دردنامه ۱۰ نفر از شالیکاران گیلانی به رئیس جمهور محترم و وزرای محترم جهاد کشاورزی و نیرو و استاندار محترم گیلان در ارتباط با آبگرفتگی شالیزارهایشان؛

دردنامه ۱۰ نفر از شالیکاران گیلانی به رئیس جمهور محترم و وزرای محترم جهاد کشاورزی و نیرو

هم اکنون فصل زراعی در گیلان با تحمل سختی‌ها و مشقات فراوان کشاورزان به میانه راه رسیده است و در مرحله ی داشت قرار دارد.در این شرایط که شالیکاران نیاز به مدیریت منابع آب توسط مسئولان ذی ربط دارند با توجه به قرار گرفتن اقلیم در دوره ی ترسالی ،بخشی از آنان در بخش مرکزی […]

هم اکنون فصل زراعی در گیلان با تحمل سختی‌ها و مشقات فراوان کشاورزان به میانه راه رسیده است و در مرحله ی داشت قرار دارد.در این شرایط که شالیکاران نیاز به مدیریت منابع آب توسط مسئولان ذی ربط دارند با توجه به قرار گرفتن اقلیم در دوره ی ترسالی ،بخشی از آنان در بخش مرکزی شهرستان لاهیجان روستای پاشاکی بالا در اثر عدم نظارت صحیح و کارشناسانه در اجرای طرح تسطیح اراضی و همچنین در ادامه عدم مدیریت منابع آب و سر دهنه های انهار توسط شرکت آب منطقه‌ای گیلان و سرازیر شدن آبها ،شالیزارهای جمعی از کشاورزان روستای پاشاکی بالا به علت غرق آبی شدن در حال نابودی می باشد .

استمداد خواهی بی حاصل کشاورزان از برخی مسئولان استان گیلان

با کمال تأسف علی رغم استمداد خواستن کشاورزان از استاندار محترم و فرماندار محترم شهرستان لاهیجان و مقامات محترم شرکت آب منطقه‌ای گیلان در حوزه ی شرق نزدیک و مسئولان محترم بخش کشاورزی،کسی به کسی نبوده و به نظر می‌رسد اوضاع آنچنان بی در و پیکر است تو گویی بر مدیریت امور کشاورزی و آب کشاورزی در استان نه نظارت و نه مدیریت بالا دستی وجود ندارد که این چنین امور کشاورزی و کشاورزان دچار بی مسئولیتی و هرج و مرج شده است.
در بخش مرکزی شهرستان لاهیجان روستای پاشاکی بالا ۱۰ نفر از شالیکاران حدود ۵هکتاراز شالیزارهای شان با هجوم بی حد و حصر آب مواجه شده اند بطوریکه شالیزارهای آنان در حال نابودی می باشد .در این ارتباط شالیکاران از مدیران آب منطقه‌ای گیلان می خواهند با مدیریت در صحنه و قطع موقت آب همان منطقه مثلاً هفته‌ای دو روز می شود از نابودی ۵ هکتار شالیزار جلوگیری کرد ولی با کمال تأسف مرغ آقایان برخودار از فیش های حقوقی آنچنانی برخی شرکت های دولتی یک پا دارد و باید شالیزارهای ما ۱۰ نابود بشود تا آقایان در شرکت آب منطقه‌ای گیلان نفس راحت بکشند.

این موضوع غرق آبی شدن شالیزارهای گیلان در روستای پاشاکی بالا نشان بارز مدیریت ضعیف و بی برنامه در امور آب کشاورزی می باشد.آیا غیر از این باید تعبیر شود؟! آیا ضرر و زیان عملکرد غلط و ناصواب مدیریتی در بخش کشاورزی و آب کشاورزی را شالیکاران باید به قیمت از دست رفتن یک سال دست رنج شان بدهند.؟!
این در حالی است که جناب آقای مهندس خرمی ،مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان در آخرین مصاحبه ی منتشر شده از وی اظهار داشتند که تمامی مشکلات در حوزه های مختلف و مشکل دار را حل و فصل کرده اند.!!؟

در این ارتباط ضرورت دارد به جناب آقای مهندس خرمی محترم یاد آور شویم ،از درون اتاق و براساس گزارش های نه چندان درست ،اظهارات شان فقط مورد تایید همان مدیران و گزارش دهندگان است نه شالیکاران گرفتار در غرق آبی.
بابد به جناب ایشان عرض نماییم واقعیت آن چیزی نیست که جنابعالی و مدیران تان به شما و مقامات بالا دست گزارش می دهند. ایشان براحتی در تماس تلفنی اعلام میدارد،ما نمی توانیم این هجوم آب به شالیزارهای شم بگیریم،چون دیگران دچار اشکال می شوند و به ما اعتراض می کنند ،به عبارتی محصول دسترنج تان به علت ندانم کاری وضعف مدیریتی دستگاههای ذیربط دولتی از بین برود تا دیگران به ما اعتراض نکنند. این چه استدلال عقب مانده و قرون وسطایی مدیریتی است که مدیر عامل محترم شرکت آب منطقه‌ای گیلان ارائه می دهد.
این در حالی است که در سالهای کم آبی آب کشاورزی بصورت یک هفته ای قطع می شد ما همان محصول را برداشتم می کردیم که در این دوسال ترسالی و پر آبی می کنیم.
جناب آقای رئیس جمهور محترم و وزرای محترم نیرو و جهاد کشاورزی و استاندار محترم گیلان؛ با کمال تأسف ما در گیلان فریادرسی در چارچوب دستگاههای اجرایی نداریم تا به داد ما برسد ‌.

