بازهم راهکار مظفرالدین شاهی؛

نرخ بلیت هواپیما سر به فلک کشید و دولت «سوپرمن وار» کمی کاهش داد!

هفته گذشته سرانجام پس از ماه‌ها گمانه‌زنی،‌ستاد تنظیم بازار با افزایش ۲۹ درصدی قیمت بلیت پروازهای داخلی موافقت کرد.  انجمن شرکت‌‌های هواپیمایی جدول قیمت بلیت هواپیما را به‌روز و در سایت خود بارگذاری کرد. بررسی‌ها حاکی از آن بود که افزایش قیمت بسیار بیشتر از نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار بود و در مسیرهای پرتقاضا این […]

هفته گذشته سرانجام پس از ماه‌ها گمانه‌زنی،‌ستاد تنظیم بازار با افزایش ۲۹ درصدی قیمت بلیت پروازهای داخلی موافقت کرد.  انجمن شرکت‌‌های هواپیمایی جدول قیمت بلیت هواپیما را به‌روز و در سایت خود بارگذاری کرد. بررسی‌ها حاکی از آن بود که افزایش قیمت بسیار بیشتر از نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار بود و در مسیرهای پرتقاضا این افزایش تا ۸۰ درصد بدون احتساب مالیات بر ارزش‌افزوده و همچنین عوارض متعلقه است.

به‌عنوان مثال قیمت بلیت پرواز تهران-بوشهر ۵۰ درصد، تهران-شیراز ۵۶٫۵ درصد، تهران-کرمانشاه ۶۲ درصد و تهران-عسلویه ۵۷٫۵ درصد افزایش یافته است.

همچنین قیمت بلیت پرواز تهران-ارومیه نیز با افزایش ۶۳٫۸ درصد به یک میلیون و ۲۴۲ هزار تومان رسیده است. نرخ بلیت پرواز مشهد-آبادان با رشد ۶۱٫۱ درصدی از یک میلیون و ۳۱۷ هزار و ۷۰۰ تومان به ۲ میلیون و ۱۲۲ هزار تومان افزایش یافته است.

گران‌ترین مسیر پروازی داخلی (بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده و عوارض متعلقه) نیز با ۲ میلیون و ۲۹۹ هزار و ۱۲۰ تومان برای گرگان کیش است. قیمت قبلی این مسیر پرواز یک میلیون و ۲۷۸ هزار تومان بود که در قیمت‌گذاری جدید ۸۰ درصد افزایش یافته است.

پس از انتشار این گزارش، وزیر راه و شهرسازی دستور بررسی قیمت‌های جدید را به مدیرکل دفتر بازرسی وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی داد. در همین راستا نیز شب گذشته جلسه‌ای با حضور معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری برگزار شد که خروجی آن بازنگری در جدول قیمت انجمن شرکت‌های هواپیمایی بود.

معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری در این‌باره با بیان این‌که جدول قیمت بلیت منتشر شده انجمن شرکت‌های هواپیمایی قابل استناد نیست، به تسنیم گفته بود:‌جدول جدید قیمت به‌زودی منتشر می‌شود.

این قضیه را خواندیم یاد حکایت مظفرالدین شاه و قیمت گوشت افتادیم.

چنین حکایت شده که در ایران گوشت از قرار هر کیلو دو ریال بوده روزی قصابی های تهران، سر از خود، گوشت را یک ریال گران کردند.
مردم چون چنین دیدند، عصبانی شدند و به خیابان ها ریخته و بر علیه قصاب ها شعار دادند!این خبر به گوش مظفرشاه رسید و اعضاء دولت برای آرام کردن مردم از او کمک خواستند!

سلطان صاحب قران فکری کرد و گفت: بروید و به قصاب ها بگویید گوشت را دو ریال گران تر از آنچه خود گران کرده‌اند، به مردم بفروشند! هر کیلو گوشت شد از قراری پنج ریال!

مردم چون دیدند قیمت گوشت بالاتر رفته، دوباره به خیابان‌ها ریخته و این بار مغازه‌ها را به آتش کشیدند.

هیئت دولت نزد قبله عالم رفتند و به عرض همایونی رساندند که تدبیر شاه شاهان کارساز نشد و مردم این کردند و آن نمودند!

 

این دفعه مظفرالدین شاه گفت: حالاً بروید و یک ریال گوشت را ارزان‌تر کنید! یعنی هر کیلو گوشت شد چهار ریال!

و مردم هم پس از آن، چون دیدند گوشت یک ریال ارزان‌تر شده، برای سلامتی شاه دست به دعا شدند و در خیابان‌ها نماز شکرانه خواندند!