در کارگاه آموزشی مدیریت انتشار اخبار مرتبط با خودکشی در رسانه مطرح شد:

دکتر قیامی: باید با تشویق به اقدامات منفی برخورد مناسب و صحیح داشته باشیم/ نبی پور: در گزارش‌ها می‌بایست از توضیح روش خودکشی خودداری کرد

کارگاه آموزشی «مدیریت انتشار اخبار مرتبط با خودکشی در رسانه» در سالن اجتماعات معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان برگزار شد.

کارگاه آموزشی «مدیریت انتشار اخبار مرتبط با خودکشی در رسانه» با حضور معاون فنی معاونت بهداشتی، مدیر روابط عمومی دانشگاه، رئیس گروه بهداشت روان و کارشناس سلامت اجتماعی دانشگاه، در سالن اجتماعات معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان برگزار شد.

در این نشست پس از تشریح اهداف این کارگاه از سوی خانم بافته چی رئیس گروه بهداشت روان دانشگاه، دکتر احمد قیامی- معاون فنی معاونت بهداشتی با بیان اینکه ما در شرایط جنگ رسانه‌ای هستیم و باید از رسانه‌ها به درستی بهره‌مند شویم، گفت: اگر به جامعه اخبار اصطلاحاً منفی را نگوییم، این خبرها به صورت زیرزمینی منتشر خواهد شد و اگر همه واقعیت‌ها را نیز بگوییم در واقع برای تکرار این اتفاقات و اخبار تبلیغ کرده‌ایم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در برخی موارد شاهد تشویق منفی به صورت تلویحی و علنی هستیم، تصریح کرد: در این موارد باید برخوردی صحیح و درست داشته باشیم تا از ترویج موضوعات این چنینی همانند خودکشی، اعتیاد و… جلوگیری به عمل آید.

در ادامه فیروز نصیرزاده – مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه همواره انتشار اخبار خودکشی باعث کاهش آمار نبوده است، گفت: نگاه ما در این مواردعدم انتشار اخبار نیست، بلکه موضع مشخص ما «مدیریت انتشار اخبار» است. ما می‌بایست در زمینه امید آفرینی در جامعه به درستی اقدام کنیم و اگر بتوانیم مانع از خودکشی تنها یک فرد شویم، یک جامعه را نجات داده ایم.

در ادامه جلسه سجاد نبی پور- کارشناس گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه نوشتن درباره خودکشی از جمله دشوارترین چالش‌ها برای خبرنگاران و اهالی رسانه است، گفت: خبرنگاران در برخورد با خودکشی افراد، بین دو راهی قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: خودکشی یک آسیب اجتماعی بوده که دارای قدرت سرایت است، گفت: گزارش‌دهی مناسب و افزایش توجه عموم مردم در مورد خودکشی می‌تواند «گفتگو» و «کمک طلبی» را در جامعه افزایش دهد.

نبی‌پور در ادامه با بیان اینکه در گزارش‌ها می‌بایست از توضیح روش خودکشی خودداری کرد، گفت: در تیتر اخبار نباید روش خودکشی نوشته شود، همچنین صفحه اول رسانه را نباید به خبر و گزارش مربوط به خودکشی اختصاص داد.

وی همچنین با اشاره به اینکه باید از اشاره به محتوای یادداشت‌های مربوط به قبل از خودکشی بپرهیزیم، گفت: از حدس و گمان درباره دلیل خودکشی باید خودداری کرد، زیرا سبب افزایش توجه به این موضوع در میان عموم مردم خواهد شد.