رئیس کمیسیون صادرات غیر نفتی گیلان:متاسفانه اتفاقات غیر کارشناسانه ما را عقب انداخت و از نخبگان اقتصادی استفاده نمیشود/ قدراتی ویژه از همراهی رئیس اتاق بازرگانی گیلان

عصر یک شنبه هفته جاری- هفتمین جلسه کمیسیون صادرات غیر نفتی گیلان به منظور : ” گزارش عملکرد ۱۴۰۲ – پیگیری مصوبات جلسه قبلی کمیسیون و ارائه نظرات در مورد حل مشکلات مرزی و گمرکی و آزمایشگاهی با استفاده از شعار جهش تولید با مشارکت مردم ” ددر محل سالن اجتماعات اتاق با حضور اعضاء […]

عصر یک شنبه هفته جاری- هفتمین جلسه کمیسیون صادرات غیر نفتی گیلان به منظور : ” گزارش عملکرد ۱۴۰۲ – پیگیری مصوبات جلسه قبلی کمیسیون و ارائه نظرات در مورد حل مشکلات مرزی و گمرکی و آزمایشگاهی با استفاده از شعار جهش تولید با مشارکت مردم ” ددر محل سالن اجتماعات اتاق با حضور اعضاء و نیز مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان برگزار شد .

 

 

رئیس کمیسیون صادرات غیر نفتی گیلان ” طی سخنانی با ابراز قدردانی ویژه از زحمات و تلاش های رئیس اتاق بازرگانی ، صنایع و معادن و کشاورزی استان طی یک سال گذشته ، اظهار کرد : از ” قاسم رضائیان ” که در تمام فراز و نشیب و سختی ها و کارهای عملیاتی با هدف و رفع مشکلات شهرستان مرزی ” آستارا ” حامی و پشتیبان بودند، قدردانی می کنم.

فرنگیز رحمانی ” با ابراز ناخرسندی از اینکه سنگ اندازی و موانع زیاد هست ، اعتقاد دارد : ” آدم موفق کسی است که از آجر های که به سمتش پرت میشود زیر بنای محکمی بسازد “.

وی هم دلی و هم فکری و تجربیات را مرهمی بر اقتصاد بیمار ایران دانست و تصریح کرد : باید گفتمان جمعی با ذهنی باز و روحیه تیمی آغاز کنیم.
ما نماینده استان هستیم ، برای اینکه از شعار خارج شویم مشارکت باید مردمی باشد ، ولی متاسفانه اتفاقات غیر کارشناسانه ما را عقب انداخت و از نخبگان اقتصادی استفاده نمیشود.

این فعال بخش خصوصی و عضو اتاق بازرگانی ایران با ابراز خرسندی از این که گیلان با داشتن برخی از محصولات مهم مثل : ” چای ،، صنوبر ، برنج ، کیوی و بادام زمینی ” به عنوان پر بارترین استان در کشور به شمار می آید ، متذکر شد : ما اینجا جمع شدیم که برای رشد اقتصاد و سفره های رنگین مردم تلاش کنیم و اگر روزی احساس کنم توانایی انتقال مشکلات استان را ندارم قطعا کنار خواهم کشید.

نائب رئیس کمیسیون صادرات غیر نفتی گیلان نیز طی سخنانی با بیان این که تاکنون موضوعات مهم از جمله بندر آستارا ،قرنطینه حفظ نباتات جهاد کشاورزی را خیلی پیگیری و سعی کردیم صدای رسایی در اتاق ایران و وزارتخانه ها باشیم به شعار سال که جهش تولید با مشارکت مردم است ، اشاره کرد.

مهدی پرورش ” افزود : در اتاق بازرگانی ایران شروع به هشتک سازی کردیم تا بتوانیم در شعار سال بخش خصوصی را سهیم و مطالبه گری بخش خصوصی از بخش دولتی را نهادینه نماییم و طرح سمعکی برای گوش دولتی ها قرار دهیم.

وی معتقد است : جهش تولید با مشارکت با مردم بدون شنیدن صدای آنها محقق نمی شود و باید بخش خصوصی را به رسمیت بشناسند ولی متاسفانه اقتصاد ما بیشتر دولتی بوده و بخش خصوصی سهم کمتری دارد.

این فعال بخش خصوصی با بیان این که اتاق بازرگانی در تصمیم گیری ها مشاور سه قوه هست ولی کمتر از مشاوره بخش خصوصی استفاده میشود ، تاکید کرد : مشاوره ای که بخش خصوصی به دولتی می‌دهد قطعا مشاوره قوی و تخصصی خواهد بود.

پرورش ، تصریح کرد : الزام و تاکید ما به دولت این است قبل از صدور بخش‌نامه از بخش خصوصی مشاوره گرفته شود و کمیسیون و اتاق ها را به رسمی بشناسند و صدای بخش خصوصی را بشنوند.

