درسهای آموختنی از سالهای دفاع مقدس

هفته دفاع مقدس یادآور نکات ارزشمندی است که بازخوانی و توجه به تجربه های آن مقطع سرنوشت ساز و تاثیر گذار می تواند چراغ راهی برای پیمودن ادامه مسیر درخشان انقلاب اسلامی تا تحقق کامل آرمانهای بلند آن باشد. آنچه در طول دوران دفاع مقدس بر این سرزمین و مردمان آن گذشت، حاوی درس ها […]

هفته دفاع مقدس یادآور نکات ارزشمندی است که بازخوانی و توجه به تجربه های آن مقطع سرنوشت ساز و تاثیر گذار می تواند چراغ راهی برای پیمودن ادامه مسیر درخشان انقلاب اسلامی تا تحقق کامل آرمانهای بلند آن باشد. آنچه در طول دوران دفاع مقدس بر این سرزمین و مردمان آن گذشت، حاوی درس ها و نکته هایی است که هر یک از آن نکات نقش بسزایی در ارزش آفرینی های پایدار دوره ی جنگ تحمیلی دارد.
جنگ تحمیلی رژیم صدام علیه کشورمان به فاصله کوتاهی از استقرار نظام جمهوری اسلامی که در پی مردمی ترین انقلاب قرن ایجاد شده بود، تنها جنگ میان دو همسایه نبود. در یک سوی این نبرد، مردمی قرار داشتند که به رهبری امام خمینی (ره)و با تاسی از آموزه های دینی خود، به دنبال تحقق ایجاد نظامی اسلامی بودند تا بتوانند ارزشهای اسلامی و تمدن و فرهنگ اسلامی را در مقابل نظام و تمدن غرب احیا کنند و در سوی دیگر تمام قدرت های جهانی متخاصم که دیگر امکان تصمیم گیری برای ملت مسلمان ایران توسط دست نشانده های مزدور خود را نداشتند، تا آنجا که نسبت به مسلح کردن رژیم متجاوز صدام از هیچ تلاشی فروگذار نکردند.
اما مردم صبور و مقاوم ایران اسلامی، با تحمل ۸ سال جنگ تحمیلی و ایثار و فداکاری مثال زدنی توانستند در این تقابل نابرابر، با سربلندی نظام خود را حفظ کنند. بی تردید ثمرات سالهای دفاع مقدس، نهال انقلاب اسلامی را به درخت تنومندی بدل کرد که از گزند حوادث ایمن و استوار باقی بماند. مگر ویژگی های جنگ و مختصات جامعه ایرانی در آن روزهای پر التهاب چه بود که توانست در برابر آوار سهمگین جنگ تحمیلی نه تنها مقاومت و ایستادگی کند، بلکه به الگویی ارزشی تبدیل شود؟
واضح است که ارزشهای معنوی دوران پر افتخار دفاع مقدس یک شبه به وجود نیامده بود.ملت بزرگ ایران که رنج سالهای ظلم و ستم را چشیده و با قصد رهایی از سیطره استبدادی، به ندای قافله سالار خود امام خمینی (ره) لبیک گفته بود، مید انست که پیمودن مسیر انقلاب اسلامی و حراست از این نظام نوپا، در برابر هجمه های بیرونی کار آسانی نیست، بنابراین در آن مقطع حساس با رمز انسجام و همگرایی، پشتیبان همه جانبه نظام و امام بود و با صدایی واحد حمایت خود را از نظام تازه تاسیس به رخ می کشید. ملت ایران در روزهای جنگ تحمیلی، به معنای واقعی « ملت واحده» بود و وحدت و همنوایی، سرچشمه احیای ارزشهای مقدسی همچون ایثار و فدارکاری، صبر و استقامت، مقاومت و پایداری و شکل گیری فضایی سرشار از فضیلت و معنویت شد. به بیان امروزی می توان گفت در دوران دفاع مقدس، سرمایه اجتماعی ملت ایران و اعتماد بین مردم و نظام در بالاترین سطح بود و با وجود مشکلات ناشی از دگرگونی نظام ساختاری حکومت و عوارض و تبعات گریز ناپذیر انقلاب، تجاوز دشمنان درروزهایی که هنوز نظام جمهوری اسلامی به اثبات نرسیده بود، نتوانست کوچکترین خللی در صف ملت ایران وارد کند و انسجام و همدلی آن روزها موجب تعمیق شعارهای انقلاب شد. استقلال به معنای واقعی کلمه، حفظ تمامیت ارضی کشور، عزت و سربلندی ایران اسلامی و … همه مرهون فداکاری ها و از خود گذشتگی های مردان و زنان غیوری بود که رمز توفیق شان جز انسجام نبود، به طوری که در این جنگ نابرابر حتی یک سانتی متر از خاک میهن، از دست نرفت.
ایمان مردم به وعده های خداوند سبحان، در دوران جنگ تحمیلی و باور و اعتقاد قلبی آنان به نظام و رهبر آن، موجب هماهنگی، همدلی و برابری و برادری میان مردم و همه نیروهای مسلاح در خط مقدم جنگ بود. هنوز در ذهن و خاطره جوانان آن روزها، صف های به هم فشرده اهدای خون و پشتیبانی مادران و پدران آنها در صفوف اهدای اقلام مورد نیاز جبهه ها نقش بسته و غبار گذر زمان و تغییرات اجتماعی از بها و ارزش آن روزهای سرشار از معنویت و فضیلت نکاسته است. جنگ تحمیلی علاوه بر برکات معنوی و ایمانی ، به لحاظ الگو آفرینی و ساختار سازی و نیز تجربه های مدیریتی در روزهای بحرانی هم ثمرات بی نظیری برای ما داشت. ایثار و از خود گذشتگی جوانان پاکباخته دوران دفاع مقدس، الگوهای جاویدان و همیشگی پیش روی ما نهاد که به آنها و فداکاری هایشان افتخار می کنیم.فهمیده ها، جهان آراها، همت ها، باکری ها، املاکی ها، خوش سیرت ها، خرازی ها و چمران ها،قلی پورها و … سرمایه های عظیم و ذخایر معنوی ما هستند که نسل جدید ایران باید آنها را الگو و اسوه خود قرار دهد.

علی کریمی پاشاکی