برای جادوگر فوتبال آسیا؛

علی آقا، همه می خواهند فقط با تو عکس یادگاری بگیرند، کسی به تو کمک نخواهد کرد

از نظر جامعه شناسی ورزشی و جامعه پذیری ورزش بویژه فوتبال، استان گیلان همانند استانهای مستعدی همچون خوزستان، اصفهان، آذر بایجان، بوشهر و … از ویژگی خاصی برخوردار است.اساسا فرهنگ به عنوان عمیق ترین مقوله و تاثیر گذارترین مقوله در فرآیند تمامی پدیده ها در گیلان از قدمت بالایی برخوردار است. این مقوله در قرون اخیر وبویژه در قرن نوزدهم و بیستم به علت ارتباطات مختلف گیلانیان با دنیای خارج وبویژه اروپا در توسعه ی همه جانبه گیلان خصوصا در مقوله فرهنگ و ورزش تاثیر گذار بوده است.ورزش فوتبال در سالهای پایانی قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم به شکل مدرن وارد گیلان شد. در اوایل به شکل منظم در قالب تیم های آب منطقه ای و برق منطقه ای شکل گرفت و این دو موسسه در بسط وگسترش فوتبال در گیلان به همراه فعالین و پیشکسوتان این رشته نقش بسزایی داشته اند.فوتبال رشت در بحث جام باشگاههای گیلان دارای جایگاه ویژه ای بود به طوری که در رشت باشگاههای زیادی حضور داشتند و استقبال از بازیها فوق العاده بود. وجود باشگاهی همچون ایرانمهرـ سپید رود ـ پاس ـ دخانیات ـ آب منطقه ای و .. و بویژه بازیهای سپید رود رشت وزن فوتبال رشت را به سطح ملی کشانده بود. بازیهای تیم های فوتبال سپیدرود رشت وملوان بندرانزلی از جذابیت ها و ویژگی های خاصی برخوردار بود و این رقابت خوب و سالم باعث شده بود تا فوتبال گیلان بتواند با وجود چهره های سرشناس چه در کادر فنی و چه در هیبت بازیکنان در کشور سرآمد باشد. وجود بزرگانی همچون بهمن خان صالح نیا ـ غلامرضا خان صومی ـ علی آقا نیاکانی ـ عزیزخان اسپندار ـ جاوید خان جهانگیری ـ احمد آقا صومی ـ آقا غفور جهانی ـ ویشکاهی ـ پیشکا هادیان و… کافی بود تا جذابیت ها و زیبایی های فوتبال در رشت و گیلان به اوج خود برسد. با تاسیس باشگاه سپیدرود توسط مرحوم غلامرضا صومی فوتبال رشت وارد فاز جدیدی شد به طوری که در رده های مختلف بازیهای کشوری و بویژه در جام حذفی سپیدرود رشت هما ورد بزرگانی چون باشگاههای پرسپولیس، استقلال (تاج سابق) ، بانک ملی، دارایی، هما، ملوان و… بود و بازیهای فوق العاده ای از تیم سپیدرود در مقابل بزرگان فوتبال ایران مشاهده و اساسا، باشگاه سپیدرود رشت در احیاء وسر زندگی فوتبال رشت و حتی گیلان نقش اساسی ایفا کرد و باعث شد نسل جدیدی به فوتبال گیلان و ایران افزوده شود. این باشگاه سالها در فوتبال گیلان وحتی ایران به طور نسبی درخشید ولی درسالیان اخیر به علت مشکلات مالی و اقتصادی که گریبانگیر ورزش گیلان و بویژه فوتبال شد از صحنه هنر نمایی و تاثیر گذاری بر فوتبال گیلان تقریبا فاصله گرفت، ولی با تلاش زیاد دوباره دو سه سالی است که به سطح اول فوتبال کشور باز گشته اما مشکلاتی که هم اکنون نیز با تمام تلاش هایی که توسط کادر فنی و بازیکنان ومدیریت باشگاه صورت می گیرد ولی همچنان و شاید با قوت بیشتر باقی است.
کسی اینجا به تو کمک نخواهد کرد
کریمی اراده آهنین دارد
بازی سپیدرود و استقلال تهران با آن نتیجه عجیب و غریب نشان داد که کریمی و سپیدرود در گیلان چقدر تنها هستند. همه از واقعیت اقتصاد ورزش در گیلان اطلاع کافی دارند و می دانند این استان زمانی که ملوان، سپیدرود، (استقلال رشت ـ پگاه گیلان ـ داماش) و … در سطح اول فوتبال ایران با هنر نمایی بزرگانش داشت، در شرایط کنونی به وضعتی رسیده است که نمایندگانش در فوتبال کشور چه در لیگ برتر و چه در لیگ یک نمی توانند از قعر جدول صعود کنند.

ملوان دارای چنان وضعیتی است که گفتن ندارد و سپید رود هم که با بد مدیریتی و ناکار آمدی مدیریتی در فوتبال گیلان چه دولتی و چه غیر دولتی به چنین وضعیتی دچار شده است. در این میان کریمی با جسارت و شجاعت کامل تیمی را تحویل گرفت. که دچار بدترین وضعیت از همه نظر بود. در حال حاضر تا پایان نیم فصل کاری نمی توان کرد ولی باید از شروع نمی فصل، سپیدرود با تقویت همه جانبه با نشاط و توانمندی به لیگ برتر برگردد و شناسنامه گیلان در فوتبال کشور باشد. این با کمک همه جانبه هواداران خونگرم، کارد فنی بازیکنان و صد البته درایت و صبوری و تدابیر کرمی میسور است. فقط باید یک موضوع مهم را به علی کریمی (جادوگر) یادآوری کرد و آن اینکه، در این دیار دلت را به خودت و داشته هایت و هوداران خوب و مغرور سپیدرود خوش کن، چون در گیلان کسی از تو حمایت نخواهد کرد. به نظر می رسد همه چه مسئول و چه غیر مسئوول فقط می خواهند با جادو گر فوتبال عکس یادگاری بگیرند و در قاب خانه ها و در رزومه های مدیریتی آن را ثبت و ضبط کنند و به نفع خود استفاده نمایند.این قلم اطمینان دارد که تو توان و جذابیت لازم را داری تا هواداران و معدود حامیان مالی ترا تنها نگذارند. پس دم خودت و هوداران و بازیکنان با غیرت سپیدرود گرم.
علی کریمی پاشاکی ـ روزنامه نگار