دهن کجی رییس اتاق بازرگانی رشت به استاندار!!!

 آقای هادی تیزهوش تابان، بخاطر داشته باشید که نه شما به عنوان خادم و خدمتگزار به این مردم خط قرمز نظام و مصون از هر انتقاد در برابر تخلفات هستید و نه خبرنگاران بخاطر انتقاد از شما مجرم/ شما حق ندارید که خود را معصوم و عاری از هر اشتباه قلمداد کنید/  سکوت رسانه‌ای به معنای دوختن زبان ملت است/ آیا عدم پاسخگویی نشان دهنده نهادینه شدن دروغ در اتاق بازرگانی رشت است؟

اصحاب قلم و صاحبان خرد و اندیشه بویژه خبرنگاران زبان گویا و حقیقت جوی جامعه هستند و با نگاه واقع بین، مسوولیت خطیر آگاه سازی مردم را به عهده دارند. در گذشته ، حال و آینده تاریخ هیچ واقعه ای اعم از اخبار صحیح، جعلی و تحریف شده اتفاق نیفتاده که تاثیر خود را از خبر نگرفته باشد.

در دنیای امروز مواضع و واکنش های جهانی و بین المللی در حیطه تاثیرپذیری از خبرهاست و رسانه یک اهرم تأثیرگذار و بسیار مهم در روند توسعه و پیشرفت جوامع در سطح ملی و فراملی است.

خبرنگاران و اصحاب قلم به عنوان چشمان تیزبین و پای‌بندی به رسالت خطیر خود، همواره مسئولان و مدیران نظام را در ارائه خدمات شایسته به مردم یاری و راهنمایی می‌دهند، اما گاهی این راهنمایی‌ها به مزاج عده‌ای ناسازگار بوده و در صدد قطع ارتباط با رسانه‌ها و حتی بی‌احترامی نسبت به آنها بر می‌آیند بدون اینکه بدانند رسانه‌ها، اهرم حمایت ملت و زبان گویای مردم به شمار می‌روند و ایجاد سکوت رسانه‌ای به معنای دوختن زبان ملت است.

نقش مطبوعات و اصحاب رسانه در تحقق اقدامات توسعه‌ای و پیشبرد اهداف نظام اسلامی بی‌بدیل و تعیین‌کننده است و نقد منصفانه رسانه‌ها اقدامات توسعه‌ای را تسری می‌بخشد. حتی بخشی از نشاط و پویایی جامعه به انعکاس مطلوب مطالب رسانه‌ها و خبرنگاران برمی‌گردد که این مهم زمینه خدمت‌ رسانی در جامعه را افزایش خواهد داد.

ممکن است درک این قدرت عجیب و بسیار هوشمندانه برای عده‌ای که سررشته‌ای از نحوه عملکرد و فعالیت رسانه‌های مجازی و مکتوب را ندارند، کمی سخت و تا اندازه‌ای غیرقابل تصور باشد. بخش زیادی از افرادی که سد راه فعالیت رسانه‌ها می‌شوند از جمله کسانی هستند که می‌خواهند ضعف و یا کج‌ روی‌های آنها در جایگاه و یا سمت ابلاغی مخفی بماند.

اگر مسیر انحرافی در حال رخ دادن است رسانه‌ها باید هشدار دهند و در مقابل آن، نیروهای توانمند را تشویق و معرفی کنند. اما بعضی از مدیران‌ با ترفندهای گوناگون‌ از پاسخگویی طفره‌ میروند و به  زعم خود تلاش می کنند از راههای مختلف حتی طرح شکایت بر علیه خبرنگاران برای جلوگیری از طرح سئوالات و مطالبات افکار عمومی برای رسانه‌های گروهی قوز بالا قوز ایجاد ‌کنند. غافل از اینکه قضات عادل کاملا به اینگونه رفتارهای برخی مسئولان واقفند و سره را از ناسره بخوبی تشخیص می دهند.

هدف از طرح این موضوع اشاره به شکایت هادی تیزهوش تابان – رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن رشت- بر علیه نگارنده برای طرح سئوالات افکار عمومی است.

علیرغم اینکه اسدالله عباسی استاندار گیلان در مراسم تجلیل از روز خبرنگار سالجاری به مدیران و مسئولان تاکید کرده بود که هر دستگاه و مسئولی در گیلان که از خبرنگاران و اصحاب رسانه شکایت کرده، باید از شکایتش صرف نظر کنند و پاسخگو باشند، اما رییس اتاق بازرگانی توجهی نکرد و با دهن کجی به استاندار گیلان بر علیه نگارنده شکایت کرد.

