به بهانه‌ی شرکت جناب آقای دکتر نوبخت، دبیر کل حزب اعتدال و توسعه در انتخابات مجلس دوازدهم؛

تلاش برای باز تولید امید و همگرایی بیشتر بین نیروهای اصلاح طلب،اعتدال گرا و میانه رو/اگر تدبیر و همت نکنیم تجربه تلخ پوپولیسم و تندروی نهادینه خواهد شد/حمایت از حضور دکتر نوبخت و دکتر پزشکیان و امثال چنین نیروهای توانمند و مدافع حقوق ملت در مجلس ،از نان شب واجب تر است

علی کریمی پاشاکی_ روزنامه نگار__عادت پسندیده و نیکوی دکتر محمد باقر نوبخت، معاون فهیم،پرتلاش و گیلانی پیشین رئیس جمهور سابق( جناب آقای روحانی) و ریاست پیشین سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برای همگرایی بین نیروهای اصلاح طلب ، اعتدال گرا و اصولگرایان میانه رو در استان گیلان یکی از دغدغه های ایشان بوده است.در […]

علی کریمی پاشاکی_ روزنامه نگار__عادت پسندیده و نیکوی دکتر محمد باقر نوبخت، معاون فهیم،پرتلاش و گیلانی پیشین رئیس جمهور سابق( جناب آقای روحانی) و ریاست پیشین سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برای همگرایی بین نیروهای اصلاح طلب ، اعتدال گرا و اصولگرایان میانه رو در استان گیلان یکی از دغدغه های ایشان بوده است.
در سنوات گذشته و اخیر ایشان از هر فرصتی برای نشست و دیدار با فعالان سیاسی ،احتماعی و فرهنگی استان نهایت استفاده کرده و می کند تا انسجام و همگرایی نیروهای مذکور به نحوی باشد تا در معادلات و تحولات مختلف نقش آفرینی نمایند.

این نشست ها در سالهای اخیر با توجه به مشغله های زیاد کاری جناب آقای دکتر نوبخت، همیشه در مواقعی که به گیلان تشریف می آوردند به صورت های فردی و یا گروهی انجام می شد که تاکنون ثمرات فراوانی را به همراه داشته است.
برای نمونه در سالهایی که ایشان معاونت رییس جمهور وقت ،‌جنا آقای روحانی و مسئولیت سازمان مهم برنامه و بودجه ی کشور را بر عهده داشتند در روز های نخستین سال نو که اندک فرصتی پیش می آمد به شکل گسترده‌ای برگزار می شد.
این نشست های بدون رودربایستی بصورت تشریح عملکرد دولت وقت ، پیشنهادات و انتقادات و… دارای ویژگیهای فوق العاده ای بود که توسط آقای دکتر نوبخت مباحث مطرح در آن مورد پی گیری و بررسی بیشتر قرار می گرفت و یا به برخی از مرتبطین و نزدیکان فکری سپرده می شد تا مباحث مطرح شده به نتایج منطقی برسد.
در این نشست ها که با گپ و گفت های کثیری از حاضرین در ارتباط با دغدغه ها،نواقص،فرصت ها،امید آفرینی،پاسداشت سرمایه ی اجتماعی،تهدیدها،قدردانی از تلاشهای دکتر نوبخت و تیم همراه ایشان برای شفافیت و تحول آفرینی در فرآیند بودجه نویسی و بودجه ریزی،التفات و توجه به گیلان بدلیل محرومیت در دولت‌های گذشته،بهره بردار ی از پروژه ی مهم راه آهن قزوینرشت وتلاش برای ادامه آن به بندر انزلی و بندر آستارا و همت مضاعف تر برای ارائه‌ی خدمات به مردم قدرشناس و کاهش دامنه ی مشکلات اقتصادی مردم،تلاش مستمر برای تکمیل آخرین قسمت آزاد راه قزوینرشت در حومه ی شهرستان رودبار و مباحث توسعه ی همه جانبه استان و کشور همراه بود.
ضرورت دارد به این نکته ی مهم اشاره شود که نشست های این چنینی در دولت های یازدهم و دوازدهم در سطح وسیع تر ،بدون تردید توانست راه گشای بخشی از موانع و مشکلات و دست انداز های طبیعی و غیرطبیعی ایجاد شده باشد.
در ضمن واقعیت این است که در جامعه ی متکثر ما
می بایست همه ی کنشگران و فعالان سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی و مدیران جامعه طوری عمل کنند تا گام به گام و سنگر به سنگر با همراهی افکار عمومی و بسترسازی منطقی برای رسیدن به روند مطلوب و اصلاح امور در بخشهای مختلف حرکت کنند.
قطعا این گونه نشست ها و همگرایی ها بین فعالان سیاسی اجتماعی و فرهنگی و… می تواند در باز تولید امید و همگرایی بیشتر نیروهای همراه اعم از اصلاح طلبان،اعتدال گرایان وحتی اصولگرایان میانه‌رو فوق العاده تاثیرگذار باشد.
شاید با برخی اعمال و کنش های افراد تندروها و پوپولیست های تمامیت خواه ، مسیر حرکت سنگلاخی و صعب‌العبور و سخت به نظر آید، ولی نیروهای تحول خواه اصلاح طلب ، اعتدال گرا و حتی اصولگرایان میانه‌رو ضرورت دارد تا با انسجام بیشتر و روشنگری برای افکار عمومی به فعالیتهای قانونی خود ادامه دهند تا جامعه از ثمرات تلاش آنان برخوردار گردد.
در این ارتباط برای رسیدن به شرایط مطلوب وجود شخصیت هایی همچون دکتر نوبخت و بزرگان دیگر با عقله ها نحله های فکری و اندیشه ایی مختلف اعم از اصلاح طلب،اعتدال گرا و حتی اصولگرایان منطقی و میانه‌رو، می تواند در پیمایش صحیح این روند،حامعه را یاریگر باشند.
ضرورت دارد در پیمایش این مسیر نه چندان آسان ،همه ی کنشگران و فعالان سیاسی و فرهنگی و اجتماعی و… با ارزیابی درست و منطقی از وضعیت موحود و با لحاظ تحلیل مشخص از اوضاع مشخص ، به استمرار حرکت اصلاحی _اعتدالی با روشنگری برای جامعه و افکار عمومی از هیچ تلاشی فروگذار نکنند.
باید با تمرین دمکراسی ،آستانه ی تحمل و شکیبایی را در جامعه ی ایران بالاتر ببریم و مشوق سیاست اتحاد و انتقاد و اعتراض مدنی پرهیز از خشونت در قبال دولت باشیم.

باید برای جلوگیری از نهادینه شدن پوپولیسم و تندروی، تلاش صد چندان انجام دهیم.بایستی از تجربیات تلخ ، در زمینه سازی و افکار سازی واقعی و منطقی و دفاع از مطالبات به حق و قانونی مردم و جامعه متمرکز و فعالیت های قانونی انجام دهیم . باید قدر سرمایه های انسانی و اجتماعی مان اعم از تمام زنان و مردان و جوانان فهیم و شریف ، نخبگان و فرهیختگان مان ، کارگران , کارمندان و…اعم از اصلاح طلب،اعتدال گرا و حتی اصولگرایان میانه‌رو را بدانیم.