پیام سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان بمناسبت روز جهانی ماما؛

ماما؛ قلب تپنده نظام سلامت و فرشته نجاتبخش مادر و نوزاد

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان در پیامی، فرا رسیدن روز جهانی ماما را به جامعه خدوم و پرتلاش مامایی تبریک گفت و اظهار داشت: تامین و حفظ سلامت مادر و نوزاد در دستان پرتوان ماما قرار دارد.
در پیام سرپرست دانشگاه آمده است:
پنجم ماه( ۱۵ اردیبهشت ماه) که به عنوان روز جهانی ماما در نظر گرفته شده است، فرصتی مناسب برای افزایش آگاهی خانواده ها نسبت به اهمیت جایگاه حرفه مامایی است.
بی تردید ماماها اولین کسانی هستند که در خط مقدم نظام سلامت برای حفظ و تامین سلامت مادر و نوزاد در قبل، حین و بعد از زایمان، نقش بسزایی ایفا می کنند.
متولد شدن نوزاد سالم که به عنوان شگفت انگیزترین معجزه خلقت محسوب می شود، آینده ای روشن را برای خانواده و جامعه رقم خواهد زد و این مهم بر عهده ماماهایی است که با مهارت و دانش، برای آموزش، مشاوره، مراقبت و آگاهی بخشی به خانواده ها بویژه مادران باردار تلاش می کنند.
خدمات ارزنده ای که ماماها سالیان متمادی در نظام سلامت ارایه کرده اند، در دهه های اخیر منجر به کاهش میزان مرگ و میر نوزادان و مادران شده است که بسیار قابل تقدیر است.
در دوران بحران کرونا، ماماهای ایثارگر، دوشادوش کادر درمان برای نجات جان مادر و نوزاد ، خالصانه و صادقانه تلاش کردند و تعدادی نیز در این راه ، شهید و جان به جان آفرین تسلیم کردند.
در سالهای اخیر که برخی کشورها و ازجمله کشور عزیزمان ایران، دچار کاهش جمعیت و زادآوری شده، نقش ماماها برای تامین سلامت مادر و نوزاد و تشویق مادران به فرزند آوری دوچندان شده است.
اینجانب ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای مدافع سلامت حوزه مامایی، فرا رسیدن روز جهانی ماما را تبریک عرض نموده و از زحمات و تلاش بی شائبه اساتید، کارشناسان و دانشجویان حوزه مامایی دانشگاه علوم پزشکی گیلان قدردانی  و از درگاه خداوند متعال برای همگان، سلامتی و توفیق روزافزون آرزومندم.
دکتر محمدتقی آشوبی
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان