مزیت ها و فواید چند وجهی و مهم وجود بیمارستان جنرال در گیلان

برنامه ریزی و اقدامات اخیر دکتر آشوبی در مدیریت حوزه ی سلامت استان گیلان تعیین کننده است

فواید وضرورت وجود بیمارستان جنرال در استان گیلان اختصاصی گیلان بهتر نوین __ خدمات بهداشتی درمانی با چند چالش مواجه می‌باشد که افزایش هزینه‌ها به‌عنوان اولین عامل مورد توجه است و سایر عوامل در عرضه خدمات این بعد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در زمینه ی تامین منابع مالی بخش بهداشت و درمان سه رویکرد […]

فواید وضرورت وجود بیمارستان جنرال در استان گیلان

اختصاصی گیلان بهتر نوین __ خدمات بهداشتی درمانی با چند چالش مواجه می‌باشد که افزایش هزینه‌ها به‌عنوان اولین عامل مورد توجه است و سایر عوامل در عرضه خدمات این بعد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در زمینه ی تامین منابع مالی بخش بهداشت و درمان سه رویکرد قطعی وجود دارد:
اول _اینکه هزینه‌های خدمات بهداشتی درمانی روز به روز افزایش مییابد.
دوم _ اینکه فناوری پیشرفته در این حوزه در حال گسترش دائمی است .
سوم _ اینکه تصویر جمعیت شناسی جهان مسیر افزایشی را طی می‌کند
نظام مدیریت صحیح منابع و تخصیص بهینه آن برای نیل به هدف انسان سالم و کاهش فقر در کشور بسیار ضروری است.
نکته جالب اینکه هنوز در سراسر دنیا در حدود (۱/۵)یک و نیم میلیارد نفر به اعمال جراحی، داروهای لازم و مواد ضروری دیگر دسترسی ندارند.
در مورد تأمین منابع و خدمات سلامت یکی از مهمترین مفاهیم در نظام سلامت تغییر پارادایم حجم به ارزش در ارائه ی خدمات سلامت است. مفهوم ارزش ارائه ی خدمات با کیفیت و با هزینه ی پایین است.
این در حالی است که در نظام‌های مراقبت کنونی بحث کیفیت و هزینه یک تناقض و چالش جدی است. در واقع یکی از عمده‌ترین مسائل این است که نظام پرداخت و خدمات سلامت به‌ صورت حجمی از کار می‌باشد. اما تغییر انقلابی حرکت از حجم به ارزش در ارائه ی خدمات سلامت می‌تواند باعث فراهم آوردن خدمات با کیفیت و کاهش هزینه‌ها و سودمندی فراوان باشد.

یکپارچگی در خدمات:

به نظر می‌رسد که سیمای بیماران بستری آینده با آنچه هم اکنون است بسیار متفاوت باشد. در آینده تعداد بیماران بیشتر و پیرتر خواهند شد و به دلیل وجود بیماریهای مزمن و پیچیده، با گستره‌ای از دردها گلاویز خواهند بود. از این رو برای پاسخ به این نیاز فزآینده با رشد روزافزون مصرف گرایی در خدمات سلامت، راهی به جز ادغام در فرآروی نهادهای بیمارستانی نخواهد بود؛ زیرا ماهیت درمانها پیچیده‌تر و پرهزینه‌تر خواهد بود و برای پاسخ دهی به عوارض بیماریهای مزمن جامعه ی پیر، نیاز است که ساختارهای بازتوانی و مراقبتهای تسکینی و آسایشگاهی در کنار سیستم پیچیده بر پایه فناوری پیشرفته ی بیمارستانی که به جراحی های روبوتیک و پزشکی ترمیمی بر پایه ی فناوریهای سلولی بافتی و جایگزینی ارگان و پزشکی باز آفرینشی می‌پردازند؛ گنجانده شوند و نوعی ادغام و همگونی استراتژیک در ارایه ی خدمات سلامت شکل گیرد. این امر با توجه به سالمندی استان گیلان و وجود جمعیت شناور به دلیل طبیعت زیبا و دسترسی آسان و سریع پایتخت نشینان به گیلان بسیار حیاتی تر وجدی تر مینماید.
همچنین وجود این استان در نوار مرزی با کشورهای شمالی برای پیش بینی آینده برای تامین ارز و توریسم سلامت، نیازمند یک پایگاه جدی در این زمینه است که وجود یک بیمارستان جنرال را بیش از پیش افزون میکند.
در ضمن با توجه به تراکم بالای شهر رشت بعد از تهران در کشور و نبود زیر ساخت مناسب ترافیکی خروج از بن بست ترافیک برای رساندن سالمتر یک بیمار به بیمارستان خود یک چالش جدی است که با وجود یک بیمارستان جنرال در محدوه ای دورتر از مرکز شهر این مشکل تا حد زیادی مرتفع و برطرف خواهد شد.
اهمیت مدیریت دانش که در سیستم‌های سلامت نیز بسیار مهم است بر کسی پوشیده نیست.
پژوهش‌ها نشان دادند که از طریق تسهیم دانش و اطلاعات در سازمان بسیاری از خطاهای پزشکی و درمانی قابل پیشگیری است. همچنین افزایش سرمایه‌گذاری در سیستم سلامت مدیریت دانش ،خصوصاً فناوری اطلاعات سلامت می‌تواند سالیانه باعث صرفه‌جویی ۱۶۰ میلیارد دلاری شود. مدیریت دانش در کارکنان بخش سلامت موجب ارتقای امنیت بیماران تمایل بیشتر کارکنان برای ادامه ی فعالیت و افزایش رفتارهای نوآورانه ی انگیزه کاری و در نهایت عملکرد بهتر شغلی می‌شود. به‌طور کلی در تسهیم دانش دو دسته عوامل شناسایی شدند:
اولی_ ویژگی‌های شخصیتی کارکنان که خارج از کنترل مدیریت می‌باشد
و دسته دوم عوامل سازمانی که بیشتر در اختیار مدیران است.
لذا مدیران بالینی می‌توانند با به وجود آوردن شرایط مفید تسهیم دانش و عملکرد نقش قابل توجهی داشته باشند.

یکی از مهمترین فواید وجود یک بیمارستان جنرال وجود کیس های متفاوت بیماری و افزایش توان و تجربه ی کادر درمان به دلیل افزایش تجربه و تسهیم دانش خواهد شد و از یکسویه نگری آنان در امر درمان جلوگیری خواهد کرد.
تصمیم‌گیری صحیح اغلب زمانی که چندین گزینه مهم مطرح باشد جلوه و اهمیتی خاص می‌یابد و چنانچه براساس تفکر انتقادی باشد؛ نتیجه ی بهتری حاصل می‌شود.
قضاوت‌های بالینی نقش کلیدی در نظام سلامت دارند که به مشارکت و همفکری بیشتر بین کادر درمانی می‌پردازد. تصمیمات دقیق در فرآیند بالینی می‌تواند باعث کاهش هزینه، بهبودی سریع بیمار و برعکس تصمیمات غلط می‌تواند حتی باعث مرگ بیمار شود.
نکته جالب در این جاست وجود یک بیمارستان جنرال میتواند با تجمیع گروههای بالینی متفاوت تصمیات به موقع و سریعی را در موارد حاد و بحرانی اتخاذ نماید که به دلیل همه هم افزایی گروه متخصصی از روایی بیشتری در تامین سلامت بیمار تاثیر گذار خواد بود.
این موارد تنها گوشه ای از فواید یک بیمارستان جنرال برای استان گیلان است.