به گفته وی ، موضوع دوم نوع مطالبه گری است وقتی برای اولین بار قائم مقام وزیر در جلسه اتاق شرکت کردند نتیجه اش برداشتن عوارض صادرات سیب شد ، راه مطالبه گری مهم است و اینکه هر کس انتقادی دارد در کنارش پیشنهادی هم بدهد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گیلان پس از شنیدن این نقطه نظرات با بیان این که ۲ کلینیک گیاه پزشکی کار خودش را در شهرستان آستارا شروع کرده است و دو تا دیکر پای امتحان داریم ، ادامه داد : بحث دیگر گواهی سلامت محصول یا کیو ار کد است که محصولات حتما باید کیو ار کد داشته باشند و دو  اخطار برای اولین بار اخطار دریافت سم کیوی در تالش دریافت کردیم.

به گفته رضا غیاثی ” متاسفانه ترویج هورمون توسط سرد خانه ها رواج پیدا کرده در صورتی که وقتی آنها از ما محصول را می‌خواهند ما باید مطابق با انها محصول را تولید کنیم و مواد ناشناخته نباید استفاده شود .

وی در انتها با اشاره به افتتاح ساختمان جدید حفظ نباتان در شهرستان آستارا باتاکید بر این که که ما باید آبروی خود جلوی روسیه حفظ کنیم ، اذعان کرد : مگس زیتون در تمام طول سال وجود دارد و یکی از روشها مبارزه این است تله ها را زمان فصل زمستان در باغ تله  بگذارید ولی متاسفانه بخشی از باغداران زیتون رودبار مشارکت ندارند .

مجتبی مرادیان ” به عنوان عضو کمیسیون صادرات غیر نفتی گیلان ، با انتقاد به اینکه ۹۰ درصد بارهایی که خارج میشود اصلا مال آن کیو ار کد نیست ونظارت باید از ابتدا باشد ، پرداخت .

کریم خانی ” دیگر عضو کمیسیون صادرات غیر نفتی گیلان ” طی سخنانی با بیان این که اتحادیه اروپا برای سلامت نسل های آتی سموم را رعایت می‌کنند و واردات محصولات دارای سموم را ممنوع کرده اند که کار بسیار خوبی است ، درخواست کرد کشور ما هم نیز برای سلامت نسل آینده با جدیت این امر مهم را اجرا کند به خاطر اینکه نسل آینده مریض نشود و قد انسان ها استاندارد جهان را داشته باشند

یک عضو دیگر کمیسیون صادرات غیر نفتی اتاق بازرگانی گیلان طی سخنانی با انتقاد از این که بالاترین سنگ اندازی ها را بخش دولتی ایجاد میکند ، تاکید کرد : برای از بین بردن عوامل فساد ،نوبت های گمرکی در مرز آستارا باید اینترنتی کنند.

به گفته داریوش قنبری ” با تاکید بر این که باید اینقدر این مسائل را بولد کنند تا این مشکل حل شود و راننده و تجار نباید در مقابل هم قرار داد ، در بخش دیگری از سخنانش نسبت به هزینه های بالا ی آزمایشگاه اعتراض کرد.

رئیس اتاق بازرگانی ، صنایع و معادن و کشاورزی گیلان با بیان این که کشور ما برنامه محور نیست و جزیره‌ای عمل میکنند با اشاره به فساد چای دبش که در سنوات گذشته تذکر داده بودم ، اظهار کرد : مملکت گل و بلبل نیست.

قاسم رضائیان ” با بیان این که درگیری زیاد و زمینه فساد را فراهم می‌کند ، اضافه کرد : بنده در تمام زمینه ها پیگیر هستم و در طول یک سال مدیریت اتاق بازرگانی ۵ ساعت نتوانستم برای تولیدی خود وقت بگذاریم و تعیین و تکلیف سرای تجاری روسیه را انجام می‌دهم.

وی خطاب به حضار ، تصریح کرد : همه داخل یک کشتی هستیم ما دیگر اجازه نمیدهیم اتاق بازرگانی ، صنایع و معادن و کشاورزی گیلان به قبل برگردد و شخصی فکر کند ملک شخصی خودش است ، بنابراین دست و پای الکی نزند.

این فعال بخش خصوصی با بیان این که در تمام ساعات شبانه روز پاسخگو هستم ، متذکر شد : جلسه بعدی همه را به آستارا خواهم آورد و در آن جلسه همه شما مشکلات خود را بیان کنید و وظیفه این دستگاه هاست که مشکلات شما را بشنوند و در رفع آنها تلاش کنند.

 

رضاییان از نبود پایانه صادرات محصولات کشاورزی در گیلان گله مندی کرد و متذکر شد : کارهای خوبی برای وجود چنین پایانه ای در حال اجراست که امیدواریم در سفر ریس جمهور تصویب را بگیریم ، ضمن این که ۳درصد صادرات مربوط به محصولات کشاورزی است که بیشترین اشتغال مربوط به همین ۳در صد است که طی نشست با رئیس اتاق بازرگانی ایران وزرا و سران سه قوه ریس سعی داریم که برگشت ارز محصولات کشاورزی را حذف نماییم.

وی در پایان خطاب به حاضرین ، تصریح کرد : تمام بدبختی که امروز در تجارت ایران وارد شده بانک مرکزی است و باعث سو استفاده یک سری دلال شده است‌.