قابل توجه مردم ؛

واکسیناسیون عمومی و رعایت پروتکل های بهداشتی ،تنها راههای مقابله و رهایی از ویروس کروناست / برخی از شهروندان با عدم تزریق واکسن هم خودشان و هم دیگران را به خطر می‌اندازند

علی کریمی پاشاکی___ روزنامه نگار/ بیماری و اپیدمی ویروس کرونا در دو سال و اندی گذشته ، تاکنون علاوه بر تلفات جبران ناپذیر و سنگین جانی هموطنان ،خسارتهای مالی و اقتصادی ،فرهنگی و اجتماعی فراوانی بر جای گذاشته است که تبعات منفی آن سالهای سال باقی خواهد ماند. تاکنون شش پیک کرونا در کشور و […]

علی کریمی پاشاکی___ روزنامه نگار/ بیماری و اپیدمی ویروس کرونا در دو سال و اندی گذشته ، تاکنون علاوه بر تلفات جبران ناپذیر و سنگین جانی هموطنان ،خسارتهای مالی و اقتصادی ،فرهنگی و اجتماعی فراوانی بر جای گذاشته است که تبعات منفی آن سالهای سال باقی خواهد ماند.
تاکنون شش پیک کرونا در کشور و استان گیلان را داشته ایم و اگر پروتکل های بهداشتی مرتبط با این همه گیری خطرناک را رعایت نکنیم و به واکسیناسیون عمومی سه مرحله ای متولیان بهداشتی و درمانی بخوبی عمل نکنیم ،احتمال بروز پیک هفتم با توجه به سفرهای نوروزی و بعد از آن دور از دسترس نمی باشد.
به باور کارشناسان پیک پنجم کرونا ،بسیار سهمگین و خسارت بار بود.از این رو با واکسیناسیون براساس دستورالعمل های بهداشتی و پزشکی ،می توان هم از پیک جدید جلوگیری کرد و هم در انتظار کنترل بیماری و به برداشتن گام‌ به گام محدودیت ها اقدام کرد.

اساسأ واکسیناسیون عمومی زمانی می تواند موفق واقع شود که ۸۰ درصد افراد جامعه بطور کامل بر پایه ی دستورالعمل های بهداشتی و پزشکی سه مرحله ی واکسیناسیون عمومی رعایت کرده باشند.
تزریق واکسن های سه مرحله ای و رعایت پروتکل های بهداشتی ،ضامن ایمنی حداکثری برای جلوگیری از آسیب ندیدن آموزش حضوری در مدارس و دانشگاه‌ها و تامین سلامت جامعه
هنگامی که که اکثریت قریب به اتفاق افراد جامعه ،واکسن های مورد نیاز را تزریق نمایند ،سلامت و ایمنی عمومی جامعه تأمین خواهد شد و در این شرایط با رعایت برخی پروتکل های بهداشتی،روابط کاری و آموزشی و مرودات اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی تقریباً به حالت عادی بر می گردد.
در این ارتباط باید متذکر شویم که در طی دوره‌ی حدود دو سال و اندی همه گیری کرونا ،واقعا آموزش های ابتدایی،متوسطه و دانشگاهی کشور دچار آسیب های جدی شده است و ضرورت دارد تا تمام افراد جامعه با احساس مسئوولیت فردی و اجتماعی با تزریق واکسن های مورد نیاز و مورد تأکید مسئولان بهداشتی و پزشکی راه را برای آموزش حضوری و کیفی و همچنین سلامت عمومی جامعه آماده تر کنند.
لازم به تأکید چندباره است که همه ی رشته های آموزشی در مدارس و دانشگاه‌ها ، نیاز به آموزش کیفی حضوری دارند ولی برخی رشته‌هایی مانند پزشکی بدلیل ارتباط مستقیم با سلامت افراد جامعه،بایستی هرچه سریعتر در روند آموزش همه‌جانبه ی حضوری و کیفی همانند دوران پیشا کرونا قرار گیرند و این مهم شامل رشته‌های مهندسی و علوم انسانی و… نیز می شود.
در ضمن علاوه بر مقوله ی مهم آموزش، در بحث اقتصاد و رونق کسب و کار ها نیز بایستی از حالت قدیم خارج و با تکمیل روند واکسیناسیون عمومی توسط افراد جامعه به حالت پیشا کرونا باز گردد تا مردم بتوانند بر مشکلات و معضلات بوجود آمده در دوران شیوع کرونا کمی قایق آیند،هرچند این پروسه ترمیم اقتصادی مبحث چند لایه و مشکلی است که مزمن بوده و حتی دوران پیشا کرونا هم وجود داشته است که نیاز به راه حل ها تصمیمات شجاعانه ی حکومتی دارد تا با برقراری ارتباط منطقی با اقتصاد جهانی در صدد رفع مشکلات باشند.

هر چند که این قلم باور دارد که معلمان محترم مدارس و اساتید محترم دانشگاه ها ی این سرزمین بدون استفاده از لایه ی پوشش دهنده و فاصله گذار پلاستیکی مانند بسیاری از کارمندان دولت در ادارات و سازمان و بانکها ،باید به کثیری از آینده سازان این سرزمین ،مشق علمی توسعه،زندگی مناسب فردی و اجتماعی و سربلندی ایران زمین را بدهند، می دهند تا بفهمانند که معلم و استاد همچون مادر و پدر مثل شمع است می سوزد و روشنایی می دهد
تا افراد و جامعه را خوشبخت کند.

فلذا بر یکان یکان افراد این جامعه واجب است تا برای حفاظت از فرزندان خود ،معلمان و اساتید دانشگاه هر چه زودتر با تزریق واکسیناسیون های مورد نیاز و سفارش مسئولان را تزریق نمایند تا بیش از این مصیبت و خسارت نبینیم.

حال که واکسن توسط دولت‌ های دوازدهم و سیزدهم به وفور تامین و تهیه شده است، وقتی که تنها راه ایجاد ایمنی عمومی و پایدار رعایت پروتکل های بهداشتی و واکسیناسیون است ،عدم تزریق واکسن های مورد نیاز و تجویز مسئولان بهداشتی و پزشکی از طرف برخی از شهروندان کم لطفی در حق تامین سلامت عمومی و آموزش کیفی فرزندان این سرزمین می باشد .