نگاهی به عملکرد برخی نمایندگان گیلان در مجلس ؛

تعامل و ارتباط برای حل مشکلات و پیشبرد برنامه ها بین مجلس و دولت خیلی هم ضروری است/دخالت برخی نمایندگان در عزل و نصب مدیران دستگاه‌های اجرایی ،اصل تفکیک قوا را نقض می کند/خواهشاً نمایندگان محترم مجلس به وظایف و مسئولیت های تقنینی و نظارتی عمل کنند

علی کریمی پاشاکی ــروزنامه نگار__قبل از انعقاد کلام ، عرض می کنم که تعامل و ارتباط تنگاتنگ دولت و مجلس برای حل مشکلات عدیده ی کشور نه تنها لازم است ، بلکه در شرایط کنونی از نان شب هم واجب‌تر می باشد. ولی دخالت برخی نمایندگان محترم مجلس در عزل و نصب مدیران دستگاه‌های اجرایی […]

علی کریمی پاشاکی ــروزنامه نگار__قبل از انعقاد کلام ، عرض می کنم که تعامل و ارتباط تنگاتنگ دولت و مجلس برای حل مشکلات عدیده ی کشور نه تنها لازم است ، بلکه در شرایط کنونی از نان شب هم واجب‌تر می باشد.
ولی دخالت برخی نمایندگان محترم مجلس در عزل و نصب مدیران دستگاه‌های اجرایی هم باعث ناهماهنگی مدیریتی و هم اصل تفکیک و پاسخگویی قوا را نقض می نماید.
به نظر می رسد ،ریشه برخی از مشکلات موجود در عدم موفقیت دولتها در اجرا به عدم کار کارشناسی و دقیق در تصویب لوایح، طرحها و برنامه های مختلف توسعه ی توسط مجلس شورای اسلامی بر می گردد.
اینکه هزاران قانون اجراء نشده در مجلس و دولت و سایر نهادها وجود دارد و نتوانسته اجرایی شود و یا قابلیت اجرایی ندارند، به عدم لزوم وجود آن قوانین و یا عدم انجام کار کارشناسی در مجلس شورای اسلامی در زمان تصویب بر می گردد.

واقعیت این است که در ساختار قدرت در کشور و حتی اگر توجهی دقیق به قانون اساسی صورت گیرد، توزیع قدرت، از منطق منسجم و کار کردی پیروی نمی کند.
بویژه تناسب میان قدرت و مسئولیت برقرار نیست و مهم تر اینکه تناسبی میان قدرت و پاسخگویی رسمی نیز وجود ندارد و یکی از نهادهایی که می تواند از این وضعیت بهره برداری نامناسب کند، مجلس است.
به این معنا که مجلس شورای اسلامی در قانون اساسی ایران دارای قدرت فراوانی است.
حال پرسشی که وجود دارد این است که این مجلس با چنین قدرتی، کدام گام موثری را برای حل مشکلات کشور برداشته است؟
آیا در بعد نظارتی، تقنینی مفید برای برون رفت کشور از مشکلات و معضلات, اقدامات عاجلی انجام داده است؟
آیا نمایندگان محترم به نقش و وظایف خود برای تصویب قوانین مهم و مفید به حال کشور،نقش آفرینی کرده اند ؟

آیا مجلس تاکنون حاضر شده است که نحوه ی رفتار تعدای از نمایندگان با دولت و امتیازگیری های شخصی یا حتی منطقه ای و قومی را نقد کند؟
آیا نمایندگان به سیاست قیمت گذاری ها که به اقشار کم درآمد و ضعیف جامعه فشار مضاعف می آورد، معترض شدند؟
این همه در ارتباط با مبارزه فساد اقتصادی و … ادعا می کنید؟ آیا شده است به جای اظهار مطالب سیاسی، از مصونیت قضایی خود استفاده کنید و چند رانت و فساد در سطوح گوناگون را بر ملا کنید؟
تاکنون کدام قانون و طرح موثری را در اصلاح امور و به طور مشخص کاهش فساد به تصویب رسانده اید و بر اجرای آن نظارت موثر کرده اید؟
به نظر می رسد که برخی نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی باید یک سوزن به خود بزنند و یک جوالدوز به دیگران.
مساله این نیست که دولت و وزیران مشکل ندارند، بلکه زیاد هم دارند. ولی ریشه بخشی از این مشکلات اتفاقا در مجلس است، چه در رفتارهای برخی نمایندگان و چه در ضعف های قانونی و نظارتی و از همه مهم تر چه در بی مسئوولیتی نسبت به وظیفه ای که دارند. آنان از یک طرف بودجه را به نحوی که می خواهند دخل و تصرف می کنند و از سوی دیگر هیچ مسئوولیتی در برابر آثار اقدامات خود نمی پذیرند. کافی است که به قیمت دلار در بودجه نظری انداخته شود. درباره نظر مجلس نسبت به قیمت حامل های انرژی نگاه کنید، به دخالت برخی نمایندگان در کار مدیران دستگاههای اجرایی ملی، استانی ،منطقه ای و محلی نگاه کنید.درباره مواجهه مجلس با قیمت خودرو و دهها مسئله دیگر، همگی نشان دهنده مسئولیت ناپذیری برآیند نمایندگان در برابر واقعیات موجود و قدرت مجلس است.
به احتمال فراوان بیشتر نمایندگان متوجه این تعارضات هستند و ضرورت دارد نمایندگان مجلس کمی مسئوولانه تر با تمام قضایا برخورد نمایند . چون پاک کردن صورت مسئله هیچ کمکی به حل مسئله نمی کند،بلکه باعث عمیق تر شدن شکاف ملت و دولت و شما بخوانید حاکمیت و نظام می شود. البته یکی از دلایل وجود این همه مشکل در مجلس این است که دایره انتخاب افراد برای ورود به پارلمان چندان تنگ و کوچک شده است که نمایندگان واقعی ملت نمی توانند در آن حضور چشمگیر داشته باشند.

دخالت برخی نمایندگان مجلس در انتصاب مدیران اجرایی ملی، استانی ،منطقه ای و محلی

با کمال تاسف در راستای دور شدن برخی نمایندگان از وظایف اصلی نمایندگی یعنی تقنین و نظارت موثر بر اجرای قانون ، در عزل و انتصاب مدیران اجرایی منطقه ای، استانی و محلی به اندازه ای دخالت می کنند که حتی عدم گماردن یک پست به یک مدیر در یک شهرستان را با سوال و بازخواست از وزیر مربوطه گره می زنند و تا زمانی که به خواسته خود نرسند دست از سر دولت و وزیر مربوطه بر نمی دارند.

از این دست اقدامات برخی نمایندگان در گیلان آنقدر فراوان وجود دارد که برای شمارش آن نیاز به ماشین حساب است.
آیا با چنین وضعیتی برخی نمایندگان محترم مجلس می توانند به وظایف خطیر نمایندگی یعنی طراحی ، تصویب قوانین ، طرحها و لوایح کارگشا برای کشور بپردازند؟