ایده ی ایجاد بیمارستان جنرال که بیمارستانی خواهد بود که تمام نیازهای یک بیمار از ابتدا تا انتهای پروسه ی درمانی در آن مرکز مدرن و پیشرفته انجام بگیرد ،یکی از نیاز های اساسی و حتی از نان شب هم واجب تر می باشد تا نظام سلامت در استان گیلان به کیفیت مورد نظر یک نظام سلامت استاندارد در رقابت با ممالک پیشرفته رقابت نمایدو تبدیل آن به واقعیت و انجام عملیات اجرایی آن از ابتکارات و خلاقیت های منحصر بفرد دکتر آشوبی ،رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان می باشد.

این واقعیت که استان گیلان بنا به هزاران دلیل نیازمند برخورداری از یک بیمارستان جنرال و مجهز به تمام بخش‌های درمانی ضرورت دارد تا مورد توجه تمامی مسئولان ذیربط استانی و کشوری قرار گیرد و در راه احداث و بهره‌برداری از آن مدیریت کنونی دانشگاه علوم پزشکی گیلان را یاریگر باشند.
احداث و بهره‌برداری از بیمارستان جنرال می تواند وضعیت نظام سلامت استان گیلان را در سطح بین‌المللی و منطقه‌ای بطور قابل ملاحظه ارتقاء دهد و این برای کشور و استان گیلان و مردم بزرگوار آن بسیار مفید خواهد بود.
اگر در آینده نزدیک بیمارستان جنرال با ظرفیت و کیفیت بالایی که دارد به نظام سلامت استان گیلان اضافه شود ،می تواند در محرومیت زدایی و ارتقاء سطح درمان دولتی و میزان رضایتمندی مردم را از سیستم دولتی درمان بشدت افزایش دهد.
در ضمن بنا به نظر صاحب نظران حوزه ی سلامت در بخش درمان ،وجود بیمارستان جنرال می تواند در ایجاد فرآیند عدالت درمانی نظام سلامت نقش تعیین کننده ای داشته باشد و این موضوع یعنی توانمند شدن نظام سلامت دولتی در حوزه ی درمان که می تواند در ارتقاء میزان سلامتی و طول عمر جمعیت و بهره‌وری از جمعیت کشور و استان گیلان به طرز قابل توجهی افزایش دهد.

 

ضرورت داشتن نظام سلامت مدرن و کیفی در حوزه ی درمان از نظر مردم و صاحب نظران

 

در این ارتباط مردم به عنوان برخورداران از نظام سلامت در حوزه ی درمان معتقدند که تا به امروز با تمام تلاشی که صورت گرفته ،نظام سلامت در حوزه ی درمان دولتی نتوانسته است تا رضایتمندی مراجعین به مراکز درمانی دولتی را تأمین نماید و مردم باور دارند که برای اینکه بتوان حوزه ی درمان دولتی نظام سلامت استان دچار تحول اساسی شود ،نیاز است تا ارائه ی خدمات در مراکز درمانی دولتی بشدت ارتقاء یابد.
آنان در گفتگو با خبرنگار ما ،از ایده ی ایجاد و احداث بیمارستان جنرالی که بتواند به مراجعین تمام خدمات مورد نیاز را بدهد،یک ایده و طرحی مدرن،پیشرفته و انسان محورانه ارزیابی کردند و آن را بسیار راهگشا برای پوشش دادن به نقاط ضعف درمان دولتی در استان گیلان ارزیابی کرده‌اند.
همچنین صاحب نظران نظام سلامت نیز این ایده را ایده ی برتر در حوزه ی درمان دولتی نظام سلامت استان گیلان ارزیابی کرده و معتقدند که بایستی از این ایده که توسط دکتر آشوبی ،رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در حال پیگیری و انجام است ، باحمایت های همه جانبه هم از سوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی هم سازمان برنامه و بودجه کشور و استان و هم از سوی نمایندگان گیلان در مجلس ،استاندار گیلان و تمام دست اندرکاران کشوری و استانی روبرو و استقبال شود.

