وزیر بهداشت جزییات طرح سلامت نوروزی را تشریح کرد؛

فعالیت ۲۲۰۰ تیم بازرسی بهداشت محیط در نوروز/ برپایی ۳۰۰ ایستگاه جامع سلامت در شهرهای پرمسافر و مراکز استان ‌ها

دکتر بهرام عین اللهی، در آستانه فرارسیدن تعطیلات عید نوروز، در نشست خبری «سلامت نوروزی» با اصحاب رسانه، ضمن قدردانی از خدمات شبانه روزی جامعه خدوم سلامت در طول سال تاکید کرد: همان گونه که در طول سال ،وظیفه وزارت بهداشت،  حفظ و تامین سلامت مردم است، در ایام نوروز نیز این خدمات تعطیلی نخواهد […]

دکتر بهرام عین اللهی، در آستانه فرارسیدن تعطیلات عید نوروز، در نشست خبری «سلامت نوروزی» با اصحاب رسانه، ضمن قدردانی از خدمات شبانه روزی جامعه خدوم سلامت در طول سال تاکید کرد: همان گونه که در طول سال ،وظیفه وزارت بهداشت،  حفظ و تامین سلامت مردم است، در ایام نوروز نیز این خدمات تعطیلی نخواهد داشت.
وزیر بهداشت در تشریح جزییات بیشتر این طرح گفت:«طرح سلامت نوروزی با همکاری سه حوزه بهداشت، درمان و اورژانس طراحی شده و مسئولیت این سه حوزه به عهده معاونان بهداشت، درمان و رییس سازمان اورژانس کشور خواهد بود؛ همگام با آنها در تمامی دانشگاه‌ های علوم پزشکی، کمیته سلامت نوروزی ایجاد شده است که در این کمیته به ‌صورت ۲۴ ساعته تمام مشکلات  حوزه سلامت در استان‌ها، رصد می‌ شود».
دکتر عین اللهی خاطرنشان کرد: «تمامی بیمارستان‌ ها، اورژانس‌ ها، مراکز خدمات جامع شبانه ‌روزی، مراکز پایش مراقبت‌ های درمانی، مراکز هدایت عملیات بحران و مراکز هدایت عملیات اورژانس در ایام نوروز به‌ صورت ویژه و ۲۴ ساعته فعال هستند و مراکز ارتباطات اورژانس نیز در ایام نوروز به صورت ۱۰۰ درصدی فعالند».
فعالیت ۳۰۰ ایستگاه جامع سلامت در شهرهای پرمسافر و مراکز استان ‌ها
وزیر بهداشت گفت: ۳۰۰ ایستگاه جامع سلامت در شهرهای پرمسافر و مراکز استان ‌ها با حضور تیم های کامل بهداشت و درمان آماده ارائه خدمات بهداشتی و درمانی اند که مرتبا از طریق ستاد رصد می‌ شوند.
دکتر عین اللهی از پوشش جاده‌ های کشور توسط اورژانس هوایی خبر داد و افزود: علاوه بر پایگاه‌ های موجود، امکاناتی از جمله انواع آمبولانس ها، اتوبوس آمبولانس ‌ها و پایگاه‌ های موقت در اماکن پرتردد در ایام نوروز فعال خواهند بود تا انتقال بیماران اورژانسی یا مصدومین حوادث ترافیکی با مشکل مواجه نشود.
وزیر بهداشت با تاکید بر فعالیت تمامی داروخانه های شبانه روزی در ایام نوروز اضافه کرد: داروی مورد نیاز به مقدار کافی برای داروخانه ها تامین شده است. داروخانه‌ های بیمارستانی نیز به‌ صورت شبانه‌ روزی مسئول تامین داروهای مورد نیاز بیماران هستند.
وی درخصوص تامین خون مورد نیاز بیماران و مراکز درمانی در ایام نوروز  اظهار داشت: سازمان انتقال خون، فرآورده های خونی مورد نیاز مراکز درمانی را تامین کرده است و در استان‌ ها نیز مشکل تامین خون وجود ندارد.
ثبت شکایات مردمی ار طریق  ۱۹۰ 
دکتر عین ‌اللهی با بیان اینکه مردم می توانند هرگونه مشکل یا شکایت حوزه سلامت را با شماره ۱۹۰ درمیان بگذارند، تصریح کرد: این مشکلات از طریق همکارانی که در ستاد فعال هستند، به مسئولان مربوطه منتقل و اقدامات مورد نیاز انجام خواهد شد.
وزیر بهداشت افزود: آزمایشگاه‌ های مواد غذایی در ایام تعطیل و ساعات غیر اداری با هماهنگی معاونت غذا و داروی دانشگاه‌ها فعالیت خواهند داشت؛ چنانچه در مورد رستوران ها یا سایر مراکز ارائه دهنده خدمات به مسافران  خلل و مشکلی ایجاد شود، این موارد به به دانشگاه‌ ها اعلام می شود تا نظارت لازم صورت گیرد.
وی با بیان اینکه بیماری تعطیلی نمی‌ شناسد و ممکن است در هر زمانی رخ دهد، بر لزوم و استمرار مشارکت و فعالیت تیم بهداشت، درمان و اورژانس کشور در ایام تعطیل، تاکید کرد.
فعالیت های اورژانس در طرح سلامت نوروزی
دکتر عین اللهی در بخش دیگری از سخنانش درخصوص فعالیت اورژانس در طرح سلامت نوروزی گفت: در طرح سلامت نوروزی، ۳ هزارو ۳۴۵ پایگاه اورژانس، ۴ پایگاه ویژه سلامت نوروزی در کلانشهرها و ۲ پایگاه ویژه در شهرهای کوچک، هزار و ۹۰۴ پایگاه‌ جاده ‌ای و ۵ هزار و ۷۰۰ آمبولانس، فعال خواهند بود.

