استان تمهید مقدمات شده است؛ ۳۰ درصد کل ظرفیت کلینیک‌های استان به نظام ارجاع الکترونیک اختصاص یافته است.

وی با اشاره به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت خاطرنشان کرد: از مهم‌ترین اقدامات انجام‌شده پیش از ابلاغ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، آموزش‌های هنگام ازدواج با همکاری بین دستگاهی از سال ۹۸ آغازشده و برنامه‌های مشاوره فرزند آوری و مشاوره پیش از بارداری و کلاس‌های آمادگی برای زایمان پس از ابلاغ قانون نیز ادامه دارد. در سطح دانشگاه ، ۳۳ ماده و قانون جزو وظایف دانشگاه علوم پزشکی است که مهم‌ترین آن، اجرای ماده ‌قانونی تشویق فرزند آوری و ازدواج ( ماده ۲۰) در قانون اضافه‌شده و در حال اجرا است.

همچنین در این قانون، ماده ۴۴ بیمه مادران باردار و شیرده و فرزندان تا ۵ سالگی نیز افزوده‌شده که در واحدهای تابعه در حال اجرا است که در بیمه ناباروری (ماده ۴۳) در بخش دولتی ۹۰ درصد فرانشیز و در بخش خصوصی نیز ۷۰ درصد را شامل می‌شود.

دکتر آشوبی با بیان اینکه گیلان، پیرترین استان در کشور است، افزایش کمی و کیفی خدمات ادغام یافته سطح اول در برنامه پزشک خانواده، تأمین و توزیع مکمل یاری در سالمندان با ویتامین D و کلسیم …، پوشش گسترده واکسیناسیون در سالمندان، آموزش مراقبین رسمی و غیررسمی سالمندان، آموزش خودمراقبتی سالمندان توسط سفیران سالمند، نظارت بر آسایشگاه‌های شبانه‌روزی سالمندان و طراحی اپلیکیشن نظام مراقبت از راه دور سالمند را ذز جمله اقدامات حوزه سلامت استان در راستای اثربخشی برنامه‌های حمایتی بهداشت و درمان سالمندان برشمرد.

وی افزود: اقداماتی نظیر هماهنگی با معاونت درمان دانشگاه در خصوص استفاده از بسته حمایتی بیماری‌های صعب‌العلاج و همچنین همکاری مشترک با سازمان‌های مردم‌نهاد و خیرین دانشگاه در دست اقدام است.

سرپرست دانشگاه، دستیابی به شیوه‌های نوین درمانی و دستیابی به فناوری‌های نوین در حوزه سلامت و داروسازی را از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی دانست و تصریح کرد:استان گیلان از نعمت و استعداد بالقوه‌ای در منابع انسانی برخوردار است. اعضای هیئت‌علمی نخبه و فرهیخته که تعدادی از آن‌ها جز دانشمندان جهان هستند در دانشگاه علوم پزشکی گیلان فعالیت می‌کنند. خوشبختانه طی سال‌های اخیر رویکرد اساتید، اعضای هیئت‌علمی و نخبگان دانشگاهی در تولید محصولات فناورانه و دانش‌بنیان بوده است.

دکتر آشوبی، فراهم آوری و پیوند اعضا شامل کلیه و کبد و همچنین راه‌اندازی جراحی قلب و جراحی عروق را از دیگر اقدامات دانشگاه علوم پزشکی گیلان برشمرد.