متهم ردیف اول پرونده، از این ماه می‌تواند آزاد شود

رسوایی طراحان اصلی را می‌خواهیم/  مکالمات جعبه سیاه هواپیما، سامانه و موبایل‌ها را درخواست کردیم ولی به ما ندادند/ دستگاه‌های امنیتی، قضایی و سپاه می‌خواهند فقط لاپوشانی کنند/ مستندات بسیاری را ارائه داده‌ایم که شلیک موشک عمدی بوده است/  یک جوان مظلوم را به دلیل بستن راه و آتش‌زدن سطل زباله اعدام می‌کنند؛ ولی وقتی که ۱۷۶ انسان بی‌گناه و مظلوم را با دو موشک می‌زنند، با گذشتن ۴۰ ماه زندان می‌تواند آزاد شود
به نقل از دیده‌بان ایران؛ ماه گذشته بود که پس از گذشت یک هزار و ۱۹۳ روز از سرنگونی هواپیمای اوکراینی، حکم بدوی از سوی دادگاه نظامی صادر که متهم ردیف اول به ۱۳ سال زندان محکوم شد که ده سال آن با احتساب دوران بازداشت لازم‌الاجراست و ۹ متهم دیگر هم هرکدام به یک تا سه سال حبس محکوم شدند.

پس از صدور این حکم محمود علیزاده طباطبایی، وکیل چند تن از خانواده‌های جان‌باختگان پرواز پی‌اس ۷۵۲ در گفت و گو با دیده‌بان ایران عنوان کرد که این حکم را قبول ندارند و به آن اعتراض می‌کنند .

اکنون که نزدیک به یک ماه از صدور حکم بدوی این پرونده گذشته، محسن اسدی لاری که دو فرزندش زینب و محمدحسین را در این پرواز ازدست‌داده محمدحسین و گو با دیده‌بان ایران عنوان کرد که متهم ردیف اول این پرونده ممکن است آزاد شوند. وی در توضیح روند قانونی این امر گفت: «آقای مهدی خسروی متهم ردیف اول هستند که فرمانده سامانه آتشبار بوده است. او بیشترین سابقه کار در سامانه تورام وان را هم در ایران و هم در خارج از کشور داشته و دارای درجه سرگردی است که بعدها به دلایلی سروان می‌شود. ما اطمینان داریم که ایشان از عمد ماشه را شلیک کرده و به جهات مختلف این را هم در دادگاه مطرح کرده‌ایم.»

وی ادامه داد: «جمع‌بندی دلایلمان را به‌عنوان فرجام‌خواهی با وکلای محترم تنظیم کرده‌ایم و یکی از وکلایمان در ده روز گذشته و دیگری در هشت روز گذشته، فرجام‌خواهی را در دیوان عالی کشور ثبت کرده‌اند. منتهی در حکمی که آمده، برای مهدی خسروی ده سال محکومیت، برابر با ۱۲۰ ماه، داده است. آقای خسروی از ۱۸ دی‌ماه ۱۳۹۸ که زمان جنایت سرنگونی هواپیماست تا یک ماه پیش در زندان‌های سپاه در انفرادی بوده است که هرکسی که با زندان و موضوعات قضایی آشنایی داشته باشد، می‌داند که فردی که در زندان انفرادی باشد چه معنایی دارد. به هر صورت از ۱۸ دی‌ماه سال ۹۸ تا ۱۸ اردیبهشت امسال دقیقاً ۴۰ ماه ایشان در انفرادی بوده است. من مطمئن نیستم که الان در انفرادی هستند یا نه ولی مطمئنم که تا یک ماه پیش بوده است.»

اسدی لاری خاطرنشان کرد: «مطابق قانون هر زندانی اگر یک‌سوم محکومیتش را طی کند، می‌تواند به‌صورت مشروط آزاد باشد؛ بنابراین آقای مهدی خسروی که با طراحی و عاملیت عده دیگری ماشه شلیک دو موشک را به هواپیمای مسافربری با ۱۷۶ انسان که در آن ۲۷ کودک و یک جنین بوده را زده و به‌صورت کاملاً مظلومانه و با بدترین وجه به قتل رسیده است، طبق قانون می‌تواند به‌صورت مشروط آزاد شود.»

پدر این دو جان‌باخته در پاسخ به اینکه آیا تاریخ مشخصی برای آزادی تعیین شده است، مطرح کرد: «خیر، دست ما نیست و ما صرفاً روند قانونی را داریم بیان می‌کنیم. شما مقایسه کنید که یک جوان مظلوم را به دلیل بستن راه و آتش‌زدن سطل زباله اعدام می‌کنند؛ ولی وقتی که ۱۷۶ انسان بی‌گناه و مظلوم با دو موشک می‌زنند، با گذشتن ۴۰ ماه زندان می‌تواند آزاد شود.»

