رکورد شکنی جدید در نرخ تورم در آذر ماه ۱۴۰۲!!!

پایگاه خبری و تحلیلی گیلان بهتر نوین _طبق تازه‌ترین گزارش مرکز آمار، نرخ تورم ماهانه ی کل کشور به 2.9 درصد رسیده است. این نرخ، بالاترین رکورد ثبت شده در هشت ماهه ی گذشته است. به بیان دیگر، آخرین باری که نرخ تورم ماهانه بالاتر از این سطح بوده به فروردین سال جاری بر می‌گردد. […]

پایگاه خبری و تحلیلی گیلان بهتر نوین _طبق تازه‌ترین گزارش مرکز آمار، نرخ تورم ماهانه ی کل کشور به 2.9 درصد رسیده است. این نرخ، بالاترین رکورد ثبت شده در هشت ماهه ی گذشته است. به بیان دیگر، آخرین باری که نرخ تورم ماهانه بالاتر از این سطح بوده به فروردین سال جاری بر می‌گردد.

این اتفاق در مناطق شهری و روستایی نیز تکرار شده است به طوری که تورم ماهانه این مناطق در بالاترین سطح خود طی هشت ماه گذشته قرار گرفته است.

تورم سالانه خدمات نیز در آذر ماه به 39.5 درصد رسیده است. این نرخ، بالاترین رکورد به ثبت رسیده از اسفند سال 92 تا کنون است. به عبارت دیگر، تورم سالانه خدمات در آذر امسال تقریبا رکورد 10 ساله خود را شکسته است.

از میان گروه‌های کالایی، تورم ماهانه خوراکی‌ها نیز به 4.1 درصد رسیده که اولین رکورد ثبت شده از ابتدای امسال است. به عبارت دیگر، این نرخ بالاترین تورم ماهانه خوراکی‌ها در سال 1402 است.

تورم ماهانه سبزیجات و حبوبات در آذر سال جاری به 14.4 درصد رسیده که بالاترین نرخ ثبت شده از آذر سال 99 تا کنون است.

از میان دهک‌های هزینه‌ای، تورم ماهانه خوراکی‌ها طی آذر سال جاری در دهک‌های اول تا ششم نیز بالاترین رکورد خود در سال 1402 را ثبت کرده است.

تورم ماهانه غیرخوراکی‌ها نیز در آذر امسال 2.3 درصد ثبت شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که آذرماه، چهارمین ماه سال جاری از لحاظ تورم ماهانه بالای غیرخوراکی‌ها است.

رکورد قابل توجه کالاهای غیرخوراکی در تورم سالانه آن‌ها دیده شده است. به بیان دقیق‌تر، تورم سالانه اقلام غیرخوراکی و خدمات در آذر امسال 41.4 درصد ثبت شده که بالاترین نرخ ثبت شده در 10 سال گذشته است.

تورم سالانه کالاهای بادوام نیز در آذر سال جاری به 53.5 درصد رسیده که بالاترین نرخ ثبت شده از آذر سال 1400 تا کنون است.

تورم سالانه کالاهای کم‌دوام در آخرین ماه از پاییز امسال به 51.8 درصد رسیده که بالاترین رکورد ثبت شده از بهمن 1400 تا کنون است.

تورم سالانه کالاها و خدمات عمومی در آذر سال جاری به 17.5 درصد رسیده که بالاترین نرخ به ثبت رسیده از اردیبهشت 1400 تا کنون است.