مدیریت درمان تامین اجتماعی گیلان

۲۲۶۵ مورد اندوسکوپی و ۳۵۹ مورد کولونوسکوپی در بیمارستان رسول اکرم (ص) رشت انجام شد

واحد تشخیص ویژه بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) رشت در طول سال ۱۴۰۱ با انجام ۲۲۶۵ مورد اندوسکوپی بخش فوقانی دستگاه گوارش و ۳۵۹ مورد کولونوسکوپی نسبت به مدت مشابه در سال ۱۴۰۰ به ترتیب ۳۷ و ۱۳۹ درصد رشد عملکرد داشته است که این میزان نسبت به تمام سالهای پیش از آن هم رشد چشمگیری داشته است.

یه مدیریت درمان تامین اجتماعی گیلان به خبر منتشر شده در دیارمیرزا با عنوان “وقتی برای مدیر درمان تامین اجتماعی گیلان، پیشگیری بهتر از درمان نیست” واکنش نشان داد.

در جوابیه مدیریت درمان تامین اجتماعی گیلان آمده است:

در پاسخ به پایگاه خبری دیارمیرزا، ۲۲۶۵ مورد اندوسکوپی و ۳۵۹ مورد کولونوسکوپی در سال ۱۴۰۱ در بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) رشت انجام شد.

تاریخ ۳۰ فروردین با انتشار خبری با عنوان وقتی برای مدیر درمان تامین اجتماعی گیلان، پیشگیری بهتر از درمان نیست با اشاره به برخی از مشکلات درمان در سطح استان که قریب به اتفاق آن متوجه تامین اجتماعی به عنوان یک سازمان عمومی غیر دولتی نیست، خواهان توسعه مراکز درمانی و همچنین افزایش خدمات درمانی تخصصی در سطح استان شد. این مدیریت ضمن قدردانی از حسن نظر این رسانه محترم که مطالبه گر خواست ها و نیازهای بیش از یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر بیمه شده تامین اجتماعی استان و جمعیت بالای میهمان حاضر در استان گیلان چند نکته را یاد آور می گردد.

بیان شده که نوبت دهی اندوسکوپی در بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) با تاخیر شش ماهه انجام می گیرد، قابل توضیح است؛ واحد تشخیص ویژه بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) رشت علیرغم محدودیت فضای فیزیکی که با ساخت درمانگاه جدید مرکز مرتفع خواهد گردید در طول سال ۱۴۰۱ با انجام ۲۲۶۵ مورد اندوسکوپی بخش فوقانی دستگاه گوارش (گاستروسکوپی) و ۳۵۹ مورد کولونوسکوپی نسبت به مدت مشابه در سال ۱۴۰۰ به ترتیب ۳۷ و ۱۳۹ درصد رشد عملکرد داشته است که این میزان نسبت به تمام سالهای پیش از آن هم رشد چشمگیری داشته است.

گاستروسکوپی(آندوسکوپی گوارش فوقانی)

سال ۹۸_ بستری۵۷۷_سرپایی۱۳۸۰جمع ۱۹۵۷
سال۹۹-بستری ۴۷۰-سرپایی۶۹۹جمع۱۱۶۹

سال ۰۰- بستری۵۳۳-سرپایی ۱۱۲۳جمع۱۶۵۶
سال۰۱- بستری۱۰۴۷- سرپایی۱۲۱۸جمع ۲۲۶۵

کولونوسکوپی

سال ۹۸ – بستری ۴۹- سرپایی۳۳جمع۸۲
سال۹۹- بستری۲۰-سرپایی۵۰ جمع ۷۰
سال۰۰- بستری ۴۵- سرپایی ۱۰۵جمع ۱۵۰
سال ۰۱- بستری۱۳۸-سرپایی ۲۲۱ جمع ۳۵۹

طبیعتاً در انجام اقدامات فوق اولویت با بیماران بستری می باشد که این رشد به ویژه در حوزه بستری در جدول فوق نمایان است. ودر نوبت دهی این موضوع لحاظ می گردد. گفتنی است؛ در حال حاضر نوبت دهی اندوسکوپی بخش فوقانی دستگاه گوارش (گاستروسکوپی) که توسط ۸ متخصص داخلی و فوق تخصص گوارش انجام می گردد در موارد بستری در طی زمان بستری و در موارد سرپایی حداکثر طی دو تا سه هفته انجام می گیرد و صرفاً نوبت دهی یک پزشک خاص در بعضی موارد بالای یکماه می باشد. در خصوص کولونوسکوپی نیز که توسط چهار پزشک فوق تخصص گوارش پاره وقت انجام می گردد اولویت با بیماران بستری بوده و در موارد سرپایی با توجه به محدودیت امکان انجام آن تا حدود چهار ماه به طول می انجامد.

لازم به توصیح است؛ در آینده نزدیک با جذب پزشکان متخصص رادیولوژی در بیمارستان شهید املاکی لنگرود که دارای پیشرفته ترین تجهیزات پزشکی است بخش قابل توجه ای از نیاز های تشخیصی بیمه شدگان تامین اجتماعی استان کاسته می شود.

گفتنی است؛ مدیریت درمان تامین اجتماعی در استان دارای ۲ بیمارستان ملکی و ۱۳ مرکز درمانی است که ارائه خدمات درمانی به بیمه شدگان در آن رایگان انجام می گیرد علاوه بر این بیمارستان امیرالمومنین رشت و شهید بهشتی انزلی که درسنوات قبل توسط سازمان تامین اجتماعی به دانشگاه علوم پزشکی واگذار گردید خدمات درمانی رایگان به بیمه شدگان تامین اجتماعی ارائه می دهند. بنا بر این در شهرهایی که سازمان دارای بیمارستان ملکی نباشد ارائه خدمات درمانی بستری در مراکز دانشگاهی برای بیمه شدگان تامین اجتماعی رایگان است، همچنین در شهرهای دارای بیمارستان هم برای بیمه شدگان بالای ۶۵ سال ارائه خدمات بستری در بیمارستان های دانشگاهی رایگان خواهد بود.

شایان ذکر است؛ در مورد خدمات دندانپزشکی، سازمان در استان یک کلینیک مستقل دندانپزشکی در شهر رشت و ۱۰ واحد دندانپزشکی در مراکز درمانی در شهرهای مختلف استان دارد، در سال ۱۴۰۱ در کلینیک مستقل دندانپزشکی رشت به بیش از ۴۶ هزار نفر بیمار خدمات دندانپزشکی ارائه شد که نسبت به سال قبل آن بیش از ۳۵ درصد رشد داشته است،همچنین مراجعین به دندانپزشکی کل استان بالغ بر ۱۱۰هزار بیمار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل آن ۳۰ درصد رشد داشته است.

در پایان با تشکر مجدد از آن رسانه محترم و تمامی رسانه های دیگر که دلسوزانه اقدام به بیان مشکلات مردم به خصوص بیمه شدگان محترم سازمان تامین اجتماعی را دارند تقاضامندیم که با توجه به کمبودها در بخش درمان تامین اجتماعی استان گیلان نقش موثر خود را در جهت همراهی و همکاری برای برطرف شدن موانع و رسیدن به اهداف این مدیریت در ارائه خدمات بیشتر، بهتر، راحت تر و سریع تر به مردم ارائه فرمایند.