سکوت تورمی مرکز آمار بعد از چند ماه شکست

تورم رکورد زد| اعلام نرخ تورم با یک بدعت؛ دولت رئیسی آمار تورم را هم سانسور کرد!

مرکز آمار ایران پس از دو ماه سرانجام داده‌های تورم را منتشر کرد. طبق این داده‌ها، تورم پایان سال گذشته (۱۴۰۱) حداقل رکورد یک دهه را شکسته است. بررسی گروه‌های آماری نشان می‌دهد در دو ماه گذشته میوه و گوشت رکوردداران رشد قیمت در سبد خانوار‌های کل کشور بوده‌اند. نکته این است که مرکز آمار در ارائه آمارهای مربوط به تورم، اقدام به سانسور برخی آمارها کرده است!

مرکز آمار که پس از اطلاع تورم بهمن‌ماه به بهانه تغییر سال پایه، آماری را از وضعیت تورم منتشر نکرده بود، اکنون در نیمه اردیبهشت وضعیت شاخص را در کشور اعلام کرد. نکته عجیب اینکه این مرکز آمارهای مربوط به تورم را به صورت کامل منتشر نکرده است!

براساس گزارش مرکز آمار؛ نرخ تورم سالانه کالا‌ها و خدمات مصرفی خانوار‌های کل کشور بر اساس سال پایه ١۴٠٠ در اسفند ماه سال ١۴٠١ به عدد ۴۵،٨ درصد رسید.

نرخ تورم در فروردین ١۴٠٢

همچنین براساس گزارش مرکز آمار؛ در فروردین ١۴٠٢ بیشترین تورم ماهانه مربوط به گروه‌های «میوه و خشکبار» با ١۵،٣ درصد، «حمل و نقل» با ٨.۶ درصد و «کالا‌ها و خدمات متفرقه» با ٧.٠ درصد بوده است. در این ماه کمترین تورم ماهانه مربوط به گروه‌های «آموزش» و «شیر، پنیر و تخم مرغ» با ٠.٣ درصد و گروه «روغن‌ها و چربی‌ها» با ٠.۵ درصد بوده است. در فروردین ١۴٠٢ بیشترین تورم ماهانه مربوط به گروه­‌های «میوه و خشکبار» با ١۵،٣ درصد، «حمل و نقل» با ٨.۶ درصد و «کالا‌ها و خدمات متفرقه» با ٧.٠ درصد بوده است. هم­چنین در این ماه کمترین تورم ماهانه مربوط به گروه­‌های «آموزش» و «شیر، پنیر و تخم مرغ» با ٠.٣ درصد و گروه «روغن­‌ها و چربی­‌ها» با ٠.۵ درصد بوده است.

بدعت در انتشار آمار

این در حالی است که مرکز آمار، اطلاعات دیگری را در خصوص بخش های تورمی منتشر نکرده است.در گزارش این نهاد، آماری از شاخص قیمت مصرف کننده به همراه تورم نقطه ای دراین مقاطع زمانی وجود ندارد. موضوعی که با توجه به آمارهای ده سال گذشته این مرکز، نوعی بدعت به شمار می آید.

رشد ۴.۷ درصدی تورم در آخر سال ۱۴۰۱

به نوشته اکوایران؛ طبق داده‌های مرکز آمار، تورم ماهانه اسفند برابر با ۴.۷ درصد در آخر سال گذشته به ثبت رسیده است. در بررسی‌های آماری مشاهده می‌شود گوشت قرمز، میوه و خشکبار و پوشاک و کفش بالاترین رکورد‌ها را در این ماه رقم زده‌اند. در همین خصوص تورم ماهانه «گوشت قرمز» برابر با ۱۸.۳ درصد بوده و «میوه و خشکبار» با ثبت تورم ۱۲.۸ درصد رده دوم را داشته است.  در ادامه تورم ماهانه ثبت شده در گروه «پوشاک و کفش» نیز در این مقطع برابر با ۷.۵ درصد، سومین رتبه را به ثبت رسانده است. این روند، اما در فروردین امسال، با افت در برخی گروه‌ها و رشد در برخی گروه‌های دیگر همراه بوده است.

رکوردزنی میوه و خشکبار در فروردین ۱۴۰۲

طبق داده‌های مرکز آمار تورم ماهانه در این فروردین برابر با ۳.۷ درصد ثبت شده و حدودا ۱ واحد درصد از ماه قبل خود کمتر شده است. تفکیک آماری در این ماه نشان می‌دهد تورم ماهانه «میوه و خشکبار» همچنان رکورددار رشد قیمت‌ها بوده است.بر اساس آمار‌های ثبت‌شده تورم ماهانه «میوه و خشکبار» در فروردین ۱۴۰۲ برابر با ۱۵.۳ درصد بوده و بالاترین رشد قیمت را رقم زده است. دومین رکورد نیز در این مقطع مربوط به «حمل و نقل» بوده است؛ بنابراین مشاهده می‌شود در دو ماه پی‌درپی میوه و خشکبار رکورددار گرانی ماهانه بوده است.

براساس داده‌های مرکز آمار، تورم سالانه در ۱۴۰۱ برابر با ۴۵.۸ درصد بوده و در بالاترین سطح ۱۰ سال قرار گرفته است.

اخیرا بسیاری از کارشناسان اقتصادی نسبت به ابرتورم و بحران شدید اقتصادی در ایران هشدار داده اند.

سکوت تورمی مرکز آمار شکست / رکوردزنی ۱۰ ساله تورم

سکوت تورمی مرکز آمار شکست / رکوردزنی ۱۰ ساله تورم

سکوت تورمی مرکز آمار شکست / رکوردزنی ۱۰ ساله تورم