به بهانه‌ی نشست های سالیانه ی نوروزی جناب آقای دکتر نوبخت با جمعی از فعالان فرهنگی،سیاسی،اجتماعی،اقتصادی و اجرایی استان گیلان؛

نشست هایی برای باز تولید امید و همگرایی بیشتر/اگر تدبیر نکنیم تجربه تلخ ۱۳۸۴و پوپولیسم کور تکرار شدنی است

 

عادت پسندیده و نیکوی دکتر محمد باقر نوبخت معاون فهیم،پرتلاش و گیلانی رئیس جمهور روحانی و ریاست محترم سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با جمعی از فعالان فرهنگی،سیاسی،اقتصادی ، اجتماعی و اجرایی استان گیلان به همت ریاست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان برگزار شد.این نشست ها در سالهای اخیر با توجه به مشغله های زیاد کاری جناب آقای دکتر نوبخت، همه ساله در روز های نخستین سال جدید برگزار می شود. نشست اخیر در سال ۱۳۹۸ که با گپ و گفت های کثیری از حاضرین در ارتباط با دغدغه ها،نواقص،فرصت ها،امید آفرینی،پاسداشت سرمایه ی اجتماعی،تهدیدها،قدردانی از تلاشهای دکتر نوبخت و تیم همراه ایشان برای شفافیت و تحول آفرینی در فرآیند بودجه نویسی و بودجه ریزی،التفات و توجه به گیلان بدلیل محرومیت در دولت‌های گذشته،بهره بردار ی از پروژه ی مهم راه آهن قزوین_رشت وتلاش برای ادامه آن به بندر انزلی و بندر آستارا و همت مضاعف تر برای ارائه‌ی خدمات به مردم قدرشناس و کاهش دامنه ی مشکلات اقتصادی مردم،تلاش مستمر برای تکمیل آخرین قسمت آزاد راه قزوین_رشت در حومه ی شهرستان رودبار و مباحث توسعه ی همه جانبه استان و کشور همراه بود.
ضرورت دارد به این نکته ی مهم اشاره شود که نشست های این چنینی دردو سال باقی مانده از دولت دوازدهم در سطح وسیع تر ،بدون تردید می تواندراه گشای بسیاری از موانع،مدورت های احتمالی و دست انداز های طبیعی و غیرطبیعی ایجاد شده باشد.
در ضمن واقعیت این است که در جامعه متکثر ما
می بایست همه ی کنشگران و فعالان سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی و مدیران جامعه طوری عمل کنند تا گام به گام و سنگر به سنگر با همراهی افکار عمومی و بسترسازی منطقی برای رسیدن به روند مطلوب و اصلاح امور در بخشهای مختلف حرکت کنند.قطعا عملکرددولت تدبیر و امید در باز تولید امید و همگرایی بیشتر نیروهای همراه اعم از اصلاح طلبان،اعتدال گرایان وحتی اصولگرایان میانه‌رو فوق العاده تاثیرگذار خواهد بود و در این فرصت دو سال باقی مانده از دولت دوازدهم همه ی کنشگران سیاسی و اجتماعی همراه دولت و خود دولت تدبیر و امید با بازسازی کابینه ی خود ،در فرآیند باز تولید امید به آینده خیلی نقش آفرین خواهد بود.
در این ارتباط برای رسیدن به شرایط مطلوب وجود شخصیت هایی همچون دکتر نوبخت و بزرگان دیگر با عقله ها نحله های فکری و اندیشه ایی مختلف اعم از اصلاح طلب،اعتدال گرا و حتی اصولگرایان منطقی و میانه‌رو، می توانند در پیمایش صحیح این روند،حامعه را یاریگر باشند.

ضرورت دارد در پیمایش این مسیر نه چندان آسان ،هم دولت تدبیر و امید و هم فعالان سیاسی و فرهنگی و اجتماعی و… با ارزیابی درست و منطقی از وضعیت موحود و با لحاظ تحلیل مشخص از اوضاع مشخص ،از دامن زدن به مطالبات حداکثری که درحد توان و امکانات جامعه نباشد، جدأ خودداری شود.
باید آستانه ی تحمل و شکیبایی مان را بالاتر ببریم و مشوق سیاست اتحاد و انتقاد در قبال دولت باشیم و از مچ گیری ،نفرت افکنی و دشمن خوانی یکدیگر بپرهیزیم.
باید به تجربه سال ۱۳۸۴ و دولت دوم اصلاحات و بالا بردن سقف مطالبات مردم در همه‌ی زمینه ها تجدید نظری اساسی داشته باشیم ،تا از ظهور و بروز پوپولیسم کور و بی ترمز جلوگیری نماییم.
پس از آن تجربه بسیار تلخ ،باید در زمینه سازی و افکار سازی واقعی و منطقی و دفاع از مطالبات به حق مردم ،به امکانات و شرایط واقعاً موجود توجه همه جانبه داشته باشیم ‌. باید قدر سرمایه های انسانی و اجتماعی مان اعم از مرد فهیم و شریف و نخبگان و فرهیختگان مان اعم از اصلاح طلب،اعتدال گرا و حتی اصولگرایان میانه‌رو را بدانیم.

علی کریمی پاشاکی_روزنامه نگار

والسلام و ایام نوروزی بکام