وزیر بهداشت افزود: همچنین ۵۲ دستگاه بالگرد هوایی، ۲ دستگاه بال ثابت و ۶۴ اتوبوس آمبولانس‌ که عملکردی همچون بیمارستان سیار  دارند، برای ایام نوروزی پیش ‌بینی شده است.

فعالیت ۲۶هزار و ۷۸۰ نیروی اورژانس در ایام نوروز

دکتر عین اللهی همچنین از پیش بینی ۵ دستگاه آمبولانس‌ دریایی  در این طرح خبر داد و گفت:  ناوگان  موتورلانس نیز تقویت شده است و در شهرهای بزرگ که امکان رسیدن آمبولانس به دلیل ترافیک کمتر است، موتورلانس‌ ها به سرعت خود را به بیمار یا مصدوم می‌ رسانند و اقدامات اولیه را انجام می ‌دهند تا آمبولانس برسد و در قالب طرح سلامت نوروزی حدود ۳۷۰ دستگاه موتورلانس و ۲۶هزار و ۷۸۰  نیروی فعال در این زمینه در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه ۱۱۳ مرکز ارتباطات نیز در این ایام فعال خواهند بود، گفت: طرح سلامت نوروزی در تمام ۶۷ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی اجرا می شود.

اقدامات حوزه بهداشت در طرح سلامت نوروزی

دکتر عین ‌اللهی در ادامه در خصوص اقدامات حوزه بهداشت در طرح سلامت نوروزی اظهار کرد: ایمنی موادغذایی و پیشگیری از بیماری ‌های منتقله از غذا، از جمله مهمترین مباحث حوزه بهداشت است که توسط تیم های بهداشت محیط نظارت خواهد شد.

وی با بیان اینکه فعالیت بهداشت محیط از ۱۵  اسفند امسال آغاز و تا ۲۵ فروردین ماه ۱۴۰۳ ادامه خواهد داشت، عنوان کرد: اقداماتی از جمله نظارت مواد غذایی، ایمنی آب، بهداشت فردی و عمومی، بهداشت ساختمان، ابزار و تجهیزات و کنترل استعمال دخانیات به ویژه در اماکن عمومی، کنترل حشرات و ناقلان بیماری، با حضور ۲هزار و ۲۰۰ تیم سیار از بازرسان بهداشت محیط با یونیفرم مشخص در بازه زمانی مذکور، انجام خواهد شد.

دکتر عین اللهی افزود: اولویت‌ های بهداشتی که در طرح سلامت نوروزی مورد تاکید قرار دارد، نظارت بر مراکز تهیه و توزیع و فروش مواد غذایی، مراکز حساس بین راهی، رستوران ‌ها، میادین میوه و تره ‌بار، فروشگاه ‌های زنجیره‌ ای، قنادی‌ ها، کارگاه تولید شیرینی، مجتمع‌ های خدمات رفاهی بین راهی، مراکز تهیه و طبخ شیرینی سنتی، مراکز ارائه افطاری و سحری و وسایل حمل و نقل مواد غذایی است که به‌ طور جدی مورد نظارت قرار خواهند گرفت‌.

وزیر بهداشت با تاکید بر فعالیت ۱۰۰ درصدی کارشناسان بهداشت محیط در ایام نوروز، ادامه داد: نظارت بر اماکن عمومی به ویژه اماکن بین راهی، مهمانسراها، هتل‌ ها، اقامتگاه ها، تفرجگاه‌ ها، جایگاه‌های سوخت، پاساژها و کلیه مراکز تجمعی، پایانه ها، فرودگاه‌ ها و ایستگاه‌ های حمل و نقل عمومی نیز در این ایام انجام خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه آب سالم در سلامت انسان تاثیر بسیاری دارد، افزود: بازرسی از سامانه های تأمین آب آشامیدنی، ارزیابی ریسک آنها، انجام کنترل کیفی،  کلرسنجی و نمونه برداری نیز از اولویت های حوزه بهداشت در ایام نوروز است.

