حسن روحانی در دیدار اعضای تحریریه روزنامه اعتماد: دولت دوازدهم برای خرید واکسن کرونا ایستادگی کرد

در ستاد مقابله با کرونا گفتیم که هیچ کارخانه‌ای نباید تعطیل شود. وزارت بهداشت خیلی موافق نبود، می‌گفتند باید بسته شوند. ما وقتی به وزارت بهداشت برای خرید واکسن از چین گفتیم، آن‌ها قبول نکردند و گفتند مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی نیست. علی‌رغم تردید وزارت بهداشت گفتم با روسیه قرارداد ببندید. ما که نمی‌توانیم […]

در ستاد مقابله با کرونا گفتیم که هیچ کارخانه‌ای نباید تعطیل شود. وزارت بهداشت خیلی موافق نبود، می‌گفتند باید بسته شوند.

ما وقتی به وزارت بهداشت برای خرید واکسن از چین گفتیم، آن‌ها قبول نکردند و گفتند مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی نیست. علی‌رغم تردید وزارت بهداشت گفتم با روسیه قرارداد ببندید. ما که نمی‌توانیم همین‌طور دست روی دست بگذاریم و بگوییم این بد است، آن بد است، خب پس از کجا برویم واکسن بیاوریم؟

در داخل هم پنج، شش نهاد مدعی بودند ما واکسن می‌سازیم. من همه را جمع کردم، گفتم همه بروید بسازید، هرچه هم بودجه می‌خواهید به شما می‌دهیم. هیچ‌کدام از آن‌ها در یک زمان کوتاه موفق نشدند.

مجموعاً تا پایان دولت دوازدهم قرارداد ۱۲۰ میلیون دوز غیر از آن ۶۰ میلیون دوز از روسیه بسته شد. بعد مواجه شدیم با اعتراض به قرارداد خرید واکسن. در مجلس یکی از نمایندگان اطلاعیه داد که مردم واکسن چینی نزنند.

در ستاد کرونا بعضی با نظر من مخالفت کردند، گفتند برای چه شما واکسن می‌خرید؟ آقای مخبر گفته که من ۵۰ میلیون دوز واکسن تولید می‌کنم. گفتم ما که نمی‌توانیم معطل بمانیم. ۱۸۰ میلیون دوز واکسن نیاز داریم. ما خرید را انجام دادیم و گفتیم که بخشی از تزریق به عهده دولت بعد باشد.

به نظر من مقابله با کرونا یکی از افتخارات ایران بود، حتماً نقص هم داشته‌ایم. طبیعی است کار بزرگ به هر حال نقص هم دارد ولی در مجموع خوب بود. مقام معظم رهبری، علما و مردم حمایت کردند؛ چون عده‌ای با واکسن مخالف بودند، عده‌ای با ماسک هم مخالف بودند. فداکاری و ایثار و ازجان‌گذشتگی کادر درمان مثال‌زدنی بود.