✍️🏻هادی حق شناس اقتصاددان

رابطه فروش سکه با نوسانات نرخ ارز

واقعیت این است که پس از هر انتخاباتی معمولا انرژی مثبتی ایجاد می‌شود که می‌تواند بخشی از شاخصها را به سمت بهبودی هدایت کند. از طرف دیگر دولتها وقتی که به سالهای پایانی خود می‌رسند به نظر می‌رسد که سیاست شان بیشتر از منطق و اصول اقتصاد پیروی میکند. دولت از سال آینده سال آخر […]

واقعیت این است که پس از هر انتخاباتی معمولا انرژی مثبتی ایجاد می‌شود که می‌تواند بخشی از شاخصها را به سمت بهبودی هدایت کند.
از طرف دیگر دولتها وقتی که به سالهای پایانی خود می‌رسند به نظر می‌رسد که سیاست شان بیشتر از منطق و اصول اقتصاد پیروی میکند.
دولت از سال آینده سال آخر خود را شروع می‌کند. انتظار این بود در حالی که وارد سال آخر فعالیت‌های دولت می‌شویم از طرف دیگر نمایندگان جدید که انتخاب شدند برآیند این باشد که اقتصاد ایران پیش بینی پذیرتر باشد، کمی آرام بگیرد کمی تلاطم ها کمتر بشود و کمی تنش ها کاهش پیدا کند.
اما وقتی نوسانات نرخ دلار را می‌بینیم این نوسانات بیانگر این است که همچنان بازار در هیجان‌ها به سر می‌برد. از طرفی دیگر نمی توانیم فراموش کنیم که متغیرهای بنیادی اقتصاد وضعیت مطلوبی ندارد. یعنی نرخ رشد نقدینگی و نرخ افزایش تورم به یک نوعی بخش واقعی اقتصاد که منظور تقویت سمت عرضه اقتصاد است شرایط جدیدی را برای اقتصاد ایران فراهم نکرده. لذا در یک ارزیابی کلی وقتی میبینیم تنشهای سیاسی همچنان وجود دارد و شاخصهای کل پولی همچنان وضعیت مطلوبی ندارد در نتیجه نوسانات نرخ دلار طبیعی است که چنین واکنشی نسبت به فعالیت ها و ذینفعان بازار نشان می‌دهد . ما زمانی می‌توانیم منتظر شیب معکوس قیمت دلار باشیم که شاخص‌های کل پولی وضعیت مطلوبی داشته باشند. یا فضای اقتصاد ایران پیش بینی پذیر باشد یا دولت یک برنامه متقنی برای بخش واقعی اقتصاد داشته باشد یا بودجه ارقام منابع و هزینه هایش واقعی تدوین شده باشد ولی وقتی هیچ یک از اینها دیده نمی شود، طبیعی است که باید شاهد نوسانات نرخ ارز باشیم گرچه قبلا هم این پیش بینی ها شده بود که شب عید قیمت دلار حتما با نوسان مواجه می‌شود. لذا تزریق دلار یا حراج سکه شاید خیلی کوتاه مدت اثر داشته باشد که بخشی از نقدینگی را جمع بکند اما اقتصاد پس از بین رفتن این مسکن‌های زودگذر دوباره به مسیر خودش برمی گردد. از طرفی معمولا تنش‌ها آنقدر که اثر منفی بر اقتصاد ایران دارد حذف آن تنش همه آن عوارض منفی را از بین نمی برد. همیشه شوک منفی آثارش ماندگار و شوک مثبت آثارش گذراست.
الان تقریبا اخبار جنگ اوکراین کمتر و غزه بیشتر منتشر می‌شود ولی همچنان عوارض تنش روسیه با اوکراین و عوارض تنش روسیه با اتحادیه اروپا و غرب با روسیه را می پردازیم. این مطلب در مورد غزه هم مصداق دارد. وقتی به هر دلیلی تنش‌ها ابتدا به سراغ ایران می آید و عوارض منفی ایجاد می‌کند حذف آنها هم بر ما می‌تواند آثار مثبت داشته باشد اما نه به بزرگی آثار منفی تنش ها. منطق این است که تورم ایران هر عددی که در سال جاری است منهای تورم کشورهایی که با آنها بیشترین مراوده تجاری داریم مثل ترکیه و امارات و چین شود و ما به‌التفاوتش با نرخ دلار باید نوسان داشته باشد.
حالا ممکن است در کوتاه مدت با ارز پاشی جلوگیری کنیم اما در بلند مدت این قواعد بازار است که قیمت دلار را تعیین میکند.

روزنامه آرمان ملی  شماره ۱۷۸۳
دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۲

نشانی کانال تلگرام :
https://t.me/HadiHaghshenas_ir
نشانی‌ پیج  اینستاگرام  :
https://Instagram.com/haghshenas_1402