کاشت نیشکر (شکر سیاه یا شکر لوله) برای اولین بار در موزه میراث روستایی گیلان

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان خبر داد: با هدف توسعه گردشگری کشاورزی، تشویق جامعه محلی به کشت محصولات زراعی و در نهایت ایجاد اشتغال روستایی و استفاده از محصولات بومی و محلی، برای اولین و به صورت آزمایشی کشت نیشکر در موزه میراث روستایی گیلان اجرا شده است.

ولی جهانی با بیان این خبر گفت: کشت نیشکر در گیلان همه ساله در اردیبهشت ماه انجام و اواخر آذر برداشت آن آغاز می‌شود و این برداشت تا پایان دی ادامه دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی گیلان افزود: نیشکر گیلان معروف به شکر سیاه یا سیا شکر است که با خواص فراوان برای درمان بیماری‌های، چون یرقان، فاویسم، کم خونی و بیماری‌های داخلی موثر است.
او تصریح کرد: قدمت این محصول که به بیش از ۱۰۰ سال می‌رسد، در گذشته در شهرستان صومعه‌سرا در روستاهای قاضده، کلسر، میانده، شکرباغان، سنگجوب و مُلاسرا کاشت می‌شد، اما هم اکنون کاشت و برداشت نیشکر در این شهرستان تنها در روستاهای قاضده کلسر، و در شهرستان لنگرود در شلمان و دریاسر می‌باشد.
جهانی بیان کرد: به منظور ترویج و کشت این محصول ارگانیک، برای اولین بار این محصول در موزه میراث‌روستایی گیلان به کشت در آمده است.
شایان ذکر است این عنصر میراث ناملموس با عنوان مهارت سنتی فرآوری سیاسکر ( شکر سیاه) با شماره ثبت ۲۲۹۳ مورخ ۱۳۹۹/۱۱/۱۴ در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفته است.