استاندار در شورای توسعه تعاون گیلان:

تعاونی‌های دانش بنیان اولویت نخست در پرداخت تسهیلات هستند

استاندار گیلان با بیان اینکه تعاونی‌های دانش‌بنیان اولویت نخست در اعطای تسهیلات هستند، گفت: شرکت‌های دانش بنیان نقش مهمی در ارتقای تعاونی‌ها دارند از این رو تعاونی‌های دانش بنیان اولویت نخست در پرداخت تسهیلات هستند. به گزارش روابط عمومی استانداری گیلان؛ اسدالله عباسی عصر امروز (سه‌شنبه) در جلسه شورای توسعه تعاون استان گیلان در سالن […]

استاندار گیلان با بیان اینکه تعاونی‌های دانش‌بنیان اولویت نخست در اعطای تسهیلات هستند، گفت: شرکت‌های دانش بنیان نقش مهمی در ارتقای تعاونی‌ها دارند از این رو تعاونی‌های دانش بنیان اولویت نخست در پرداخت تسهیلات هستند.

به گزارش روابط عمومی استانداری گیلان؛ اسدالله عباسی عصر امروز (سه‌شنبه) در جلسه شورای توسعه تعاون استان گیلان در سالن شهید انصاری استانداری گیلان با بیان اینکه برای رسیدن و تحقق شعار سال باید به ظرفیت تعاونی ها توجه ویژه شود، افزود:  مقام معظم رهبری در فرمایشاتشان تاکید ویژه‌ به استفاده از ظرفیت تعاونی‌ها دارند از این رو تمام دستگاه‌های اجرایی گیلان باید موضوع تعاون و فعالیت شرکت های تعاونی را جدی بگیرند.

وی با اشاره به نقش تعاون در ایجاد عدالت اجتماعی در جامعه گفت: توجه به تعاونی‌ها عدالت در جامعه به وجود آورده و در اقتصاد و معیشت و مردمی کردن بسیار موثر هستند زیرا تنها راه مردمی کردن اقتصاد توجه تعاونی‌ها است.

استاندار گیلان سهم تعاونی‌ها در توسعه اشتغال و مردمی کردن اقتصاد را بسیار موثر دانست و بیان کرد: سهم تعاونی ها در اقتصاد قابل مقایسه با هیچ موسسه و نهادی نیست چون تعاونی‌ها برگرفته از آموزه‌های دینی و مذهبی ما بوده و مقام معظم رهبری همواره تاکید ویژه به آن دارند.

عباسی یکی از اهداف تعاونی را توسعه و مردمی کردن اقتصاد دانست و افزود: هدف از تشکیل تعاونی‌ها توسعه اقتصاد، ایجاد اشتغال از طریق مردمی کردن آن است و اگر این امر تحقق یابد بدون‌شک کشور رونق می‌یابد‌.

وی با اشاره به دلایل ناکامی برخی از تعاونی‌ها در حوزه‌های مختلف گفت: علت ناکامی برخی از تعاونی ها عدم پشتیبانی و نظارت کافی بر عملکرد و جلوگیری از انحراف مجموعه است که باید به آن رسیدگی شود.

استاندار گیلان با بیان اینکه برای پیشرفت اقتصادی در حوزه‌های مختلف راهی جز توجه به تعاونی‌ها  وجود ندارد، تصریح کرد: تعاونی مرزنشینان باید بیش از گذشته به صادرات محصولات استراتژیک گیلان کمک کند لذا برای اجرایی شدن این مهم باید مشکلات ۱۷ تعاونی مرزنشینان برطرف شده و‌ دولت هم از هیچ تلاشی برای تحقق این امر دریغ نمی‌کند.

عباسی با تاکید بر لزوم توجه به افزایش بهره‌وری محصولات کشاورزی در گیلان افزود: در حوزه زنجیره ارزش از باغ، مزرعه و بازار باید حلقه‌های منسجم ایجاد شود زیرا این امر منجر به افزایش بهره‌وری می‌شود.

وی ادامه داد: در حوزه بهره‌وری در گیلان دارای رشد بودیم ولی در حوزه کشاورزی باید بیش از گذشته عمل کنیم و در این بین نقش تعاونی‌ها بسیار مهم و حائز اهمیت است.

نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه بخشی از نیازهای کشور را خودمان می‌توانیم تولید کنیم، گفت: برای محصولات استراتژیک باید بازاریابی شده و بر اساس نیاز استان و میزان صادرات، تولید را افزایش دهیم.

عباسی با بیان اینکه در صورت احیای باغات چای در گیلان بخش اعظمی از نیاز مصرفی داخل برطرف می‌شود، افزود: در گذشته در گیلان ۳۲ هزار باغ چای داشتیم و اکنون به ۱۹ هزار هکتار رسیده است و مابقی اراضی بلا استفاده هستند لذا اگر بتوانیم اراضی بلا استفاده را احیا کنیم بخش اعظمی از نیاز کشور مرتفع می‌شود.

وی یکی از عوامل نوسان قیمت را عرضه فله‌ای برخی از محصولات دانست و بیان کرد:  تا زمانی که به زنجیره ارزش افزوده، بسته‌بندی و تعاونی‌ها توجه نشود مشکلات حل شدنی نمی‌باشد ولی دولت سیزدهم در این راستا اقدامات مهمی را در دستور کار دارد.

استاندار گیلان با تاکید بر تشکیل شورای توسعه تعاون در تمامی شهرستان‌های استان با مدیریت فرمانداران افزود: انتظار داریم شورای توسعه تعاون گیلان در تمامی شهرستان‌ها به ارزش افزوده توجه کرده و به برندسازی محصولات استراتژیک کمک کنند.

عباسی با بیان اینکه تعداد تعاونی‌های نیمه فعال و غیر فعال استان باید شناسایی شود، گفت: باید تعداد تعاونی‌های فعال در استان مشخص شده و برای احیای تعاونی‌ها نیمه فعال تلاش کرد.

وی با بیان اینکه تعاونی‌های دانش‌بنیان اولویت نخست در اعطا تسهیلات هستند، گفت: شرکت‌های دانش بنیان نقش مهمی در ارتقای تعاونی‌ها دارند از این رو تعاونی‌های دانش بنیان اولویت نخست در اعطا تسهیلات هستند.