جشنواره ای با آلودگی و پسماند زیاد و پلشتی ،زشتی و انباشتگی زباله ها

آشپزی را جنسیتی نکنید!!

تاثیر گذاری یک رویداد انسانی محور به افتتاح ،انجام و اختتام آن است ،رویداد مهم جشنواره خوراک کشور ،اختتام خوبی نداشت

قبل از انعقاد کلام و گلایه ام از مراسم جشنواره ی خوراک کشور در تالار مرکزی شهر رشت واقع در جنوب پارک ملت( سیاه باغ سابق) از تمامی دست اندرکاران و متولیان آن به سهم خودم قدردانی می‌کنم،
و اما بزرگ ترین رویداد خوراک کشور به مناسبت هفته ی رشت  پنجشنبه ۷ دی ۱۴۰۲ با حضور مهمانان بین المللی، ملی، استانی و شهروندان این شهر و با سخنرانی های مصطفی ده پهلوان ،رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور، اسخت اورازبای ،سفیر جمهوری قزاقستان در ایران، فیرات بایار ،رایزن اول فرهنگی سفارت جمهوری ترکیه در ایران، ولی جهانی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان، محمدحسین
واثق کارگرنیا ،رئیس شورای اسلامی شهر رشت، علیرضا تاج شهرستانی، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی و رحیم شوقی شهردار در تالار مرکزی شهررشت  برگزار شد .

اما پسا جشنواره با افتضاح تولید زباله های سرگردان و آلودگی و پسماند زیاد و بدون برنامه ریزی برای ساماندهی آن در جریان برگزاری جشنواره همراه بود.
فقط باید می دیدید که برخی میهمانان و برخی شهروندان متمدن ما !!،عصر روز پنجشنبه ،با محوطه داخلی تالار مرکزی رشت چه کرده بودند‌..( بخش کوچکی از آن در عکس ما قابل رویت است.)
همه جا زباله و غذاهای نیم خورده ظروف کثیف یکبار مصرف و….افتضاحی که حتی تعمدا هم نمیشود اینقدر کثیفی در محوطه ای و یا جایی و مکانی ایجاد کرد.
تمام دغدغه ام در مواجهه با این حجم از آلودگی این بود که آیا واقعا نمیشد برای جلوگیری از وقوع  این صحنه های زشت و آزار دهنده، برنامه ریزی و مدیریت کرد ؟
بعد دیدم  نه نمیشد  و نمیشود .
برای اینکه ما باید قابلیت و ظرفیت پذیرش خیلی مؤلفه ها در رفتارهای فردی و اجتماعی را یاد می گرفتیم که شوربختانه از چنین هنجارهای قشنگی فاصله ی کهکشانی داریم.
نه برخی از شهروندان و نه برخی از مدیران دارای چنین قابلیت متمدنانه ای نیستند.
وقتی که مدیری در مدیریت شهری هنوز آشپزی را منحصر به زنان و مادران می داند ،در حالی که هم اکنون بهترین آشپز ها در این سرزمین و اقصی نقاط جهان را مردان و زنان بدون تعبیر و اختصاص جنسیتی تشکیل می دهند!!.