 

 

 

تزریق آب کشاورزی زیاد تر از حد نیاز مزارع ،هزینه های برداشت برنج را بالا می برد

 

 
اگر به همین منوال غیر اصولی و بدون برنامه ریزی مدیریتی آب به شالیزارها هدایت و تزریق شود ،نتیجه آن علاوه بر غرق آبی شدن و وارد شدن خسارت به برخی شالیکاران،باعث می شود تا در فصل برداشت محصول به علت هدایت آب بیش از نیاز به مزارع،ماشین آلات درودگر نمی توانند به درون مزارع وارد شوند و با توجه به هزینه های نسبتاً معقول درودگر های ماشینی و صرف زمان کم درو توسط کمباین،کشاورزان مجبورند با کمک کارگران فصلی کار برداشت برنج را انجام دهند که هم هزینه ی گزاف و هم زمان زیادی را در بر خواهد داشت.

 

 

برخی مدیران ضعیف دستگاههای اجرایی استان گیلان خطاب به شالیکاران گرفتار غرق آبی: شما چون در اقلیت هستید ما کاری برای شما نمی توانیم بکنیم!!!/لطفاً سایه ی سنگین برخی مدیران پر ادعا و ۵ستاره را از سر گیلان و گیلانی کم کنید

 

 

در ارتباط با غرق آبی شدن برخی شالیزارهای گیلان،مدیران شرکت آب منطقه‌ای گیلان و برخی مدیران در فرمانداری ها و برخی دستگاه‌های اجرایی گیلان معتقدند که ما بفکر اکثریت هستیم و در مواردی چون شما ها ما کاری میکنیم اکثریت آسیب نبیند حالا شما ۱۰ شالیکار صدمه هم دیدید اشکال ندارد و مشکل شما قابل جبران است.این استدلال سیاسی و انتخاباتی مدیران برخی دستگاه‌های اجرایی عجیب است.هیچ قانونی اجازه چنین رفتاری را به این دسته از مدیران ضعیف نمی دهد،انان موظف به رعایت حقوق حتی یک نفر از شهروندان ایرانی هستند و حق ندارند منافع آن یک نفر را فدای اکثریت کنند،صد البته اگر اضطرار و نجات جان انسانها باشد آن موضوع دیگری است که مثلاً ساختمان و یا خودرو کسی برای نجات جان انسان تخریب می کنند،با تامین و تضمین های لازم ومنطقی، حال مسئولان شرکت آب منطقه‌ای گیلان و برخی مدیران وزارت کشور در گیلان از ما می خواهند در قبال عملکرد ضعیف شان به قضا و قدر تن در دهیم تا فردا روزی برای گرفتن حق خود گرفتار سیستم فرسوده و فشل بوروکراسی اداری بشویم که هم ریش دست شان و هم قیچی . لازم میدانم یاد آور شوم مدیرکل کنونی بحران استانداری گیلان یکی از مدیران مردمی و پرتلاش گیلان می باشد خیلی برای کاهش بحران آبگرفتگی تلاش کردندولی برخی مدیران شرکت آب منطقه‌ای گیلان چه در لاهیجان و در ستاد رشت توافق بازدید میدانی از آبگرفتگی بخشی از شالیزارهای روستای پاشاکی بالا را عملیاتی نکردند و همچنان آب زیاد دارد نتیجه دسترنج ۱۰ کشاورز شالیکار را نابود می کند و با توجه به باران خوب اخیر و با توجه به نیاز کم آب در شرایط کنونی،ولی به نظر می‌رسدهمچنان تعمدا آب در حال ویرانی شالیزارهای ماست..

علی ایحال،از جناب آقای دکتر روحانی ،ریاست محترم جمهوری و جناب آقای دکتر زارع،استاندار محترم گیلان و همچنین وزرای محترم نیرو و جهاد کشاورزی می خواهیم سایه ی سنگین این دسته از مدیران ۵ ستاره را از سر ما کم کنند!!؟

علی کریمی پاشاکی_ روزنامه‌نگار و شالیکار و صاحب یک قطعه زمین نیم هکتار در نقطه بحران آبگرفتگی