قابل‌توجه رئیس دادگستری استان گیلان:

سرقت‌های ناشیانه کابل برق و رنج بی‌پایان شهروندان!

گرمای شدید تابستان سال جاری مردم ایران را شوکه کرده و علی‌رغم افزایش شدید مصرف برق، صنعت برق با چالش بزرگی روبرو بود که با کمک مردم و تلاش شبانه‌روزی کارکنان صنعت برق کشور در حال عبور از این گرما هستیم. افزایش بحرانی سرقت‌های ناشیانه و گسترده کابل برق، زمینه رنجش مردم را سبب شده […]

گرمای شدید تابستان سال جاری مردم ایران را شوکه کرده و علی‌رغم افزایش شدید مصرف برق، صنعت برق با چالش بزرگی روبرو بود که با کمک مردم و تلاش شبانه‌روزی کارکنان صنعت برق کشور در حال عبور از این گرما هستیم.

افزایش بحرانی سرقت‌های ناشیانه و گسترده کابل برق، زمینه رنجش مردم را سبب شده است

تلاش کارکنان برق مورد تحسین و تشویق مشترکین به طور نسبی قرار گرفته است. اما با وجود این تلاش‌ها در جلوگیری از خاموشی‌ها و گسترش خدمات، افزایش بحرانی سرقت‌های ناشیانه و گسترده کابل توسط سارقان، زمینه رنجش مردم و قطعی گسترده برق و تلفن شهروندان را سبب شده است.

تبهکاران ریسک بالایی به جان می‌خرند تا دست به سرقتی پر دردسر بزنند

وضعیت به‌گونه‌ای است که در روشنایی روز و در شهرها هم تعداد و حجم این سرقت‌ها افزایش‌یافته و تبهکاران ریسک بالایی به جان می‌خرند تا دست به سرقتی پر دردسر بزنند.

موجب سلب آسایش عمومی در نتیجه خاموشی‌ها تا ترمیم مسیر خط برق نیز می‌شوند

سارقان کابل‌های های برق در مناطق مختلف استان به‌راحتی از تیرهای چراغ‌برق بالا می‌روند و اقدام به قطع‌کردن و سرقت سیم‌های برق می‌کند، این سارقین علاوه بر سرقت یک شیء عمومی، به شبکه‌ها و تجهیزات برق آسیب می‌رسانند و علاوه بر این موجب سلب آسایش عمومی در نتیجه خاموشی‌ها تا ترمیم مسیر خط برق نیز می‌شوند.

پرداخت خسارت‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار می‌گیرد و بعضاً چندین ماه نیز طول می‌کشد

وضعیت به‌گونه‌ای است که در برخی موارد این سرقت‌ها باعث سوختن وسایل برقی از جمله یخچال، کولر، تلویزیون، اتو، لب تاپ، رایانه و… در شرایط سخت اقتصادی می‌شود که علی‌رغم دریافت حق بیمه از مشترکین، اما پرداخت خسارت‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار می‌گیرد و بعضاً چندین ماه نیز طول می‌کشد.

روز از نو روزی از نو

گفته می‌شود برخی از این سارقین هم‌بارها دستگیر اما آزاد می‌شوند؛ چون بر اساس قوانین حقوقی، سارقین با سرقت کمتر از ۲۰ میلیون تومان در دادگستری‌ها آزاد می‌شوند و روز از نو روزی از نو.

سرقت کمتر از ۲۰ میلیون بلای جان مردم شده!

شایان‌ذکر است سید کاظم دلخوش رئیس کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی چندی پیش در مراسم تجلیل از خبرنگاران اعلام کرد که سرقت کمتر از ۲۰ میلیون بلای جان مردم شده و قانون باید اصلاح شود. اما اینکه چرا مردم و کارکنان صنعت برق باید تاوان خلأهای قانونی را بپردازند نیز مشخص نیست.

