عادت فرصت سوزی به افق گیلان همچنان با شتاب ادامه دارد!!!؟؟

تغییرات ممتد و زودهنگام مدیریتی در بسیاری از دستگاه های اجرایی و اقتصادی استان سم‌ مهلک عقب ماندگی و رکود می باشد/ بایستی نسبت به وجودمنطقه ی آزاد انزلی احساس مسئولیت بیشتری داشته باشیم/ چرا استان گیلان از داشتن بیمارستان جنرال ( مگا هاسپیتال) محروم است ؟

 

 

علی کریمی پاشاکی _روزنامه نگار

 

استان گیلان با داشتن
حاصل خیز ترین زمین های کشاورزی، ظرفیت های بالقوه و بالفعل گردشگری و صنعتی ، پایانه های تجارت دریایی و زمینی ،ریلی و سواحل طولانی و قشنگ و وجود منطقه ی آزاد انزلی بعنوان یک بلوک اقتصادی مهم و تاثیر گذار در فرآیند های اقتصادی محلی ،منطقه ای و ملی و
بین المللی می تواند جایگاه ویژه ای در تامین درآمد کشور و استان گیلان و همچنین تولید ثروت و اشتغال داشته باشد.
این بلوک اقتصادی مهم و تاثیر گذار ( منطقه ی آزاد) اگر بدرستی و با استفاده از تمام مولفه های مادی ، معنوی و مدیریتی مورد بهره برداری قرار گیرد، می تواند در تحقق مطالبات مردم در زمینه ی اشتغال، رونق کسب و کار و شکوفایی اقتصادی استان و منطقه ی تحت نفوذ آن تاثیر زیادی داشته باشد.
با توجه به تغییرات غیر کارشناسانه ،سیاست بازانه و زود هنگام و همچنین قومی،رفاقتی و جناحی در مدیریت اجرایی در تمام دوره های مدیریتی کشور چه در دوره ی اصلاح طلبان و چه در دوره اصولگرایان و چه در دوره ی تدبیر و امید و هم اکنون نیز در دوره ی دولت سیزدهم روند توسعه و پیشرفت استان دچار چالش‌های عدیده ای بوده است.
بر اساس شعار ها،ادعا ها و برنامه های اعلام شده توسط دولت سیزدهم با توجه به هماهنگی بی‌سابقه ی قوای سه‌گانه در کشور می بایست شاهد اقدامات وسیع تر، پر شتاب تر و کیفی تر از گذشته برای رونق دوباره ی کسب و کار و روان شدن چرخ فرسوده و کم بازده ی اقتصاد گیلان، حل مشکلات عدیده ی پیش روی فعالان واقعی اقتصادی در زمینه های مختلف و همچنین رفع مشکلات اشتغال متقاضیان زیاد کار باشیم، ولی با کمال تأسف می توان ادعا کرد که اوضاع از دوره ی دولت تدبیر و امید هم ناهماهنگ تر و پر چالش تر شده است و روند مدیریتی با موانع پیچیده تر و حب و بغض های بیشتری مواجه گردیده است!!.
موضوعاتی که به نظر می رسد با توجه به واقعیت ‌های موجود و ادامه ی مشکلات با شتابی بیشتر در زمینه‌های گرانی،بیکاری رو به افزایش،ارائه ی خدمات نامطلوب از طرف بخشهای دولتی و غیر دولتی ، با آمدن دولت سیزدهم و گذشت بیش از دو سال از عمر دولت آقای رئیسی،اجرای سیاست ها و برنامه های دولت سیزدهم در گیلان با کمترین توجهی و چشم اندازی برای بهبودی مواجه است و با کمال تأسف درب خیلی بدتر بر پاشنه ی ناکارآمدی و وجود مشکلات متعدد می چرخد و عناصر و عوامل کند کننده ی رونق اقتصادی گیلان در زمینه های مختلف با شتابی بیشتر به جولان سیاست ها و اعمال غیر کارگشای و غیر کارشناسانه در اقصی نقاط سیاست گذاری و اجرایی استان خودنمایی میکند.