 

برنامه ریزی و اقدامات دکتر آشوبی در نظام سلامت در حال رونمایی می باشد

بازدیدهای سرزده و بدون هماهنگی قبلی و تشریفات به تمام نقاط استان گیلان،توزیع عادلانه امکانات پیشرفته و مدرن به تمام شهرستان های گیلان،تلاش مستمر برای محرومیت زدایی،راه اندازی چندین دستگاه سی تی اسکن و سایر دستگاه‌های مدرن تشخیص طبی پیشرفت در نقاط مختلف گیلان،تلاش برای مجهز تر کردن تمام بیمارستان ها ی دولتی استان و خانه های بهداشت از آستارا تا رودبار و رودسر و…،راه اندازی چندین دستگاه سی تی و آنژیو مغز در بیمارستان مهم پورسینای رشت و اقدامات تاثیرگذار دیگر در سایر مراکز درمانی و بهداشتی استان گیلان.
این در حالی است که در طول بیش از ۱۰ سال گذشته فقط ۲ دستگاه سی تی اسکن وارد استان گیلان شده بود.دکتر آشوبی با متد مدیریتی مردم باورانه ی خود و با تلاش و رایزنی های بسیار فراوان با برخی مسئولان ارشد و مقامات عالی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی توانست در ارتباط با کیفی تر کردن ارائه‌ی خدمات به مردم در اقصی نقاط استان اقدامات بزرگی انجام دهد و بسیار اقدامات و برنامه ریزی هایی در دست

اقدام دارد که روز به روز عیان تر می شود ،که خود به این خدمت گذاری بی منت به مردم شریف گیلان افتخار می کند.
با نگاه منصفانه و بدون پروپاگاندا و غیرجانبدارانه و بدور از مخالف خوانی های جناحی و سیاسی،به عینه
می توان تحولات مثبت و روبه جلو را در حوزه ی سلامت استان گیلان در ماه‌های اخیر پس از حضور دکتر آشوبی در رأس دانشگاه علوم پزشکی گیلان به خوبی مشاهده و لمس کرد.

به جرأت می‌توان ادعا کرد که دکتر آشوبی و تیم همراه و همدل ایشان ( البته شاید در یک حوزه ی معاونت که خیلی همراه با تیم جدید نباشد) به دلیل تعهد،اشراف به نقاط قوت و ضعف و داشتن دغدغه ی سلامت تمام گیلانیان اعم از شهری و روستایی و همچنین برخورداری از انگیزه ی بالا در رسیدن به این سطح از موفقیت در این مدت کوتاه، مؤثر بوده است.
این مدیر لایق و درد کشیده با تلاش و نبوغ و همراهی تیم مدیریتی و کارکنان پر تلاش دانشگاه علوم پزشکی گیلان در اقصی نقاط گیلان با وجود حجم عظیم مشکلات و بدهی های هنگفت که میراث مدیران و نحوه‌ی مدیریت های اسبق و سابق دانشگاه بود،با درایت،تدبیر و حوصله و کار میدانی و دلسوزی تاکنون توانسته است دانشگاه علوم پزشکی گیلان را با تمام مشکلات به ارث رسیده به ساحل آرامش برساند و تاکنون موفق به ساماندهی بسیاری از مشکلات گردیده است.

مدیریت میدانی و بکارگیری متدهای مدرن مدیریتی و استفاده ی بهینه از ظرفیت ها و پتانسیل های موجود و ارتقای این ظرفیت ها و پتانسیل ها و از قوه به فعل در آوردن بسیاری توانایی ها و در ادامه سنجش توانایی های کارکنان در تمام نقاط استان به طور مستمر،بکارگیری سیاست تشویق در قبال کارکنان پرتلاش و برخورد قاطع با معدود پرسنل متخلف ،از دکتر آشوبی ،مدیری توانمند،متعهد،میدانی با عملکردی قابل قبول ساخته است که امید گیلانیان این است که این دست از مدیران بومی،دلسوز،پاکدست و متخصص در گیلان بمانند و تا با ادامه ی کار،عقب ماندگی ها در حوزه ی مهم و حیاتی سلامت استان را به خوبی برطرف نمایند.