سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان در نشست خبری با اصحاب رسانه:

هدف اصلی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ارتقاء نظام سلامت در استان است/ به دنبال انجام کارهای بزرگ هستیم/ باید در خصوص «جوانی جمعیت» اقدام عاجل انجام داد

ظهر امروز – یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ماه؛ دکتر محمد تقی آشوبی – سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته سلامت، در سالن اجلاس معاونت بهداشتی دانشگاه، ضمن تبریک فرارسیدن هفته سلامت، گفت: سیاست‌های کشوری و دانشگاه علوم پزشکی گیلان ارتقا نظام سلامت است. دکتر آشوبی با اشاره به […]

ظهر امروز – یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ماه؛ دکتر محمد تقی آشوبی – سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته سلامت، در سالن اجلاس معاونت بهداشتی دانشگاه، ضمن تبریک فرارسیدن هفته سلامت، گفت: سیاست‌های کشوری و دانشگاه علوم پزشکی گیلان ارتقا نظام سلامت است.
دکتر آشوبی با اشاره به اینکه هفته سلامت امسال با تأکید بر نقش پزشکی خانواده در بهبود سلامت آحاد جامعه و با شعار «سلامت برای همه با پزشکی خانواده»، از نهم اردیبهشت‌ماه آغازشده و تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه نیز ادامه خواهد داشت، گفت: هفته ملی سلامت به‌عنوان یکی از برنامه مهم وزارت بهداشت، هرساله باهدف ارتقای سواد سلامت و اطلاع‌رسانی در خصوص دستاوردهای مربوط به این حوزه، برگزار می‌گردد.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه بدون شک تحقق «شعار سلامت برای همه» که یکی از اهداف اصلی سازمان جهانی بهداشت و نظام سلامت کشور است، با همت و تلاش همه‌جانبه سیاست‌گذاران و مسئولان دستگاه‌های اجرایی و همچنین مطالبه اصحاب رسانه، به‌عنوان کسانی که به کرسی‌های افکار عمومی تکیه زده‌اند را می‌طلبد، تاکید کرد: ما اقدامات اساسی و بزرگی را در استان، جهت رسیدن به شعار «توسعه مشارکت، برقراری عدالت و ارتقای نظام سلامت» به مدد الهی آغاز کرده‌ایم، که بخش وسیعی از این اقدامات و سیاست‌گذاری‌ها با تلاش، همت، اطلاع‌رسانی، نظارت و همچنین مطالبه‌گری‌های مستمر و منصفانه اصحاب رسانه ممکن و محقق خواهد شد.
وی با بیان اینکه در استان گیلان موضوع سلامت آب، غذا و محیط زیست مطرح است، اظهار داشت: تمامی ما باید با هم تلاش کنیم تا عدالت در نظام سلامت در استان برقرار شود.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اینکه متاسفانه سالمندترین شهرستان کشور، در استان گیلان است، تصریح کرد: ما در ساختار دانشگاه، حداقل به دنبال رسیدن به میانگین کشوری هستیم، زیرا شاید اگر اقدامی عاجل در این خصوص انجام نشود، ما در ۵۰ سال آینده نژاد گیلک از میان خواهد رفت.
دکتر آشوبی با اشاره به افزایش بار مضاعف به بخش بهداشت و درمان استان گیلان با مهاجرت‌های معکوس، تاکید کرد: بخش قابل توجهی از مهاجرت‌ها به استان گیلان، شامل مهاجران سالمند می‌شود که نیروی مولد نیستند بلکه خود نیازمند مراقبت‌های ویژه بهداشتی و درمانی می‌باشند.
وی با بیان اینکه ما با مردم استان در راستای بهبود و ارتقا زیرساخت بخش بهداشت و درمان عهد بسته‌ایم، گفت: اکنون به دنبال وفای به عهد هستیم و نمونه آن پیگیری روند اجرا و ساخت بیمارستان ۸۰۰ تختخوابی جنرال رشت است که در کمیسیون ماده ۲۰ وزارت بهداشت مطرح و کد رهگیری پروژه نیز دریافت شده است.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به پیش بینی تجمیع ساختمان‌های دانشگاه علوم پزشکی گیلان در بودجه سال ۱۴۰۲، اذعان داشت: موضوع تجمیع خدمات تشخیصی در بیمارستان‌های استان نیز از موضوعات اصلی مد نظر دانشگاه علوم پزشکی می‌باشد، زیرا اکنون برای انجام یک خدمت تصویربرداری CT Scan یک کودک بستری باید از بیمارستان ۱۷ شهریور به بیمارستان پورسینا اعزام شود که ما به دنبال برطرف کردن این چالش هستیم و به همین منظور نیز نشستی در جهت راه‌اندازی بخش CT Scan در مرکز آموزشی و درمانی ۱۷ شهریور رشت داشته‌ایم.
دکتر آشوبی با بیان اینکه در استان به دنبال انجام کارهای بزرگ هستیم، گفت: موضوعات مدنظر ما از چالش‌های محیط زیستی تا غربالگری و همچنین پیشگیری از انواع سرطان‌ها می‌شود. اکنون بیماری‌هایی مانند انواع سرطان‌های گوارشی و پستان، چنانچه در مراحل اولیه تشخیص داده شود، به راحتی و با کمترین هزینه درمان خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه به دنبال همراهی اصحاب رسانه و خبرنگاران با مسئولان نظام سلامت جهت استیفای حقوق مردم گیلان هستیم، گفت: رفع عقب‌ماندگی‌های نظام سلامت هدف اصلی ما در دانشگاه علوم پزشکی گیلان بوده و از رسانه‌ها می‌خواهیم در جهت آگاه‌سازی هرچه بیشتر مردم کوشا باشند، تا تلاش برای ارتقا نظام ارجاع و شبکه به نتیجه برسد. اکنون فعالیت مراکز جامع خدمات سلامت در شهرستان‌های تالش، انزلی و لاهیجان به جهت پیشگیری از بروز سرطان ها، یکی از اقدامات و تلاش‌های دانشگاه در این خصوص می‌باشد.
در ادامه نشست دکتر آشوبی – سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود.
وی در خصوص توزیع خدمات سلامت و خانه‌های بهداشت در استان، گفت: در شهر رشت به علت تراکم جمعیتی و اینکه قریب به یک سوم جمعیت استان در این شهر زندگی می‌کنند، تعدد خانه‌های بهداشت و مراکز جامع