به گواه کارشناسان،آمار و واقعیت های موجود به نظر می رسد، روند فعلی فعالیت های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دراستان به دلیل نوع سیاست ها و برنامه های حاکم در بسیاری از بخش ها، تجربه ای شکست خورده در دولتهای نهم و دهم و بدون سود و منفعت برای ساکنان و اهالی استان گیلان را آدرس می دهد.
موضوع اعمال سیاست های غیر کارشناسانه در دولت سیزدهم و انتقاد به آن به این معنا نیست که تمام سیاست های دولت آقای روحانی بدون عیب و کمبود بوده است،نخیر بلکه در مواردی ضعف و نقصان های فراوانی هم وجود داشت، ولی جنس مشکلات در دوره ی آقای روحانی از جنس دیگری بود که توسعه طلبی و زیاده‌خواهی های تندروهای آمریکایی از جمله ترامپ و کارشکنی‌های تندروهای داخلی و کاسبان تحریم ،مسبب آن در جریان جروج از توافق تاریخی برجام بودند.چون تا زمانی که برجام عملیاتی شده بود تورم تک رقمی شده بود و مردم زندگی نسبتاً قابل تحملی داشتند و اوضاع بخوبی پیش می رفت ،زیرا دولت روحانی برای کار اجرایی نسبتاً پلتفرم داشت.
اما به نظر می رسد،دولت آقای رئیسی به علت نداشتن پلتفرم منسجم و منطقی با اقدام به جراحی اقتصادی بدون وجود ثبات اقتصادی و گردابی که دولت سایه در دوران دولت آقای روحانی برای آن دولت کارشکنی می کرد،عواقب آن کارشکنی‌های دولت سایه،یقه ی دولت آقای رئیسی را گرفته و آن را به ‌چالش جدی کشیده است، در ضمن دولت آقای رئیسی براساس شعارها، بابت روان شدن چرخ تولید و ایجاد اشتغال تاکنون حدود ۶/۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی هزینه کرده است ولی تقریباً بازخورد مثبت و گره گشایی نداشته است.

عادت فرصت سوزی در استان گیلان با شتاب ادامه دارد

 

بخش کشاورزی ؟!

در زمینه ی کشاورزی درب، باز هم بر روی همان پاشنه تولید غیر اقتصادی و غیر مدرن می چرخد.
از زمینهای حاصل خیز گیلان در تولید محصول برنج و سایر محصولات کشاورزی بر اساس پتانسیل ها، ظرفیت ها و نیازهای استان و کشور بهره برداری منطقی نمی شود !؟

صنایع…..؟!

در زمینه ی تولید صنعتی و صنایعی که از قدیم الایام در گیلان وجود داشت و زمانی گیلان در زمره ی ۵ استان صنعتی کشور محسوب
می شد، با کمال تأسف سیاست ها و برنامه ریزی های دولت سیزدهم برای نوسازی و باز سازی صنایع مهم در گیلان عملیاتی شده ولی رونق اقتصادی به بخش صنعت و معدن استان باز نگشته است.!؟
همچنین به ادعای برخی مدیران ارشد، اقدامات اساسی در حال انجام است یا اینکه فقط با مصاحبه ها،پروپاگاندا و تشکیل همایش ها و ارائه آمار غیر واقعی و…،با این حال احیای صنعت گیلان قابل مشاهده نیست.
اگر ادعایی برای احیای صنعت گیلان وجود دارد ، پس این همه بیکار چرا مشغول کار نمی شوند؟!

بخش توریسم و گردشگری ؟!

در زمینه ی گردشگری تا به امروز که چندین دهه از برنامه ریزی و اجرای سیاست های مختلف می گذرد به چه توفیقاتی دست پیدا کرده ایم و تولید ثروت و اشتغال توسط این بخش مهم در گیلان چند درصد بوده است؟
آیا هم اکنون نیز درب، بر روی پاشنه ی سیاست های ناکارآمد نمی چرخد که همان ناکار آمدی و هدر رفت امکانات مشاهده می شود و تولید ثروت هم تقریبا هیچ است؟

حکایت سیاست های دولت سیزدهم در زمینه ی بهره وری از منابع مختلف و با وجود مشکلات موجود در زمینه ی عدم برخورداری از تکنولوژی های روز دنیا و عدم سرمایه‌گذاری در زمینه های تولید اقتصادی و به دنبال آن، تولید ثروت در گیلان که طرفداران دولت سیزدهم با نام «کار جهادی و میدانی » از آن یاد می کنند تا کنون به کجا انجامیده و خواهد انجامید؟

آیا اعتباراتی که در این زمینه تاکنون صرف شده ، به فرجامی مثبت رسیده است؟
با توجه به محدودیت منابع مالی در کشور ، آیا میزان اعتبارات اختصاصی به این بخش می تواند ماموریت های محوله را بخوبی در حوزه های مختلف کاری و خدمات دهی به شکل قابل قبولی به انجام رساند؟

ایجاد اشتغال ؟!

در زمینه ی نرخ بالای بیکاری که یکی از مشکلات اساسی همه ی طبقات جامعه بویژه جوانان فارغ التحصیل دانشگاهی در این استان است، دولت سیزدهم در این دو سال چه برنامه های تأثیرگذاری داشته است تا با ایجاد اشتغال پایدار جلوی بیشتر شدن خیل عظیم بیکاران را در استان گیلان بگیرد ؟
که به نظر می رسد هیچ پلتفرم راهگشایی داشته باشد.

