انجمن نمایش گیلان غیر قانونی است

پاسخگو نبودن زیرساخت های هنری و افزایش سرسام آور هزینه ها موجب دلسردی هنرمندان شده است

به جای کمک به هنرمندان ، هر یک ساعت، 2 میلیون تومان از هنرمندان می گیرند!! / به جهت سلیقه محوری و اعمال نگاه شخصی ، تحولی در تئاتر گیلان صورت نگرفته است / بر مبنای اساسنامه هر فرد می‌تواند فقط دو دوره به عنوان مسئول انجمن انتخاب شود اما فرد مورد نظر ۱۰ دوره است که مسئول انجمن است

به دنبال نارضایتی هنرمندان از  افزایش بی رویه قیمت گذاری سالن های استان گیلان و نبود زیرساختهای مناسب  بیش از ده ها نفر از کارگردانان فعال تئاتر ، سرپرستان گروههای نمایش استان گیلان ، مدیران آموزشگاهها و بازیگران فعال تئاتر استان و اصحاب رسانه در محل کانون جوانان رضوی به منظور تبادل نظر جمع شدند و به بیان مشکلات خود پرداختند .

 

“مهدی یوسف زاده” یکی از فعالان هنری گیلان با بیان اینکه افزایش سرسام آور هزینه‌ها در حوزه هنر موجب دلسردی هنرمندان شده است گفت: مسؤولان و متولیان فرهنگی گیلان باید از حق هنرمندان دفاع کنند.

یوسف زاده به تشریح ابعاد مختلف مطالبات هنرمندان گیلان پرداخت و افزود : متولیان فرهنگی باید حمایت همه جانبه از جامعه هنری داشته باشند.

 

مهرداد محب علی زاده  یکی دیگر از فعالان هنری گیلان با انتقاد از رفتار غیر حرفه‌ای متولیان فرهنگی استان در قبال مطالبات و چالش‌های هنرمندان اظهار کرد: اجاره سالن برای انجام فعالیت‌های هنری ساعتی ۲ میلیون تومان تعرفه شده که پرداخت این هزینه‌ها از توان گروه‌های هنری خارج است.

وی با بیان اینکه مسؤولان فرهنگی قبل از استفاده سالن وجه نقد را دریافت می‌کنند، افزود: دریافت اجاره  بها قبل از استفاده فضا و سالن نمایش، یک نوع بی احترامی به جامعه هنری است.

این فعال هنری گیلان با بیان اینکه برای فیلمبرداری جشنواره فجر هم از گروه هنری هزینه سالن دریافت شد، گفت: قبل از فیلمبرداری هزینه اجاره سالن را از ما گرفتند و سپس درب سالن را روی عوامل تیم باز کردند.

 

در ادامه “رضا میر معنوی” کارگردان تئاتر و فعال هنری گیلان نیز با بیان اینکه به جهت سلیقه محوری و اعمال نگاه شخصی، تحول در تئاتر صورت نگرفته است گفت: انجمن نمایش باید با محوریت فعالان و دلسوزان این حوزه پا بگیرد و فعالیت کند.

وی ضمن انتقاد از حالت انفعالی انجمن نمایش و اداره کل ارشاد گیلان در قبال تعرفه‌های سرسام آور اجاره بهای سالن‌ها اذعان داشت: مشکلات پیرامون هنرهای نمایشی و تئاتر باید توسط انجمن نمایش حل و فصل شود اما گویا این انجمن به حالت انفعالی رفته و هیچ امیدی بر آن نمی‌رود.

میر معنوی با بیان اینکه انجمن نمایش گیلان غیر قانونی است، افزود: بر مبنای اساسنامه هر فرد می‌تواند فقط دو دوره به عنوان مسؤول انجمن انتخاب شود اما فرد مورد نظر ۱۰ دوره است که مسئول انجمن است.

کارگردان تئاتر گیلان اظهار کرد: جامعه هنری استان درد مشترک دارند و اقتصاد هنر و تئاتر گیلان بر پایه ضرر و زیان بنا شده است و هیچ حمایتی از این افراد صورت نمی‌گیرد.

میر معنوی با بیان اینکه تئاتر و هنرهای نمایشی به سوی تعطیلی می‌رود، افزود: مسؤولان نظارتی و متولیان امر باید جلوی این اجحاف علیه هنر را بگیرند و این ممکن نیست جز با تعامل و هم افزایی فعالان هنری گیلان…

“رضا حقی” یکی دیگر از فعالان هنری گیلان با انتقاد از حالت انفعالی متولیان فرهنگی استان اظهار کرد:

مدیرکل ارشاد باید دغدغه فرهنگی داشته باشد و متولیان فرهنگی باید برای حل مشکلات فرهنگ و جامعه هنری دنبال راهکار بوده و در این حوزه دغدغه مند باشد.

این فعال هنری گیلان با انتقاد از زیرساخت‌های ضعیف حوزه هنر در این استان بیان کرد: زیرساخت‌های فرهنگی و هنری گیلان باید تقویت شود و از طرفی دیگر فضاهای موجود باید رایگان در اختیار هنرمندان قرار گیرد.

حقی با اشاره به اینکه جشنواره‌های هنری و فرهنگی در گیلان از رونق افتاده است، گفت: زمانی در گیلان بیش از ۲۰ جشنواره هنری برگزار می‌شد اما اکنون همه آنها به فراموشی سپرده شده است.

این فعال هنری گیلان با اشاره به اینکه زیرساخت‌های هنری استان پاسخگوی نیاز هنرمندان نیست، افزود: بر اساس داده های آماری و به نسبت جمعیت، رشت باید حدود ۳۰۰ سالن نمایش داشته باشد.

” مجید مژدهی” یکی دیگر از فعالان هنر گیلان نیز در ادامه گفت : انجمن نمایش باید از حالت انفعالی خارج شود و به مشکلات گروه‌های نمایشی برسد.

وی با اشاره به بلاتکلیفی گروه‌های نمایشی برای تمرین و اجرا افزود: تعریف تعرفه‌های غیر معقول برای اجاره سالن منجر به بلاتکلیفی گروه‌های هنری شده است.

 

“محمد پورجعفری” کارگردان و فعال هنری گیلان با بیان اینکه برخی حرفه‌ها معاف از مالیات هستند، اظهار کرد: معافیت مالیاتی مطالبه به حق هنرمندان است.

وی با بیان اینکه اقتصاد و معیشت هنرمندان گیلانی در خطر است، افزود: تعطیلی سالن‌های نمایش و تئاتر معیشت و اقتصاد جامعه هنری را تحت شعاع قرار می‌دهد.

این فعال هنری گیلان با بیان اینکه صدای دادخواهی هنرمندان استان باید شنیده شود، گفت: انتظار میرود مطالبه گری مشکلات و چالش‌های هنرمندان در بخش‌های مختلف مورد توجه قرار گیرد.

پورجعفری اضافه کرد: فریادهای خاموش و بی صدا برای مطالبه گری مسائل هنرمندان نتیجه نمی‌دهد و حل مشکلات هنرمندان باید به کارزار رسانه‌ای تبدیل شود.