سلامت وجود دارد، اما از سوی دیگر در سطح شهرستان‌ها و بخصوص مناطق محروم مراکز جامع سلامت و خانه‌های بهداشت جهت ارائه خدمت به مردم در حال فعالیت می‌باشند.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان همچنین در خصوص جایگزینی خانه‌های بهداشت فرسوده شهر رشت، اظهار داشت: این خانه‌های بهداشت اکنون در حال جایگزینی بوده و کارهای واگذاری چند ساختمان اهدا شده توسط خیرین، به مراحل نهایی رسیده است.
دکتر آشوبی در ادامه و در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران، با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی گیلان در مورد زباله‌های عفونی خود به شدت حساس است، خاطرنشان کرد: دفع و امحاء زباله توسط دانشگاه با حساسیت دنبال می‌شود، تا حداقل در وضعیت کنونی دفع زباله استان، از سمت واحدهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی باری بر دوش استان نباشد.
در ادامه این نشست دکتر سید محمود رضوانی – معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز ضمن تبریک فرارسیدن هفته سلامت، اظهار داشت: سالمندی در استان گیلان یکی از موضوعات قابل تامل و مورد توجه است و می‌بایست در خصوص مبحث «جوانی جمعیت» تمام تلاش خود را به خرج دهیم.
وی با بیان اینکه موضوع پزشک خانواده شهری یکی از دغدغه‌های مهم دانشگاه علوم پزشکی گیلان به حساب می‌آید، اظهار داشت: پزشک خانواده به طور کلی روند درمانی را کوتاه و در هزینه‌های درمان صرفه جویی می‌نماید.
دکتر رضوانی با اشاره به وضعیت سرطان در استان گیلان و افزایش آن به میزان ۲.۷ در هزار نفر، اظهار داشت: برخی از انواع سرطان‌ها قابلیت تشخیصی دارند و برای مثال سرطان روده با تشخیص زودهنگام، امکان درمان قطعی را دارا می‌باشد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در ادامه به اهمیت غربالگری در تشخیص انواع سرطان‌ها تاکید نمود.
گفتنی است ؛ دکتر عقیل قلی‌پور _معاون درمان دانشگاه نیز در این نشست حضور داشتند.