عملکرد قابل دفاع و اقدامات خوب مدیریتی شرکت آب و فاضلاب استان گیلان در سال ۱۴۰۱

منابع آبی محدود و مصرف بی‌محاباست،در مصرف آب صرفه جویی کنیم

اختصاصی_گیلان بهتر نوین_ ‌در سال‌های اخیر به‌دلیل کمبود بارندگی‌ها و تنش‌های آبی با چالش‌های فراوان در حوزه ی آب مواجه بوده و هستیم. این شرایط چالش برانگیز در حالی جامعه ی ایران را تهدید می‌کند که هنوز بسیاری از افراد درباره ی صرفه جویی در مصرف آب برنامه ی مناسبی ندارند. از سوی دیگر برخی […]

اختصاصی_گیلان بهتر نوین_ ‌در سال‌های اخیر به‌دلیل کمبود بارندگی‌ها و تنش‌های آبی با چالش‌های فراوان در حوزه ی آب مواجه بوده و هستیم.
این شرایط چالش برانگیز در حالی جامعه ی ایران را تهدید می‌کند که هنوز بسیاری از افراد درباره ی صرفه جویی در مصرف آب برنامه ی مناسبی ندارند. از سوی دیگر برخی سازمان‌ها نیز برای کاهش بحران آب تمهیدات مناسبی لحاظ نمی‌کنند. این در حالی است که در بسیاری از کشورهای پیشرفته مصرف آب شرب
با شست وشو متفاوت است. هرچند در ایران هنوز چنین تمهیداتی برای مصرف آب اندیشیده نشده است. از سوی دیگر میزان قابل توجهی از آب شرب نیز به دلیل فرسودگی شبکه و انشعاب‌ها به هدر می‌رود و همین مساله روز به روز کشور ما را با چالش‌های آبی مواجه می‌کند. همچنین بخش قابل توجهی از آب نیز در بخش کشاورزی به هدر می‌رود.
شایان ذکر است، میزان آب مصرفی در بخش کشاورزی دنیا ۷۰ درصد است ولی این میزان در ایران ۹۲ درصد کل منابع آب کشور را شامل می‌شود. علاوه‌بر آن بر اساس آمارها هر ایرانی دو برابر میانگین مصرف جهانی آب مصرف می‌کند.
میزان متوسط مصرف آب در ایران حدود دو و نیم برابر میانگین جهانی است، با این توصیف به سمت بحران جدی آب پیش می‌رویم و وضعیت نگران‌ کننده‌ای درباره کمبود آب در آینده داریم.
در ضمن در حال حاضر از ذخایر و منابع فناپذیر استفاده می‌کنیم.
همچنین میزان بارش به دلیل تنوع اقلیمی در ایران بشدت کاهش یافته است. در این میان متوسط بارش در دنیا حدود ۸۰۰ میلی‌متر است. همچنین میزان تبخیر در کشور ما چهار برابر دنیا است. این میزان تبخیر به دلیل شیوه ی استفاده از آب و تابش خورشید است.