او همچنین خاطرنشان کرد: «البته باید بگویم که اگر آزاد شود هم بعید است کسی به ما اطلاع دهد. ضمن اینکه درست است که ایشان فرد علاقه‌مند به دین و معاد بوده، ولی ایشان یک مأمور بوده است. من و همسرم راضی به اعدام مأمور نیستیم؛ ما می‌خواهیم رسوایی طراحان اصلی اتفاق بیفتد.»

اسدی لاری همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا در صورت آزادشدن متهم ردیف اول، خانواده‌ها امکان شکایت و اعتراض دارند، به دیده‌بان ایران گفت: ما فرجام‌خواهی را ثبت کرده‌ایم؛ اما اگر نقض نشود، ایشان آزاد می‌شود. اگر نقض شود که داستان فرق می‌کند. ما به دلایل بسیار زیادی نقض کرده‌ایم از جمله اینکه موضوعات بین‌المللی در آن دیده نشده است؛ یعنی در حکمی که آمده قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی شیکاگو و مونترال در لحاظ نشده است. کمااینکه ما به کنوانسیون ورشو استناد نکرده‌ایم؛ ولی این دو کنوانسیونی که ذکر کردم هم در نظر گرفته نشده است.

وی ضمن اشاره به اینکه یکی از ایرادات این پرونده استناد به قتل غیرعمد است، افزود: «ما با استدلال‌های متعددی که آوردیم؛ از مبانی خود پرونده و اظهارات متهمان و سایر مستنداتی که موجود بود و قضات هم کاملاً اطلاع دارند، عنوان کردیم که این مستندات حاکی از عمدی بودن است.»

اسدی لاری تأکید کرد: نکته سوم که بسیار اهمیت دارد این است که اصولاً در حکم به یک عبارت بسیار غلط استناد شده که آمده است” به لحاظ اینکه آثار و تبعات این اقدام از مصادیق اخلال در نظام (به‌هم‌خوردن امنیت کشور) محسوب نمی‌شود” لذا عمل متهم مصداق این مورد نیست. درصورتی‌که ما بیش از ده دلیل آوردیم که دقیقاً امنیت کشور را به هم زده‌اند و کار ضدامنیت ملی انجام داده‌اند؛ بنابراین باید به‌صورت گسترده‌تری با موضوع برخورد شود و این حکم داده شده بسیار سخیف و خفیف است و دستگاه قضایی دارند آبروی ایران را می‌برند. البته موضوعات دیگری هم مطرح است؛ ولی دادگاه به آن‌ها توجهی نکرد.

پدر محمدحسن و زینب اسدی لاری در خصوص تکلیف جعبه سیاه هواپیما گفت: «یکی از موضوعاتی که بسیار اساسی است این است که به بسیاری از سؤالات، ابهامات و موضوعاتی که می‌بایست بررسی و تحقیق انجام می‌شد و نتایجش قطعاً در رای نهایی تاثیر می‌گذاشت، دادگاه به آن توجه نکرد. از جمله تمام مکالماتی که ما درخواست کردیم که در جعبه سیاه هواپیما و جعبه سیاه خود سامانه است، مکالماتی که بین سامانه و مرفوک بوده، همچنین مکالماتی هم که درون خود مرفوک بوده هم کاملاً ضبط شده است که به‌هیچ‌عنوان در اختیار ما قرار ندادند. قضات گفتند به مکالماتی که بین مرفوک و اس او سی بوده گوش کرده‌انده ولی در اختیار ما قرار ندادند. درصورتی‌که مسئله محرمانه‌ای نیست. البته مکالمات موبایل و مکالماتی که بین اس او سی یا ای دی او سی و مرکز مراقبت پرواز بوده را هم درخواست کردیم؛ ولی توجهی نکردند. مجموع این موارد ما را به این می‌رساند که دستگاه‌های امنیتی، قضایی و سپاه می‌خواهند فقط لاپوشانی کنند.»

اسدی لاری در پایان درباره ابهامات دیگر خاطرنشان کرد: «یکی از نکاتی که همواره بر آن تأکید کردیم نقشه عوارض بین فرودگاه امام خمینی و محل استقرار سامانه موشک‌انداز است. به‌این‌علت که کادر سپاه و کارشناسان سپاه که عملاً خودشان عامل قتل بودند، می‌گویند اولین باری که آقای خسروی هواپیما را دیده در ۶۰۰ متری بوده است که این برای ما به‌هیچ‌عنوان قابل‌قبول نیست. توپوگرافی را بیاورند و مشخص کنند چرا تا ۶۰۰ متری را ندیده است؟ درصورتی‌که طبق مستندات جهانی هواپیما ۱۰ متر بلند شود رادار سامانه می‌تواند آن را ببیند. همه این موارد ظن بر موضوعات دیگر را تقویت می‌کند که ما در مجموع بر عمدی بودن تمام اتفاقات تاکید داریم. یعنی یک سلسله اقدامات متعمدانه و آگاهانه در فاجعه سرنگونی هواپیمای مسافربری ۷۵۲ صورت‌گرفته که ۱۷۶ نفر از جمله دو عزیز من را به این شکل به قتل رسانده است.»