افشاگری‌های تکان‌دهنده ملی پوش شطرنج زنان:

تهدیدم کردند که نباید برنده ‌شوم!/ می‌روم عراق بازی می‌کنم/ گفتند رئیس پول و قدرت دارد و شکایتت به جایی نمی‌رسد!

مدال‌آور بازی‌های آسیایی جاکارتا در رشته شطرنج نابینایان و کم‌بینایان افشاگری‌های تکان‌دهنده‌ای را مطرح کرده است.

در دو روز گذشته از زمزمه‌های مبنی بر کنار گذاشتن رییس فدراسیون نابینایان و کم‌بینایان پرده برداشتیم. یکی از علت‌های تکاپو برای کنار گذاشتن مظلومی از ریاست قضیه دوپینگ خیرالله‌زاده جوکار ملی‌پوش و حواشی پیرامون او بود که در «اعتماد» به آن پرداختیم اما یک ورزشکار کم‌بینای دیگر در گفت‌وگو با خبرنگار اعتماد از دلیل برکناری‌اش توسط رییس فدراسیون نابینایان و کم‌بینایان پرده برداشته که جای بررسی و پیگیری دارد.

به گزارش روزنامه اعتماد، فاطمه برقول یکی از چهره‌های شناخته‌شده در شطرنج نابینایان و کم‌بینایان کشورمان به حساب می‌آید که در رقابت‌های داخلی و خارجی مدال‌های رنگارنگ بسیاری برای کشورمان به ارمغان آورده است. برقول که مدتی است در رقابت‌های مختلف کشوری حضور ندارد در گفت‌وگو با «اعتماد» درباره علت عدم حضورش در بازی‌های انتخابی گفت: بله من قهرمان کشور هستم و دارای چهار مدال آسیایی و جهانی هستم اما متاسفانه کلا از این رشته حذف شدم!

برقول با بیان اینکه در رقابت‌های قهرمانی کشور به اجبار شرکت کرده، ادامه داد: بعد از آنکه به کمک دوستان رسانه‌ای در مسابقات شرکت کردم‌ تهدیدم کردند که اگر باز هم برنده شوی کنارت می‌گذاریم!

او در مورد دلیل این اتفاق گفت: اینها را باید از دوستان فدراسیون نابینایان و کم‌بینایان بپرسید!

خبرنگار اعتماد می‌پرسد، به شما گفتند نباید قهرمان شوید؟ برقول پاسخ داد: قهرمان که بااقتدار شدم اما در بازی‌های انتخابی سه بار در بازی من تقلب کردند. به سرداور و کمیته گفتم اما گفتند اشکالی ندارد و برخورد می‌کنیم اما دیدم آن خانم در تیم ملی است. در دوره بعدی به مصاف یکی از دوستانم رفتم و چون می‌دانستم چه ببرم چه ببازم حذف‌شده هستم بازی را واگذار کردم! در حال حاضر هم اگر خدا بخواهد می‌خواهم بروم عراق بازی کنم.

او افزود: وقتی رییس فدراسیون نمی‌خواهد من باشم؛ من که مدال‌آور بازی‌های آسیایی جاکارتا بودم و نمی‌خواهند باشنم مجبورم بروم کشور دیگری بازی کنم.

برقول ادامه می‌دهد: تیم ملی ما سلیقه‌ای است‌، انتخاباتی می‌گذارند و با تقلب آن ورزشکاری را  که‌دوست دارند انتخاب می‌کنند. من یک وویس دارم که در آن رییس شخصی که مرا به مسابقات دعوت کرده را بازخواست کرده که چرا به من اجازه شرکت داده. (این وویس در اختیار خبرنگار روزنامه اعتماد قرار گرفته است)

از او پرسیدیم آیا رییس فدراسیون با او مشکلی داشته که برخورد اینچنینی با او داشته؛ برقول به «اعتماد» گفت: بله‌.

شطرنج‌باز کشورمان در ادامه ادعاهایی در مورد رییس فدراسیون مطرح کرد که به دلیل نبود مدارک کافی از انتشار آنها معذور هستیم اما اگر نهادهای نظارتی به پیگیری موضوع علاقه داشته باشند می‌توانیم در اختیارشان قرار دهیم.

برقول در ادامه گفت‌‌وگو اظهار داشت: من خیلی دوندگی کردم. بارها به حراست رفتم، به کمیته پارالمپیک رفتم اما فایده نداشت. همه گفتند او پول دارد و قدرت دارد و ما هیچی! حتی دوست من که از من حمایت کرد، او را هم از تیم ملی خط زدند! من معترض بودم چرا حق و حقوق‌مان برای مدال در جاکارتا را فدراسیون به ما نداد یا چرا پول‌هایی که می‌دادند را کسر کردند؟ همه این مسائل دست به دست هم داد تا رییس فدراسیون هم به من توهین کند و البته جوابش را دادم چون دوست ندارم به هر قیمتی در تیم ملی باشم.

این شطرنج‌باز در خصوص ادامه فعالیتش به «اعتماد» گفت: رییس هیات منطقه آزاد اروند هستم و چون عراق نزدیک به اروند است، تا دقیقه نود صبر می‌کنم اگر تیم ملی من را نخواست به ناچار باید بروم کشوری دیگر. دوست ندارم این اتفاق رخ دهد، من عاشق شطرنج هستم، ۲۲ سال است که قهرمان جهان شدم و در چندین سطح مختلف در بینایان و نابینایان مدال آوردم، سه دوره با رقیب اسراییلی بازی نکردم اما این همه افتخار را نادیده بگیرند؟ به نظر شما چه کار باید کرد؟ فقط مشکل من نیستم. دو، سه نفر دیگر هم نامه زدند اما از ترس حذف شدن سکوت می‌کنند!

برقول در پایان صحبت‌هایش به «اعتماد» گفت: متاسفانه الان خیلی‌ها هستند. مثلا یک دختر ۲۳، ۲۴ ساله که عنوانی ندارد در تیم ملی است. یا افرادی که تقلب کردند هستند. اما روحیه من را در انتخابی با تهدید تخریب کردند و کنارم گذاشتند.