دستور سریع رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان بر اتصال بهداشت و درمان به شبکه آزمایشگاهی

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان (وبدا)، عصر امروز نشستی به‌منظور استقرار شبکه آزمایشگاهی در دانشگاه علوم پزشکی گیلان با حضور دکتر محمدتقی آشوبی – رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، جمعی از معاونین و همچنین دکتر محمد شعاری – نماینده اداره مرجع سلامت در پایش شبکه‌های آزمایشگاهی وزارت بهداشت در سالن اجلاس حوزه […]

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان (وبدا)، عصر امروز نشستی به‌منظور استقرار شبکه آزمایشگاهی در دانشگاه علوم پزشکی گیلان با حضور دکتر محمدتقی آشوبی – رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، جمعی از معاونین و همچنین دکتر محمد شعاری – نماینده اداره مرجع سلامت در پایش شبکه‌های آزمایشگاهی وزارت بهداشت در سالن اجلاس حوزه ریاست برگزار شد.
در این نشست، اهداف ایجاد شبکه آزمایشگاهی به جهت اجتناب از انباشت بی‌مورد منابع، هم‌افزایی به‌جای رقابت، اقتصاد مقیاس، تأمین و تدارک متمرکز، ایجاد دسترسی و استمرار در پیوستگی ارائه خدمات، تولید داده و اطلاعات سازگار و قابل‌مقایسه و همچنین رعایت الزامات استاندارد با کمترین هزینه، تبیین شد.
دکتر محمدتقی آشوبی – رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این نشست با بیان اینکه تشکیل و راه‌اندازی شبکه آزمایشگاهی در سال ۱۳۹۵ در برنامه استراتژیک دانشگاه، برنامه‌ریزی و پایه‌گذاری شده، اظهار کرد: راه نجات دانشگاه‌ها افزایش بهره‌وری با تشکیل شبکه آزمایشگاهی، خرید متمرکز و مگاهاسپیتال است.
وی با اشاره به راه‌اندازی آزمایشگاه مرکزی رشت طی سال‌های اخیر، افزود: دو فاز جدید این آزمایشگاه نیز به‌زودی آماده افتتاح می‌شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان بر ضرورت اتصال شبکه بهداشت و درمان به شبکه آزمایشگاهی خبر داد و گفت: این اتصال باید سریعاً برقرار تا شبکه آزمایشگاهی در گیلان در بهداشت و درمان به‌صورت مستقل و کامل فعال شود.
دکتر آشوبی عدم اتصال بهداشت و درمان به شبکه آزمایشگاهی را موجب اسراف در هزینه‌ها دانست و گفت: اتصال نظام سلامت از واحدهای بهداشتی در روستاها تا مراکز درمانی، سهم قابل‌توجهی از هزینه‌ها را تقلیل می‌دهد.
همچنین در این نشست، آیین‌نامه تأسیس و تشکیل شبکه آزمایشگاهی دانشگاه‌ها  تشریح و بر ضرورت تلاش همه‌جانبه برای فراهم کردن زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در راه‌اندازی شبکه آزمایشگاهی از واحدهای پایه بهداشتی تا بالاترین مرکز مرجع آزمایشگاهی مرکز استان، تأکید شد.
به گزارش وبدا گیلان، با توجه به شبکه بهداشت و درمان فعلی استان گیلان، در صورت اجرای شبکه آزمایشگاهی در استان گیلان حداقل بین ۲۰ تا ۳۰ درصد در هزینه و منابع دانشگاه علوم پزشکی گیلان صرفه‌جویی می‌شود.