مصرف روزانه هر ایرانی حدود ۲۲۰لیتر است

سرانه ی مصرف آب شرب در ایران هم اکنون حدود ۲۲۰ لیتر در شبانه روز به ازای هر نفر است که این رقم در برخی از کلانشهر‌های کشور مانند تهران به بیش از ۳۰۰ لیتر در شبانه روز می‌رسد. متوسط سرانه مصرف آب در بخش خانگی در دنیا ۱۳۵ تا ۱۴۰ لیتر در روز به ازای هر نفر است. در حال حاضر میانگین سرانه ی کل مصرف آب شرب در ایران(شامل تجاری، صنعتی، خانگی، فضای سبز و…) در حدود ۲۲۰ لیتر در شبانه روز است که در مقایسه با اکثر کشور‌های جهان رقم بالاتری را نشان می‌دهد.
باید متذکر شویم، مصرف بهینه و معقول از آب شهری مستلزم فرهنگ‌سازی، بکارگیری از تجهیزات کاهنده ی مصرف آب، استفاده از لوازم خانگی با میزان مصرف استاندارد، روش بازچرخانی آب خاکستری و بسیاری موارد دیگر است. همچنین مصرف سرانه آب در بخش خانگی(آب شرب لوله کشی خانگی) در ایران به‌طور متوسط در طول سال ۱۵۷ لیتر در روز به ازای هر نفر برآورد می‌شود که شامل پنج لیتر آشامیدن، ۱۰ لیتر پخت‌وپز، ۵۰ لیتر حمام و شست ‌و شو، ۲۰ لیتر لباس ‌شویی، ۱۵ لیتر ظرف ‌شویی، ۳۰ لیتر مصارف بهداشتی، ۱۰ لیتر نظافت خانه و ۱۷ لیتر مصارف متفرقه می‌شود که متاسفانه در برخی کلانشهر‌های کشور از جمله تهران، این میزان(مصرف سرانه ی آب در بخش خانگی) در فصل گرم سال به حدود ۲۵۰ لیتر در شبانه روز به ازای هر نفر می‌رسد. در حالی که متوسط سرانه ی مصرف آب در بخش خانگی در دنیا ۱۳۵ تا ۱۴۰ لیتر در روز به ازای هر نفر است. این رقم در کشور‌های اروپایی که از میانگین بارش‌های بالایی نیز برخوردارند، به‌طور متوسط ۱۳۰ لیتر در شبانه روز است.

مصرف روزانه ی آب در ایران بیشتر ازمیانگین جهانی است

علی کریمی پاشاکی, [۲۴٫۰۲٫۲۳ ۱۶:۴۱]
به گزارش متولیان آب در کشور ،مصرف روزانه آب در ایران با مصرف روزانه ۱۹۰ لیتر برای هر نفر۴۰ لیتر بیشتر از میانگین مصرف جهانی است.
اهمیت آب علاوه‌بر اینکه عامل حیات‌بخش آدمی و محیط زیست است، به‌عنوان مهم‌ترین عامل توسعه صنعتی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و شکوفایی جوامع بشری شناخته می‌شود که هیچ جایگزینی برای آن وجود ندارد ،
که باید با مصرف بهینه این مایه ی ارزشمند را به نسل‌های آینده نیز انتقال داد.
کارشناسان می گویند:
برای شستن دست‌ها با شیرهای معمولی ۱۳ لیتر در دقیقه آب مصرف می‌شود که در صورت استفاده از شیرهای مجهز به کاهنده ی مصرف این میزان به هفت لیتر کاهش می‌یابد همچنین ترویج فرهنگ مصرف بهینه ی آب امری ضروری است، تنها بسته بودن شیر آب در حال مسواک زدن میزان مصرف آب را از ۲۶ لیتر در هر بار به پنج لیتر کاهش می‌دهد در ضمن تمام مشترکین آب بایستی هرازگاهی سیستم لوله کشی و کنتور ها و شیرهای آب را کنترل کنند تا از سالم بودن و هرز نرفتن آب جلوگیری نمایند، چون همین موضوع براساس بر آورد کارشناسان از اتلاف هزار و ۸۰۰ آب در ماه جلوگیری می کند.

بخشی از تدابیر خوب و اقدامات خوب مدیریتی شرکت آبفای گیلان در سال۱۴۰۱

آب شرب با هزینه بالا تولید می‌شود ،در مصرف آن صرفه‌جویی کنیم

 

