همزمان با گردشگری نوروزی؛

برداشت غیرمجاز شن و ماسه در رودخانه های گیلان در روز روشن!

در روزهای نوروزی که مردم همچنان مشغول گشت و گذار و عید دیدنی هستند، معضلات بسیاری در گوشه و کنار استان گیلان دیده می‌شود. انباشت زباله ها در طبیعت و تخریب منابع طبیعی از جمله مهمترین آنها هستند. طبق تصاویری که به دست ما رسیده، در حاشیه گشت و گذار نوروزی شاهد برداشت شن و […]

در روزهای نوروزی که مردم همچنان مشغول گشت و گذار و عید دیدنی هستند، معضلات بسیاری در گوشه و کنار استان گیلان دیده می‌شود. انباشت زباله ها در طبیعت و تخریب منابع طبیعی از جمله مهمترین آنها هستند.

طبق تصاویری که به دست ما رسیده، در حاشیه گشت و گذار نوروزی شاهد برداشت شن و ماسه از رودخانه های استان گیلان هستیم. تصویر زیر از رودخانه خرارود سیاهکل به دست ما رسیده است.

این در حالی است که بنا به گفته مدیرکل سازمان حفاظت از محیط زیست استان، به دلیل آغاز فصل مهاجرت ماهیان مولد استخوانی برای زادآوری، برداشت شن و ماسه از رودخانه های گیلان از ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ تا پایان فروردین ماه امسال  ممنوع اعلام شده است. ولی همچنان شاهد این برداشت بی رویه و غیرقانونی هستیم.

کسانی که مبادرت به این کار می‌کنند هیچ توجهی به مسافران نوروزی نیز ندارند و در روز روشن اقدام به برداشت شن و ماسه می‌کنند. ( به واقع اکثر مسافران  و گردشگران هم توجهی نمی‌کنند)  بارها اعلام شده هرگونه برداشت غیرمجاز از اراضی ساحلی و بستر رودخانه ممنوع است و با متخلفان از طریق مراجع قضایی برخورد قاطع و قانونی صورت می گیرد. ولی مشخص نیست این افراد چگونه می‌توانند به این راحتی کار خود را انجام دهند و شاهد برخوردی نیز نباشیم. به راستی متولی برخورد با این معضل بزرگ محیط زیستی بر عهده چه کسانی است؟

آیا می‌دانیم این برداشت غیرقانونی منجر به این می‌شود که بستر رودخانه حالت عادی خود را از دست داده و نسل آبزیان منقرض می‌شود و در سیل ها می تواند باعث آبگرفتگی در اطراف رودخانه خواهد شد؟ آیا قرار است همیشه این دستورات روی کاغذ بماند و هیچ اتفاقی نیفتد و جوابی برای آیندگان نداشته باشیم؟