 

چالش های تغییرات زود هنگام مدیریتی و سیاسی و جناحی منطقه ی آزاد انزلی ، برای این بلوک اقتصادی خطرناک است

 

یکی دیگر از چالش ها و موانع توسعه و پیشرفت استان گیلان ،موانعی است که برخی سیاست بازان برای منطقه ی مهم اقتصادی ،تجاری و صنعتی آزاد انزلی بوجود می آورند که باعث شده است تاکنون صدمات جبران‌ناپذیری را متحمل گردد.
دخالت بیش از حد سیاسیون در امور اقتصادی ،تغییرات ممتد و زودهنگام مدیریتی ،عدم توجه به فاکتورهای اقتصادی در روابط بین المللی و منطقه ای و همچنین گماردن برخی مدیران سیاسی در منطقه اقتصادی آزاد انزلی ،عدم همراهی برخی مقامات مرکز نشین برای افزایش محدوده ی منطقه ی آزاد انزلی و وجود برخی قوانین غیر کارشناسانه برای مدیریت منطقه ی آزاد انزلی و…. باعث شده تا کارکرد های اقتصادی منطقه ی ممتاز آزاد انزلی دچار چالش رکود نسبی و حاشیه ای گردد.
هم اکنون در مدت زمان سرپرستی دکتر نیازی ،در منطقه ی آزاد انزلی با وجود تمام مشکلات و چالش ها ،ایشان در این مدت توانسته است آب رفته را به میزان قابل توجهی به جوی برگرداند ، حال افکار عمومی و فعالان اقتصادی در منطقه می پرسند ،چرا با ادامه ی مدیریت و حمایت و تثبت ایشان به عنوان مدیر عامل سازمان منطقه آزاد انزلی موافقت نمی شود؟!
نیرویی که هم بومی و هم صبور و هم کاربلد و هم توانمند می باشد.

چرا استان گیلان در حوزه ی درمان از داشتن مگا هاسپیتال یا همان بیمارستان جنرال محروم است ؟!

 

یکی از بزرگترین معضلات استان گیلان محروم بودن استان از مگا هاسپیتال یا همان بیمارستان جنرال
می باشد.
در ایران تقریباً در تمام استان ها بیمارستان جنرال یا مگا هاسپیتال وجود دارد و به مردم آن استان‌ها خدمات ارائه می کنند ،ولی با کمال تأسف بدلیل ضعف مدیریتی و وجود نگاه غلط در بین برخی مدیران کشوری در مورد استان گیلان ،این استان کشور با وجود پذیرایی از میلیون ها گردشگر و توریست در طول سال از داشتن یک مگا هاسپیتال( بیمارستان جنرال) تاکنون محروم بوده است.

با توجه به نیاز مبرم استان گیلان به بیمارستان جنرال ،دکتر آشوبی ،ریاست دانشگاه علوم پزشکی گیلان در برنامه ریزی خود احداث بیمارستان جنرال
( مگا هاسپیتال) بطور جدی دنبال می کند و ضرورت دارد تا تمام مسئولان خرد و کلان استان گیلان برای تحقق این مطالبه ی حیاتی گیلانیان در حوزه ی درمان جامع عمل پوشانده شود و استان گیلان نیز در آینده ی نه چندان دور از این نعمت مهم برخوردار شود.

البته اگر باز هم تعارض منافع و اعمال نفوذ برخی برخوردار از حمایت برخی مدیران ذی نفوذ در قدرت و زیاده خواهی برخی در بخش خصوصی درمان این فرصت را به مدیریت دانشگاه علوم پزشکی گیلان و دکتر آشوبی بدهند تا این رویا به واقعیت تبدیل شود و حوزه ی درمان دولتی دارای شخصیت تأثیرگذار در استان گیلان گردد!!!.

 

علی ایحال ،به نظر می رسد با توجه به این روند اقتصادی که توسط دولت سیزدهم در حال انجام است که با چاپ پول بی پشتوانه و دپوی آن ،افزایش هزینه‌های جاری دولت سیزدهم که نسبت به دولت آقای روحانی دقیقاً صددرصد افزایش داشته و همچنین اقدام برای بالابردن قیمت دلار برای جبران کسری بودجه و….با این روش سیاست گذاری فقط شتاب تورم به اوج خواهد رسید و تقریباً هیچ اقدام اقتصادی مثبت در حوزه های اشتغال و کارآفرینی و حتی تامین زندگی شرافتمندانه برای مردم نمی تواند مهیا نماید و احتمالا عادت فرصت سوزی برای توسعه ی استان گیلان سریال ادامه داری خواهد بود!!؟.