قطعیِ چندین‌ساعته برق و گرمای شدید هوا عامل به‌هم‌ریختن وضعیت زندگی مشترکین و خانواده‌هایشان می‌شود

سرقت و قطعیِ گاهی چندین‌ساعته برق، گرمای شدید هوا، وجود کودک و بیمار در هر خانواده عامل به‌هم‌ریختن وضعیت زندگی و رفاه مشترکین و خانواده‌هایشان می‌شود.

رئیس دادگستری باید تدبیر ویژه‌ای برای امنیت بیشتر شبکه برق استان و مجازات مرتکبان بیندیشد

به نظر می‌رسد رئیس دادگستری استان گیلان باید تدبیر ویژه‌ای هم برای امنیت بیشتر شبکه برق کشور و هم مجازات مرتکبان بیندیشد.

همکاران ما در صنعت برق سال سختی را در حال سپری‌کردن هستند

محمدتقی مهدی‌زاده مدیرعامل توزیع برق استان گیلان در مراسم تجلیل از خبرنگاران که به مناسبت روز خبرنگار برگزار شد، گفت: اگر چه در سال جاری، همکاران ما در صنعت برق سال سختی را در حال سپری‌کردن هستند؛ اما اطلاع‌رسانی به‌موقع، حضور میدانی و آگاهی‌بخشی دقیق اصحاب رسانه به کمک صنعت برق آمد.

۱۴ بار رکورد مصرف برق در استان گیلان شکسته شد

مهدی‌زاده با بیان اینکه ۴۸ روز دمای بالای ۳۷ درجه سال جاری داشتیم که در مقایسه با ۱۷ روز سال گذشته قابل‌قیاس نیست، افزود: ۱۴ بار رکورد مصرف برق در استان گیلان شکسته شد و نسبت به سال گذشته متوسط بیشینه دمایی سه درجه افزایش دما را نشان می‌دهد.

آتش‌سوزی تبعات منفی افزایش دمای هوا و افزایش مصرف بوده است

این مقام مسئول ادامه داد: آتش‌سوزی در ترانس‌ها، پست‌های زمینی، کابل‌ها و به‌هم‌ریختن توازن شبکه برق از تبعات منفی افزایش دمای هوا، افزایش مصرف بوده است.

فرسودگی بالای شبکه‌های توزیع، میراث صنعت برق از گذشته تاکنون است

مدیرعامل توزیع برق گیلان افزود: فرسودگی بالای شبکه‌های توزیع، میراث صنعت برق از گذشته تاکنون است که در برخی مناطق موجب بروز ضعف ولتاژ و ضعف برق می‌شود که ضمن عذرخواهی به دلیل مشکلات حادث شده به در برخی مناطق، طی سالیان اخیر تلاش گسترده‌ای برای بازسازی شبکه و تأسیسات فرسوده صورت پذیرفته و همچنان ادامه دارد.

بیش از ۱۱۰۰ سارق سیم و کابل برق دستگیر شدند

وی افزایش شدید سرقت سیم، کابل و تجهیزات برق نیز از دیگ تبعات منفی آسیب به مشترکین و خاموشی‌های موردی عنوان کرد و اظهار داشت: در یک سال گذشته بیش از ۱۱۰۰ سارق سیم و کابل برق دستگیر شدند؛ اما مثل قارچ در حال رویش هستند.

حتی تیر برق‌ها را می‌شکنند و میل‌گرد داخل آن را سرقت می‌کنند

مهدی‌زاده اضافه کرد: وضعیت اقتصادی اثرش را گذاشته حتی تیر برق‌ها را می‌شکنند و میل‌گرد داخل آن را سرقت می‌کنند، علی‌رغم اینکه هر چند مدت یکی از این سارقین دچار برق‌گرفتگی شده و می‌میرند.

۴۰۰ نفر از ۱۱۰۰ نفر سارقی که در یک سال گذشته دستگیر شدند، حداقل دو بار سرقت کرده بودند!