در سنوات نه چندان طولانی استان گیلان این نخستین بار نیست که یکی از مسئولان برای فرار از پاسخگویی دست به دامن قوه قضاییه می شود .

در حالت طبیعی هر فردی که مسئولیتی را می‌پذیرد، صرف نظر از توانایی یا عدم توانایی سعی می‌کند تمام توانش را در مسیر خدمت و نیک نامی صرف نماید تا از خود، خاطرات خوشی در اذهان به یادگار بگذارد و به‌ طور قطع، هادی تیزهوش تابان نیز به ‌عنوان رییس اتاق بازرگانی رشت نمی تواند از این قاعده مستثنی  باشد. بنابراین برای اینکه بتوان ارزیابی کرد که وی در این راه موفق بوده یا خیر؟ باید به کارنامه عملکرد وی در طول بیش از ۳۰ سال گذشته رجوع کرد. اما آنچه مسلم است، عدم پاسخگویی وی رسانه های مطالبه گر در موارد متعدد نمی تواند نشان دهنده خدمات وی باشد یا اینکه بتوان ادعا کرد وی در طول دوران ریاستش خاطرات خوشی از خود به یادگار گذاشته است.

البته شاید بتوان گفت که نام وی بعنوان تنها کسی که در اتاق بازرگانی رشت بجای پاسخ به سئوالات افکار عمومی، بر علیه خبرنگاران اقدام به شکایت نموده را باید در کتاب رکوردها به ثبت رساند!! آیا عدم پاسخگویی وی به سئوالات نشان دهنده نهادینه شدن دروغ در دوران ریاست وی در اتاق بازرگانی رشت است؟

در ششم آبان ماه سالجاری خبری با تیتر« رونمایی از یک رویداد نمایشگاهی ایران در آستراخان روسیه» در پایگاه خبری « معین نیوز» منتشر شد. به گزارش معین نیوز این نمایشگاه از چهارم تا هفتم آبان ماه سالجاری از سوی اتاق بازرگانی توسط شرکت پارس پگاه تجارت برگزار شد. به گفته این رسانه  ۳۰ غرفه در این نمایشگاه شرکت کردند و شرکت مجری این نمایشگاه از تمامی اتاق های بازرگانی استان های روسیه و شرکت های مختلف دعوت کرده بود.

به گفته این پایگاه خبری، این نمایشگاه با هدف توسعه روابط تجاری و اقتصادی بین تولید کنندگان و بازرگانان ایرانی با بازارهای روسیه به محوریت استان آستراخان انجام شده است که سهم بسزایی در گسترش روابط تجاری و تقویت روابط تجاری دو کشور ایران و روسیه داشت. همچنین دکتر هادی تیزهوش تابان رئیس اتاق مشترک ایران و روسبه و رئیس اتاق بازرگانی رشتهم در نمایشگاه اعلام کرد: « هفتمین نمایشگاه توانمندی های اقتصادی ایران در آستراخان می تواند تلاش و تجربه خوبی برای شرکت کنندگان در شناخت از نیازها و چگونگی تبادلات تجاری باشد.»

برخی از تجار و فعالان اقتصادی معتقدند ذوق زدگی این پایگاه خبری برای انتشار چنین مطلبی بدون اشاره به مستندات و آمار، شائبه هائی مبنی بر پشت گرمی این سایت از سوی اتاق بازرگانی رشت در انتشار مطالب اینچنینی ایجاد کرده است!!

