بی توجهی سیستم بانکی گیلان به تامین منابع مالی استان؛

کمترین رشد تسهیلات کشور متعلق به گیلان است!+ جزئیات

  تامین مالی و تسهیلات‌دهی یکی از مهمترین فاکتورها برای رشد اقتصادی بنگاه‌های هر استان است. در گزارش کنونی میزان رشد تسهیلات هر استان در بهمن ۱۴۰۲ نسبت به ماه مشابه در ۱۴۰۱ بررسی شده است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از اکو ایران، بر اساس آخرین آمار منتشر شده از بانک […]

 

تامین مالی و تسهیلات‌دهی یکی از مهمترین فاکتورها برای رشد اقتصادی بنگاه‌های هر استان است. در گزارش کنونی میزان رشد تسهیلات هر استان در بهمن ۱۴۰۲ نسبت به ماه مشابه در ۱۴۰۱ بررسی شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از اکو ایران، بر اساس آخرین آمار منتشر شده از بانک مرکزی در پایان یازدهمین ماه ۱۴۰۲ مجموعا ۶ هزار و ۸۶۰ همت تسهیلات جاری و غیرجاری توسط شبکه بانکی کشور اعطا شده است. این درحالیست که مجموع تسهیلات مقطع مشابه طی ۱۴۰۱ حدود ۵ هزار و ۱۵۰ همت اعلام شده بود که بیانگر رشدی معادل ۳۳.۲ درصد در ارزش کل تسهیلات موجود در کشور است.

به‌طور کلی میزان دریافت تسهیلات در استان تهران به دلیل نسبت بسیار بیشتر تولیدی‌ها و دفاتر مرکزی آن‌ها در این استان نسبت به سایر استان‌ها بالاتر است. به عبارت دیگر بیش از ۵۸ درصد کل تسهیلات به استان تهران تخصیص یافته است. این درحالیست که نتایج در بررسی رشد میزان تسهیلات اعطایی به بقیه استان‌ها متفاوت است.

قم و کهگیلویه و بویراحمد، پیشتازان رشد تسهیلات

بر اساس بررسی‌ها بیشترین رشد ارزش تسهیلات از بهمن ۱۴۰۱ تا ماه مشابه در ۱۴۰۲ در استان اردبیل با نرخ رشد ۴۸.۵ درصد به ثبت رسیده است. سپس قم و کهگیلویه و بویراحمد نیز بیشترین رشد میزان تسهیلات را با نرخی معادل ۴۶ تا ۴۷ درصد تجربه کرده‌اند.

کمترین رشد تسهیلات کشور در استان گیلان و مناطق آزاد تجاری

به‌طور کلی اعطای تسهیلات اصلی‌ترین روش تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی است و چنانچه رشد تسهیلات یک استان بیشتر از سایر باشد، نشان‌دهنده توجه بیشتر سیستم بانکی به تامین منابع مالی آن استان است. هرچند ممکن است سهم استان از کل تسهیلات کوچک باشد اما به‌هرحال رشد بالاتر آن به معنای بهبود شرایط تامین مالی است.

در مقابل قابل مشاهده است استان گیلان با نرخ رشد ۲۲.۶ درصدی تسهیلات در پایینترین رتبه میان سایر استان‌ها قرار گرفته است. البته با در نظر گرفتن رشد تسهیلات در مناطق آزاد تجاری، رشد ۱۰.۷ درصدی وام‌ها در این مناطق قابل توجه است.

در مقام‌های بعدی نیز استان مازندران و اصفهان با نرخ رشدی حدودا معادل ۲۴ درصد پایین‌ترین میزان افزایش را در حجم تسهیلات دریافتی خود تجربه کرده‌اند.