وی با بیان اینکه بیش از ۸۰ تن سیم و کابل برق در یک سال گذشته سرقت شده است، گفت: ۴۰۰ نفر از ۱۱۰۰ نفر سارقی که در یک سال گذشته دستگیر شدند، حداقل دو بار سرقت کرده بودند!

بیش از ۸۰ تن سیم و کابل برق در یک سال گذشته سرقت شد

وی با بیان اینکه سرقت زمان نمی‌شناسد و در روز روشن خیلی راحت و جلوی چشم همه این سرقت‌ها انجام می‌شود، اعلام کرد: بیش از ۸۰ تن سیم و کابل برق در یک سال گذشته سرقت شد و باید جلوی عادی‌سازی این سرقت‌ها گرفته شود.

شرکت توزیع برق وظیفه ای در نگهبانی سیم و کابل و تجهیزات برق ندارد

مهدی‌زاده یادآور شد: شرکت توزیع برق استان گیلان وظیفه در برقراری امنیت و جلوگیری از این سرقت‌ها و نگهبانی سیم و کابل و تجهیزات برق ندارد؛ بلکه وظیفه ما تأمین انرژی است.

۴۰ تا ۷۰ مورد سرقت سیم و کابل در روز!

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان گیلان با اشاره به ۴۰ تا ۷۰ مورد سرقت سیم و کابل در روز گفت: وقتی حج سرقت زیاد باشد، زمان زیادی برای تأمین تجهیزات و اتصال مجدد صرف می‌شود که در نهایت مشترکین را در این هوای گرم دچار چالش می‌کند.

ما در جریان نیستیم!

این مقام مسئول در پاسخ به سؤالی در زمینه تأخیر در پرداخت خسارت‌های برق از طریق بیمه گفت: بارها این موضوع را مطرح کردیم؛ اما این قرارداد کشوری بوده و ما در جریان نیستیم.

بخش عمده مصرف مربوط به لوازم سرمایشی است

مهدی‌زاده یادآور شد: بخش عمده مصرف مربوط به لوازم سرمایشی است و از مشترکین محترم خواهشمندیم در استفاده بهینه از این لوازم برقی نهایت همکاری داشته باشند تا همه بتوانند از نعمت روشنایی برق استفاده کنند.

یک‌سوم قبوض با هزینه صفر یا بستانکار صادر شده است

مدیرعامل توزیع برق گیلان با تقدیر از مشارکت مردم در مدیریت مصرف و پیشگامی در رعایت الگوی مصرف گفت: از مجموع یک میلیون و ۵۰۰ هزار قبض صادر شده در استان، یک‌سوم قبوض با هزینه صفر یا بستانکار بوده است که نشان‌دهنده رعایت الگوی مصرف توسط مردم و حاصل کار تیمی است.

برای خروج از پیک مصرف آگاهی‌بخشی در این مسیر بسیار اهمیت دارد

مهدی‌زاده با بیان اینکه ناترازی برق در کشور وجود دارد، اضافه کرد: جبران ناترازی‌ها در کشور و گیلان با مدیریت مصرف برق صورت می‌گیرد و باتوجه‌به روزهای پایانی فصل تابستان برای خروج از پیک مصرف و پایداری انرژی، استمرار مدیریت مصرف و همچنین آگاهی‌بخشی در این مسیر بسیار اهمیت دارد.

همکاری مردم ضرورت دارد

مهدی‌زاده ضمن تشکر از همکاران و سیمبانان شرکت توزیع برق استان در ارائه خدمات به مردم تصریح کرد: برای آسایش جامعه و پایداری شبکه برق تعامل و همکاری مردم ضرورت دارد . وی در پایان ضمن تشکر مجدد از صبر و شکیبایی مردم گفت: خاموش‌کردن حتی یک لامپ اضافه و عدم استفاده یک وسیله برقی پرمصرف در ساعات اوج مصرف (۱۱ الی ۱۷) به‌تنهایی می‌تواند بستر تأمین برق پایدار برای سایر هموطنان را فراهم کند.