اگر هفتمین نمایشگاه توانمندی های اقتصادی ایران در آستراخان با عنوان توانمندی های اقتصادی ایران باید به سئوالاتی نظیر اینکه برگزاری نمایشگاه در شهر و یا استانی که شبکه توزیع آن توسط شبکه های زنجیره ای که مدیریت آنها در مراکز فدرالی وجود داشته ، چه منافع اقتصادی برای گیلان داشت؟ چه تعداد از بازرگانان و تجار روسی از این نمایشگاه بازدید کردند؟ چه تعداد پوشاک در این نمایشگاه معامله شد؟ آیا ادعای اینکه هفتمین نمایشگاه برگزار شده در آستراخان شکست خورده و توانمندی‌های اقتصادی  ایران در این نمایشگاه تحقیر شد، صحت ندارد؟ آیا عدم ترخیص کالا در گمرک آستراخان و حمل چمدانی کالاهای هفتمین نمایشگاه در آستراخان صحت دارد؟ چرا با توجه به سفرهای مکرر هادی تیزهوش تابان  و چند تن از همراهان شان، تاکنون تحلیلی مستند  از فرصت های بازار روسیه ارائه نمی شود؟ آیا صرف هزینه ماهیانه ۶ هزار دلار برای سرای تجاری ایرانیان در طول ۵ سال گذشته صحت دارد؟ آیا امروز می توانید ساختمان سرای تجاری ایرانیان را به قیمت تمام شده ۵ سال پیش بفروشید و در مسکو پایگاهی ایجاد کنید؟ سرای تجاری ایرانیان در طول ۵ سال گذشته چه میزان بر افزالیش صادرات گیلان و کشور تاثیر گذاشته است؟ نتایج امضای پروتکلها و سندهای همکاری اتاق بازرگانی رشتدر آستراخان چه بوده است؟ خروجی پروتکل و سند همکاری با یک تشکل کوچک در آستراخان چه بود ؟ چه مقدار کالا توانستید بر اساس این اسناد به آستراخان صادرات کنید ؟ چرا نتایج مستند و مصداقی و آماری سفرهای متعدد پر هزینه هادی تیزهوش تابان و تیم همراهش در توسعه تجارت ایران با روسیه منتشر نمی شود؟ آیا حیف و میل اموال عمومی، سیاه نمایی، ارائه گزارش خلاف واقعیت، جرم نیست؟

باید اعتراف کرد صادرات تنها موتور رونق تولید و تولید تنها موتور  اشتغال و درآمد عمومی است که ‌در رونق معیشت و‌رضایتمندی مردم تاثیر بسزایی دارد.  هر چند این انتقاد به دولت سیزدهم بعنوان ناظر بر عملکرد اتاق های بازرگانی هم وارد است که چه نظارتی بر اتاق بازرگانی رشت دارد؟!

اگرچه شکایت و مراجعه به دادگاه و قانون یکی از راههای احقاق حق است اما پرســش حــق حرفــه ای و طبیعــی خبرنــگار و پاســخ، مســئولیت قانونــی و عرفــی هــر مســئول اســت. شاید ایــن تلقــی از نظــر هادی تیزهوش تابان پذیرفتنــی اســت کــه خبرنــگاران فقــط بــرای کنجــکاوی شــخصی پرسشــی را مطــرح می کنند!

اما آقای هادی تیزهوش تابان، بخاطر داشته باشید که نه شما به عنوان خادم و خدمتگزار به این مردم خط قرمز نظام و مصون از هر انتقاد در برابر تخلفات هستید و نه خبرنگاران بخاطر انتقاد از شما مجرم.

شما حق ندارید که خود را معصوم و عاری از هر اشتباه قلمداد کنید! زیرا تاکنون به سئوالات و مطالبات افکار عمومی پاسخی روشن و متقن ندادید. با اینحال حتی اگر شما در باب پاره ای از انتقادات و ابهامات  حقی هم داشته باشید نگارنده بارها علناً آمادگی خود را برای انعکاس پاسخ اتاق بازرگانی رشت اعلام کرده و شایسته نبوده و نیست خبرنگاران را به دلیل مطالبه گری متهم نمایید.

البته نگارنده علیرغم همه فشارها و ناملایمت ها در مقام دفاع از حقوق مردم و روشنگری برای جلوگیری از اطلاع رسانی عقب نخواهد کشید و امروز مامور به یک وظیفه در کرسی خبرنگاری است و دست از اطلاع رسانی در چارچوب قانون برنخواهد داشت.

جامعه فردا، جامعه‏اى ارزیاب منتقد خواهد بود که در آن تمامى مردم در رهبرى امور خویش شرکت‏ خواهند جست. امروز و به واسطه مردمی بودن حتی رئیس جمهور خود را خط قرمز نظام در برابر انتقادات تلقی نکرده و به صراحت خواستار نقد و فعالیت رسانه ها در این حوزه جهت شفاف سازی می شود.

و در پایان باید یادآور شد که  درباره نحوه عملکرد رسانه ها و خبرنگاران، قطعاً افکار عمومی و مردم بهترین داور و قضاوت کننده خواهند بود و گذشت زمان این موضوع را به روشنی به اثبات خواهد رساند