با توجه به تغییرات ایجاد شده در اتاق بازرگانی گیلان در دوره ی جدید ؛

فرصت مغتنم وجود اتاق بازرگانی قانونمند و دغدغه مند استان گیلان را جدی تر بگیریم/اتاق بازرگانی گیلان یک مجموعه ی بزرگ اقتصادی و تجاری است ، برای آن حاشیه درست نکنیم

علی کریمی پاشاکی_ روزنامه نگار_استان گیلان با داشتن حاصل خیز ترین زمین های کشاورزی با محصولات متنوع و دارای ظرفیت برخورداری از صنایع تبدیلی، ظرفیت های بالقوه و بالفعل گردشگری و صنایع و معادن کم نظیر، پایانه های تجارت دریایی و زمینی و حتی هوایی و در روزهای پیش رو اتصال شبکه ی حمل و […]

علی کریمی پاشاکی_ روزنامه نگار_استان گیلان با داشتن حاصل خیز ترین زمین های کشاورزی با محصولات متنوع و دارای ظرفیت برخورداری از صنایع تبدیلی، ظرفیت های بالقوه و بالفعل گردشگری و صنایع و معادن کم نظیر، پایانه های تجارت دریایی و زمینی و حتی هوایی و در روزهای پیش رو اتصال شبکه ی حمل و نقل ریلی به آن افزوده خواهد شد و همچنین سواحل طولانی و قشنگ، می تواند جایگاه ویژه ای در تامین درآمد کشور و تولید ثروت و اشتغال داشته باشد.
این جایگاه اگر بدرستی و با استفاده از تمام مولفه های مادی ، معنوی و مدیریتی و قانونی مورد بهره برداری قرار گیرد، می تواند در تحقق مطالبات مردم در زمینه ی اشتغال و فعالیت بخش خصوصی توانمند و واقعی، رونق کسب و کار و شکوفایی اقتصادی استان و کشور تاثیر زیادی داشته باشد.

فرصت مغتنم وجود اتاق بازرگانی گیلان با مدیریت و برنامه‌ریزی جدید،فرصت کم نظیری است

اتاق بازرگانی استان گیلان ( رشت) از پیشینه قابل توجهی در کارکرد بخش خصوصی واقعی در اقتصاد گیلان و کشور چه در مناسبات اقتصادی و تجاری داخلی و ‌چه در ارتباط با مناسبات اقتصادی بین المللی و کشورهای مختلف از جمله کشور های همسایه و پیرامونی برخوردار است.هر چند فعالیت های این پارلمان اقتصادی و تجاری در پروسه ها و مواقعی در سنوات گذشته به علت دخالت برخی
سیاست بازان و برخی مدیران ضعیف و کم تحرک و…،کمی تا قسمتی سیاسی شده بود ولی چون از هویت اقتصادی و تجاری برخوردار است این قابلیت را دارد تا دوباره به اصل خودش بازگردد.

اتاق بازرگانی گیلان ( رشت) بعد از سالیان مدیریت ثابت نیاز به تغییر و تحول مدیریتی داشت تا از تکرار و در جا زدن رهایی یابد.
خوشبختانه در آخرین انتخابات این پارلمان اقتصادی بخش خصوصی در گیلان با خواست مدیریت سابق و اعضای محترم آن تغییر و دگرگونی حاصل شد و یکی دیگر از فرزندان دلسوز و کاربلد گیلان که سالیان سال در حوزه ی اقتصاد چای و تجارت گیلان و کشور فعالیت داشت با کارنامه ای شفاف و توانمندی با اتکاء به قوانین و مقررات به مدیریت این مجموعه ی بزرگ اقتصادی و تجاری گیلان انتخاب شد.

قاسم رضاییان ، رییس کنونی اتاق بازرگانی گیلان (رشت)از جمله فعالان بخش خصوصی اقتصادی استان گیلان ،هم اکنون حدود یک سال است که مدیریت این پارلمان اقتصادی و تجاری را بر عهده دارد و انصافاً با وجود تمام مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری توانسته است بخشی از آب رفته را به جوی بازگرداند.
ایشان در اولین اقدام ساختمان در حال احداث اتاق بازرگانی گیلان را در ظرف همین مدت کوتاه به جایی رسانده است که در همین ماه‌های اول سال ۱۴۰۳ مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.ساختمانی که می بایست چندین سال پیش آماده می شد.

در ضمن ضرورت دارد تا نهادهای حاکمیتی و اجرایی و رسانه های گروهی و مطبوعات مستقل ،هم بر اساس قوانین و ضوابط و مقررات از این پارلمان اقتصادی بخش خصوصی که نقش بسیار مهمی در تولید ثروت و اشتغال دارد ،حمایت نمایند و به همراه مدیریت اتاق بازرگانی برای رفع‌ مشکلات فراوان آن بکوشند تا بخش خصوصی واقعی استان گیلان بتواند در فرآیند اقتصادی و تجاری برای بهبود شرایط کسب و کار و تولید اشتغال و ثروت ،نقش آفرینی بهتر و کیفی تر از گذشته داشته باشد.

وظایف اتاق بازرگانی گیلان

براساس قوانین و مقررات و تعریف ،اتاق های بازرگانی به منظور ایجاد هماهنگی و همکاری میان بازرگانان و صاحبان صنایع و معادن و کشاورزی با مراکز مهم تجاری مملکتی ایجاد شده است تا با رایزنی و چانه زنی برای تامین منافع اعضای محترم و پیشبرد سیاست های اقتصادی دولت بوجود آمده اند.
در ضمن باز بر اساس قانون و مقررات ،وظایف حرفه ای اتاق های بازرگانی عبارتند از:

به عنوان مشاوران دستگاههای حاکمیتی و اجرایی جهت تصمیم سازی و تصمیم گیری اقتصادی و تجاری و بازرگانی،
ایجاد هماهنگی بین بازرگانان و صاحبان صنایع و معادن و کشاورزی ،
برقراری ارتباط با اتاق های بازرگانی سایر کشورها با هماهنگی وزارت صمت و وزارت خارجه،
تشکیل نمایشگاه های داخلی و خارجی ،
شناسایی بازار های صادراتی و صدور و تمدید کارت بازرگانی اعضا و…

هزینه ها و مصارف و منابع اتاق متعلق به اعضای محترم آن است

هزینه ها و مصارف آن در اتاق بازرگانی گیلان را اعضای محترم می پردازند و اتاق به هیچ عنوان از منابع عمومی و بودجه کشور استفاده نکرده و نمی کند.

صد البته سازوکارهای قانونی و ضوابط مالی و اداری در اتاق بازرگانی گیلان و تمام اتاق های بازرگانی براساس قوانین ، ضوابط و مصوبات هیات مدیره و بر پایه ضوابط مالی واداری برابر آئین نامه می باشد که بسیار
ضابطه مند و قانونی می باشد.