در خیابان سعدی

نخستین موزه خصوصی مطبوعات کشور در رشت آغاز به کار کرد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان از راه اندازی نخستین موزه خصوصی مطبوعات کشور در این استان خبر داد.

ولی جهانی چهارشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۲ در حاشیه آئین افتتاح موزه مطبوعات استان گیلان در رشت اظهار کرد: در این موزه مجموعه‌ای شامل ۲۰۰ عنوان از تاثیرگذار‌ترین و کمیاب‌ترین جراید و نشریات چاپ شده در ۱۰۰ سال گذشته به نمایش گذاشته شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان تصریح کرد: برای برپایی و تشکیل محتوایی موزه مطبوعات از آرشیو غنی موسس آن استفاده شده و در کنار آن نسبت به جمع آوری دیگر مجلات و روزنامه‌ها که به گونه‌ای پراکنده وجود داشت، اقدام صورت گرفت.

ولی جهانی با بیان اینکه برای برپایی این موزه از آرشیو غنی یکصدساله موسس آن (محمد رضا میرفتوحی و خانواده) بهره گرفته شده است، گفت: شمارگان نشریات این موزه به ۱۰ هزار نسخه می‌رسد، با توجه به اینکه جنبه ملی این موزه مورد توجه است از نظر کمیت کمبود‌هایی دارد که برای رفع این نقصان به کمک همه کسانی که در این عرصه فعالیت دارند، نیاز داریم.

جهانی اضافه کرد: مجوز این موزه از سوی اداره کل موزه‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صادر شده است و امیدواریم موزه‌های تخصصی بیشتری با عناوین مختلف در استان گشایش یابد.

موزه مطبوعات رشت با هدف پاسداشت تاریخ جراید تاسیس شد تا جایگاه معتبری شود در خدمت‌رسانی به پژوهشگران و هر آنکس که از نشریه کاغذی خاطره دارد.

موزه مطبوعات رشت در خیابان سعدی، نبش خیابان پورنقاشان، پاساژ میخک طبقه اول قرار دارد.