مدیرکل شیلات گیلان عنوان کرد

افزایش ۵۴ درصدی صید ماهیان استخوانی خزر در گیلان

 مدیرکل شیلات گیلان از افزایش صید ۵۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل توسط صیادان این استان خبر داد و گفت: ارزش ناخالص این مقدار صید بیش از ۳۵۰ میلیارد تومان است. کوروش خلیلی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به آخرین وضعیت صید ماهیان استخوانی در دریای خزر، اظهار کرد: از ابتدای فصل […]

 مدیرکل شیلات گیلان از افزایش صید ۵۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل توسط صیادان این استان خبر داد و گفت: ارزش ناخالص این مقدار صید بیش از ۳۵۰ میلیارد تومان است.

کوروش خلیلی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به آخرین وضعیت صید ماهیان استخوانی در دریای خزر، اظهار کرد: از ابتدای فصل صید ماهیان استخوانی پره های صیادی بیش از ۲۰۰۰ تن انواع ماهیان استخوانی صید کردند.

وی با بیان اینکه ۴۶ پره با اشتغال ۴۲۰۰ نفر از چابکسر تا آستارا از ۲۲ مهر تاکنون ۲۰۶۰ تن انواع ماهیان استخوانی را صید کردند، افزود: از این مقدار ۱۱۰۰ تن ماهی کفال و ۹۰۰ تن ماهی سفید و ۶۰ تن سایر گونه ها در تور صیادان پره صید شده است.

مدیرکل شیلات گیلان با اشاره به ارزش اقتصادی این میزان ماهی صید شده، تصریح کرد: ارزش ناخالص این مقدار صید بیش از ۳۵۰ میلیارد تومان است.

به گزارش ایسنا، صید پره یا تورگستر یکی از قدیمی‌ترین روش‌های صید ماهیان استخوانی از جمله ماهی سفید در حاشیه جنوبی دریای خزر(استان گیلان و مازندران) است که قدمتی چند صد ساله دارد. در این روش یک سر توری که معمولا ۱۰۰۰ متر طول و هفت تا ۱۰  متر ارتفاع دارد توسط قایق چوبی بزرگی در دریابه شکل حرف U انگلیسی گسترده می‌شود و سر انتهایی تور با فاصله حدودا ۱۰۰ متری از نقطه اولیه به ساحل بازمی‌گردد.

در زمان‌های قدیم کشیدن و جمع کردن تور توسط نیروی صیادان و با کمک حیوانات صورت می‌گرفته است و صیادان با خواندن اشعار محلی انسجام و شور ویژه‌ای را ایجاد می‌کردند، اما امروزه این کار توسط نیروی مکانیکی تراکتور صورت می‌گیرد.