اقدامات نظام سلامت دولتی در گیلان سدی در برابر تعارض منافع  است؟!/ استراتژی مدیریت دکتر آشوبی و تیم همراه وی در نظام سلامت گیلان،فقط ارائه ی خدمات به مردم و بدون تبعیض و با شفافیت کامل می باشد

زیاده خواهان مدعی که ‌بدنام هم هستند ،نظام سلامت مردم در گیلان را تهدید می‌کنند

 

 

بقلم ،علی کریمی پاشاکی, روزنامه نگار
__________________________________________
ازآنجا که تعارض منافع به‌ویژه در بهداشت و درمان خط قرمز قانون اساسی و دولت ها به‌حساب می‌آید، سؤالی در اذهان متبادر می‌شود که آیا دانشگاه علوم پزشکی گیلان به‌عنوان متولی تأمین و حفظ سلامت مردم توانسته است در این عرصه موفق عمل کند یا خیر؟
تعارض منافع در حوزه ی سلامت، یکی از گلوگاه‌های تبعیض و بی عدالتی است؛ که به برخی‌ها در نظام سلامت به علت رانت های آنچنانی و تمامیت خواهی در بخش خصوصی درمان، فرصت می‌دهد تا با منافع قشر عظیمی از مردم در تضاد و تعارض با یکدیگر قرار بگیرد.
به بیانی دیگر، تعارض منافع در نظام سلامت را می‌توان به برخی از پزشکانی مثال زد که خود مسؤولیت اداره ی بخش وسیعی از حاکمیت را در اختیار دارند و موازی با آن در بخش خصوصی نیز فعال‌اند؛( درست برعکس جناب آقای دکتر آشوبی،سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان) در چنین حالتی احتمال اینکه با منافع حقوق عامه با حقوق عده‌ای خاص در بخش خصوصی درمان درتضاد و تناقض باشد، زیاد است.
خوشبختانه هم اکنون موضوع تعارض منافع و رعایت حقوق مردم به عنوان خدمت گیرندگان در حوزه ی سلامت با شعار توسعه ی مشارکت ،برقراری عدالت و ارتقای نظام سلامت به یکی از رویکردهای نظام سلامت در گیلان تبدیل‌شده است .
تعیین خط‌مشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص تعارض منافع، ما را بر آن داشت تا برشی از اقدامات دانشگاه علوم پزشکی گیلان را بررسی و ارزیابی کنیم تا دریابیم که عملکرد و کارنامه این دستگاه عریض و طویل تأمین، حفظ و ارتقای سلامت در چارچوب سیاست‌های تعیین‌ شده دولت ها  و وزارت خانه متبوع تا چه اندازه در این پهنه ی جغرافیایی رعایت و عملیاتی  می شود .

علی رغم برخی اقدامات انجام شده در سنوات گذشته ،ولی به علت وجود تعارض منافع و رانت های متنوع و بعضاً رابطه سالاری در ارتباط با اختصاص تجهیزات مدرن و پیشرفته ی پزشکی در تمام زمینه‌ها از جمله آزمایشگاهی ،سی تی اسکن ،ام آر آی و…به بیمارستان های مجهز و جنرال دولتی ،کم لطفی و کم توجهی بسیاری شده است و سهمیه های استان گیلان در زمینه ی دستگاههای مدرن تشخیص بیماریهای مختلف با کمال تأسف به بخش خصوصی و برخی بیمارستان های خصوصی تعلق گرفته است و باعث بروز تبعیض،اجحاف و بی عدالتی در زمینه ی
سرانه ی درمان مردم گردیده است.بطوری که براساس قانون وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی هر منطقه و یا استانی براساس میزان جمعیت به تعدادی از دستگاههای و تجهیزات مدرن پزشکی نیازمند است و اگر آن تعداد به استان مذکور تعلق گرفته باشد دیگر از اختصاص آنها به استان هدف ،جلوگیری می شود.
شوربختانه با مدیریت بد و تصمیمات نادرست در گذشته های دور و نزدیک و اختصاص این دستگاههای حیاتی به بخش خصوصی و برخی بیمارستان های خصوصی در استان ،سهمیه ایی که به عموم مردم اختصاص داشت به برخی زیاده خواهان بخش خصوصی داده شده است و هم اکنون مردم در بیمارستان های دولتی عملاً با کمبود تجهیزات و دستگاههای مدرن پزشکی مواجه هستند و نمی توانند بطور مناسب از امکانات دولتی درمان برخوردار شوند.
عملاً اکثریت مردم یا نمی توانند هزینه‌های بسیار سنگین برخوداری از خدمات این دستگاههای مدرن پزشکی موجود در بخش خصوصی را پرداخت کنند و با درد و رنج به زندگی ادامه می دهند تا…ویا با فروش لوازم زندگی و حتی منزل مسکونی شان می توانند از خدمات پزشکی در بیمارستان های خصوصی گیلان استفاده نمایند.
این موارد نمونه‌های بارز اجحاف در حق مردم است که با مدیریت و تصمیمات نادرست و رانت خواهی و رابطه بازی معدودی
زیاده خواه گریبان درمان و نظام سلامت مردم استان گیلان را گرفته و آنان را با مشکلات فراوانی مواجه کرده است.

