معاون بهداشتی دانشگاه همزمان با ماه مبارک رمضان تاکید کرد؛

پیروی از برنامه غذایی صحیح توسط روزه داران

دکتر سید محمود رضوانی – معاون بهداشنی وانشگاه با بیان اینکه روزه داری در ماه مبارک رمضان علاوه بر آثار روحی و معنوی، اثرات جسمانی بسیار ارزشمندی دارد اظهار کرد؛ روزه داری در کنار اجرای برنامه غذایی صحیح در این دوران در پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر و اغلــب بیماری هایی که عادات […]

دکتر سید محمود رضوانی – معاون بهداشنی وانشگاه با بیان اینکه روزه داری در ماه مبارک رمضان علاوه بر آثار روحی و معنوی، اثرات جسمانی بسیار ارزشمندی دارد اظهار کرد؛ روزه داری در کنار اجرای برنامه غذایی صحیح در این دوران در پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر و اغلــب بیماری هایی که عادات اشتباه غذایی، چاقی و افزایش وزن در بروز آن ها دخالت دارند بسیار تاثیرگذار و کمک کننده است.

وی با تعریف برنامه غذایی متنوع و متعادل گفت ؛ این برنامه شامل تامین انواع مختلفی از مواد غذایی به تناسب با یکدیگر و مقادیر کافی از مواد مورد نیاز برای حفظ سلامت بدن است که رعایت میانه‌روی و تعادل با محدود کردن غذاهای دارای چربی، کلسترول، قند، نمک زیاد و ترکیبات افزودنی در آن توصیه می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه ، تصریح کرد؛ غذایی که در وعده شام خورده می شود باید کم چرب و کم نمک باشد و پس از شام و تا قبل از خواب مصرف میوه و مایعات برای جبران کم آبی بدن و حفظ سلامت و ایمنی بدن توصیه می شود.

وی مصرف سبزی، سالاد در هنگام افطار و خوردن میوه بین افطار و شام و در فاصله زمانی بین افطار تا سحر به دلیل اینکه منبع خوبی از ویتامین C و پیش ساز ویتامین A است را برای تقویت سیستم ایمنی بدن توصیه کرد و افزود؛ سبزی ها و میوه ها دارای مقادیر کافی فیبر هستند که به پیشگیری از یبوست کمک می کنند.

دکتر رضوانی تاکید کرد؛ به روزه داران توصیه می شود در وعده شام به جای مصرف نوشیدنی های شیرین مانند انواع نوشابه های گازدار، ماءالشعیر، آبمیوه های صنعتی و انواع شربت ها، از آب آشامیدنی سالم، دوغ و عرقیات سنتی و شربت های خانگی بسیار کم شیرین استفاده کنند.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد؛ روزه داران عزیز با رعایت اصول صحیح تغذیه در ماه مبارک رمضان، در کنار آثار روحی و معنوی از اثرات جسمانی و بهداشتی روزه داری بهره مند شوند.