مهندس مازیار علیپور،مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان گیلان ،یکی از مدیران متخصص ،کاربلد،پاکدست شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و همچنین استان گیلان می باشد. وی به علت اینکه مراحل مختلف کار و مدیریت را در شرکت آب و فاضلاب استان گیلان از کارمندی تا مدیریت های مختلف و بویژه مدیریت امور مشترکین و تا به امروز ، از چالش‌ها ،نقاط قوت و ضعف این مجموعه ی بزرگ خدماتی ، مهم و تأثیرگذار بخوبی اطلاع دارد.
ایشان از زمانی که مدیریت شرکت آبفای گیلان را عهده‌دار شده‌اند به همراه کارکنان زحمتکش شرکت توانسته است در راهبرد منطقی است مجموعه ،گام های اساسی بردارد.
همچنین در این مدت در طی ماه‌های اخیر شرکت آبفای گیلان در حوزه ی محرومیت زدایی از مناطق مختلف گیلان در موضوع آب شرب بهداشتی اقدامات قابل توجهی انجام داده و یا در دست اقدام دارد که یک نمونه ی مهم آن عملیات اجرای آبرسانی به ۷۰۰ روستای گیلان با اعتباری معادل ۱۸۲۵ میلیارد تومان می باشد.
درضمن تلاش بی وقفه در حوزه ی ارتقای فرهنگ بهینه ی مصرف آب شرب ، آموزش جهت استفاده از وسایل ‌کاهنده ی مصرف آب ،تلاش در حوزه ی خیرین آبرسان ،برپایی نمایشگاه هایی با محوریت صرفه‌جویی در مصرف آب ،عملیات اجرای طرح فاضلاب شهر رشت توسط قرارگاه خاتم الانبیا ،نصب انشعابات فراوان در اقصی نقاط استان گیلان ،راه اندازی سیستم اعلام حریق در ستاد مرکزی رشت ، حفر و راه اندازی چاهها و چاهک های ای برای مناطق کمتر برخوردار و محروم استان ،افزایش اتصال مناطق و شهرستان های مختلف استان به تصفیه خانه ی بزرگ گیلان ،عملیات تکمیل و گسترش تصفیه خانه ی بزرگ آب گیلان ، عملیات تکمیل آبرسانی به روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان ،بررسی مشکلات آب و فاضلاب شهرستان های مختلف گیلان ، تامین و تقویت آب شرب بهداشتی بیش از ۱۵۶ روستای گیلان توسط بسیج سازندگی ، اعلام نیاز به بیش از ۲۶ هزار میلیارد تومان اعتبار برای جمع‌آوری و دفع بهداشتی فاضلاب استان ،رفع ضعف فشار آب شرب در بسیاری از روستاهای استان گیلان ،ساماندهی فاضلاب ۱۱ شهر گیلان ،،افتتاح پروژه های آب و فاضلاب در شهرستان لنگرود ،پیشرفت فیزیکی بالای ۲۴ درصدی آبرسانی به ۷۱۱ روستای گیلان ، بهره برداری از ۱۸۰ پروژه ی آب در گیلان ، حضور شرکت آب و فاضلاب استان گیلان در میز خدمت دستگاههای اجرایی استان به مناسبت های مختلف ،تعویض و راه ایمن سازی سیستم گندزدایی شبکه آبرسانی انزلی ،لوله گذاری و اجرای طرح های آبرسانی پایدار و بهداشتی برای روستا های شهرستان های لاهیجان ،سیاهکل،رودسر،فومن،آستارا،شفت،
صومعه سرا ،لنگرود،آستانه اشرفیه ،انزلی، رودبار،رشت،خمام،تالش،ماسال و رضوانشهر و…،انعقاد قرار داد تحلیل هیدرولیکی شبکه ی توزیع آب شهر رشت ،مبادله تفاهم نامه اجرای پروژه ی فاضلاب ۶ شهر استان گیلان بین شرکت آبفای گیلان و قرار گاه سازندگی خاتم الانبیا ،نواختن زنگ در چهاردهمین دوره ی جشنواره ی فراگیری نخستین واژه ی آب در مدارس گیلان ، افزایش ظرفیت تامین آب شرب شهر فومن ، احراز رتبه ی اول آمادگی مقابله با بحران توسط شرکت آبفای گیلان در میان دستگاههای اجرایی استان ، رفع نشت آب شرب در خط انتقال خروجی تصفیه خانه ی بزرگ گیلان و اقدامات گسترده ی دیگر جهت خدمات دهی بهتر و بیشتر به مشترکین گیلانی از جمله اقدامات خوب شرکت آبفای گیلان در سال ۱۴۰۱ می توان نام برد.