دکتر عین اللهی افزود: همچنین، آزمایشگاه های مرجع و مراکز سراج نیز در ایام نوروز فعال هستند.

اقدامات حوزه درمان در طرح سلامت نوروزی

وزیر بهداشت درخصوص اقدامات حوزه درمان در طرح سلامت نوروزی، تصریح کرد: تیم واکنش سریع و کمیته مدیریت بحران در تمام دانشگاه ها و بیمارستان های بزرگ تشکیل شده و آمادگی ارائه خدمات محوله را دارند.

تأکید بر فعالیت مستمر بخش های بستری در ایام نوروز

وی با تاکید بر فعالیت مستمر بخش های بستری در ایام نوروز، اضافه کرد: تمامی بخش های بستری در بیمارستان های دولتی و خصوصی در این ایام باید فعال باشند و هرگونه تعطیلی  این بخش ها، ممنوع است.

در ایام نوروز فقط خدمات درمانی اورژانسی انجام می شود

وزیر بهداشت با بیان اینکه در ایام نوروز فقط خدمات درمانی اورژانسی انجام شده و خدمات غیراورژانسی (انتخابی) ارائه نخواهد شد، افزود: دانشگاه ها باید از طریق خط تماس اضطراری در ستاد به صورت ۲۴ ساعته پاسخگو باشند و هر استانی  شماره تلفن خود اعلام کند.

وی با بیان این که امکانات اقامت همراهان بیماران نیز در استان ها هماهنگ و  در نظر گرفته شده، خاطرنشان کرد: حضور نیروهای تخصصی و فوق تخصصی در مراکز درمانی نیز نوبت بندی شده که طبق ساعات منظمی در مراکز درمانی حضور خواهند داشت و در صورت مراجعه مصدومین یا بیماران، خدمت رسانی خواهند کرد.

دکتر عین اللهی، بر فعالیت مستمر بخش های مراقبت ویژه، دیالیز، اورژانس، زایمان، جراحی، اطفال، دندانپزشکی، مراکز تصویربرداری و مراکز درمان سرطان، در ایام نوروز تاکید کرد.

ارائه خدمات به بیماران خاص در تعطیلات عید نوروز

وزیر بهداشت در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوالی در خصوص ارائه خدمات به بیماران خاص در تعطیلات عید نوروز، گفت: بیماران خاص در سامانه های وزارت بهداشت شناسایی شده اند و به تمامی مراکز درمانی که خدمات مورد نیاز بیماران خاص ارائه می کنند، ابلاغ شده که مسافران نوروزی در طول ایام تعطیلات در صورت نیاز می توانند به مراکز تعیین شده، مراجعه و همان خدماتی که در محل سکونت شان دریافت می کنند، در شهرهای دیگر نیز دریافت کنند.

نحوه برخورد با متخلفان در حوزه سلامت در ایام نوروز

دکتر عین اللهی در پاسخ به سوالی در خصوص نحوه برخورد با متخلفان در حوزه سلامت در ایام نوروز گفت: برخورد با تخلفات مربوط به یک دوره زمانی خاص  از جمله تعطیلات نوروز نیست، بلکه در همه ایام سال و بنا به وظیفه ذاتی و تولیتی وزارت بهداشت برای تامین سلامت مردم، متخلفان به مراجع  قضایی معرفی می شوند.

وی افزود: برخی اختیارات وزارت بهداشت در نظارت بر  حوزه سلامت مربوط به ارائه مجوزها و اعتبارسنجی مراکز است؛ به طوری که   مراکز دارای عملکرد بهتر، درجه بالاتری در اعتبارسنجی دریافت می کنند و با متخلفان در حوزه بهداشت و درمان نیز بر اساس قانون، برخورد می شود.

وزیر بهداشت در خصوص نظارت وزارت بهداشت بر اعمال جراحی زیبایی در ایام نوروز، گفت: به مردم توصیه می کنیم که اعمال جراحی انتخابی یا غیراورژانسی را در ایام تعطیلات نوروز و یا روزهای نزدیک به این ایام انجام ندهند.

دکتر عین اللهی تاکید کرد: از نظر وزارت بهداشت هر پزشک باید کاری را انجام دهد که جزو برنامه های آموزشی و تحصیلی وی باشد.

وزیر بهداشت تصریح کرد: که کارهای غیرمرتبط با برنامه های آموزشی و حرفه ای پزشکان تخلف  محسوب شده  و  اخیرا شورایعالی انقلاب فرهنگی، ماده واحده ای را تصویب کرده است که بر اساس آن، تایید و ارائه مجوز به مراکز تحصیلی، آموزشگاه ها، آزمون های مرتبط با پزشکی و فعالیت های حرفه ای به عهده وزارت بهداشت است و اگر عوارضی برای اعمال جراحی زییایی از سوی افراد غیرحرفه ای حادث شود، باید پاسخگو باشند.