یکی از مرزهای تعارض منافع در حوزه سلامت، هدایت به‌ناچار بیماران از بخش دولتی به خصوصی به سبب کمبود تجهیزات پزشکی سرمایه‌ای نظیر CT اسکن و یا MRI  بوده است.
با اختصاص سهمیه ای تعدادی از اقلام و تجهیزات مدرن پزشکی و نظام سلامت عمومی و دولتی به برخی زیاده خواهان در برخی بیمارستان های خصوصی تازه تأسیس در گیلان به علت وجود رانت های گوناگون ،هم اکنون نظام سلامت بخش دولتی از داشتن تجهیزات کافی در مراکز درمانی ، بر اساس قانون نظام سلامت عملاً محروم شده
[۳/۲۰،‏ ۱۰:۱۹] علی کریمی: است.
با این توضیح، می توان گفت عملاً حق مردم در برخورداری از سلامت عمومی با رانت خواری و رابطه بازی برخی از افراد مدعی و زیاده خواه در برخی بیمارستان های خصو

صی در گیلان اختصاص یافته است و با این اقدام اکثریت مردم از دریافت خدمات مدرن دولتی محروم شده و مجبور هستند که با هزینه‌های سرسام‌آور به بیمارستان های خصوصی مراجعه کنند!!
به نظر می رسد ،این اقدامات رانت جویانه در سنوات گذشته با تصمیمات نادرست و رابطه بازی در مدیریت های مختلف اتخاذ شده ،هم اکنون نظام سلامت دولتی استان گیلان را با چالش جدی مواجه کرده است.افرادی که با سواستفاده از برخی روابط با استقرار دستگاههای مدرن و سرمایه ای پزشکی سهمیه ایی در برخی بیمارستان های خصوصی ،در واقع به حقوق عمومی مردم توسط برخی مدیران دولتی تعرض کرده و باعث خسارات مادی و معنوی به گیلانیان شده اند و با کمال تأسف هم اکنون نیز در خط مقدم ادعاها و ناراضی تراشی قرار دارند و جالب تر اینکه آن مدعیان بیمارستان شان هم در بین مردم آنچنان خوشنام نمی باشد.
متاسفانه در سنوات گذشته تعرضاتی به نظام سلامت دولتی شده است که اگر با این تعرضات و انحصارطلبی های تبعیض آلود مقابله ی قانونی نشود،سرانجام نظام سلامت دولتی به مخاطره ی جدی روبرو خواهد شد.

 

استراتژی دکتر آشوبی و تیم مدیریتی کنونی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ارتقاء نظام سلامت ،عدم وجود تبعیض و بی عدالتی و مدیریت شیشه ای و شفاف می باشد

 

با تکریم به بسیاری از تلاشهای خوب ولی ناکافی در سنوات گذشته ،هم اکنون با روی کار آمدن دکتر محمد تقی آشوبی ،پزشکی فداکار ،مردمی،پاکدست و باتجربه ی مدیریتی بالا و تیم مدیریتی دلسوز همراه ایشان و صد البته همراهی کارکنان پرتلاش و فداکار در تمام سطوح دانشگاه علوم پزشکی گیلان با توجه به مشکلات مالی و منابع دولتی و همچنین کم توجهی سازمان های بیمه گذار نسبت به عدم پرداخت حق السهم مراکز درمانی دولتی، می توان مسیر سبز سلامت را با چشم اندازی واقع بینانه و روشن دید.
اتخاذ استراتژی تهاجمی برای نظام سلامت گیلان توسط مدیریت ارشد دانشگاه علوم پزشکی گیلان خود نشان دهنده‌ی عمق مطالبات استان گیلان از نظام سلامت کشوری می باشد .
به گفته ی دکتر آشوبی ،سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان ،مسیر سبز نظام سلامت از اتوبان توسعه ی مشارکت و برقراری عدالت و سرانجام ارتقای نظام سلامت می‌گذرد و برای رسیدن به هدف باید با بلندپروازی و بالا بردن سقف مطالبات گیلانیان از نظام سلامت کشوری به بیمارستان جنرال و نظام آموزش کیفی و ارتقای سطح کیفی بهداشت عمومی و… دست یافت.
دکتر آشوبی باور دارد باید شفاف و با متدهای علمی روند توسعه ی همه جانبه را در پیش بگیریم و در این ارتباط علاوه بر ارگان ها و سازمانهای دولتی ،بخش خصوصی و بویژه رسانه‌های گروهی و مطبوعات می توانند در ارتقای نظام سلامت در استان گیلان نقش کن نظیری داشته باشند.