به بهانه‌ی برگزاری فستیوال خوراک شناسی شمال کشور و هفته رشت و برند شهر خلاق خوراک یونسکو ،اداره‌کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان و مدیریت شهری و شهرداری رشت؛

شهر خوب ساختنی است نه یافتنی

هم افزایی مدیریت شهری و شهرداری رشت با اداره ی کل میراث فرهنگی استان گیلان ،خالق بزرگترین فستیوال خوراک شناسی شمال کشور شهر خوب ساختنی است نه یافتنی. اساسا من و شما چه سهمی در ساختن شهر خوب و قابل زیست شرافتمندانه و سالم داریم؟شهر رشت مورد تمنا و خواست ما، مهر، عزت و احترام […]

هم افزایی مدیریت شهری و شهرداری رشت با اداره ی کل میراث فرهنگی استان گیلان ،خالق بزرگترین فستیوال خوراک شناسی شمال کشور

شهر خوب ساختنی است نه یافتنی. اساسا من و شما چه سهمی در ساختن شهر خوب و قابل زیست شرافتمندانه و سالم داریم؟
شهر رشت مورد تمنا و خواست ما، مهر، عزت و احترام شهروند را در دل دارد، آیا عاری از خشونت لفظی، فیزیکی و اداری و … است؟ آیا در شهر رشت آرزوهای ما، حق منظر را پاس داشته ، هوا و محیط زیست پاک ، شهروند مسئوول ، فرهنگ ترافیکی ، مبلمان آرامش بخش و هویت معماری ایران و اقلیم خاص برای آسایش، ورزش، شادی، رفاه و وضعیتی که حقوق همه ی شهروندان و حقوق معلولان و نابینایان، ضعفا و ناتوانان را در نظر داشته و همه چیز حساب شده و فکورانه است!؟
آیا مسئوولیت ما شهروندان فقط مطالبه است یا خود در این روند دخیل و شریک هستیم؟
باید متذکر شوم، انسان را در قاموس ایمان به مسئوولیت اخلاقی و میثاق حقوق همگانی اجتماعی خود می شناسند، شهروند در دنیای امروز نیز همراه با انواع رسالت ها و مسوولیت هاست. فقط حق سوال، ادعا و حق مطالبه نیست، روی دیگر سکه حقوق شهروندی تکالیف و مسئوولیت های شهروند می باشد. برای ساختن یک شهر خوب و قابل زیست، همه باید مسئوولانه مشارکت کنیم صد البته ‌مسئولان ذی ربط به شکل اولاتر مسئول و پاسخگو بایستی باشند.

ظرفیت و پتانسیل برند« شهر خلاق خوراک شناسی یونسکو» برای رشت را نادیده نگیریم

چند سالی است که با تلاش هایی که توسط شهرداری رشت و با مساعدت های شورای های شهر در دوره‌های مختلف ، این برند خوب یعنی « شهر خلاق خوراک شناسی یونسکو» بنام شهر رشت در دنیا و مجامع بین المللی ثبت شده است.
این برند می تواند بعد از انجام پاره ای بستر سازی های قانونی و امکاناتی در جهت جلب و جذب سرمایه گذاران و گردشگران کشور واقصی نقاط دنیا تبدیل شود.
باید تاکید کرد که قطعا اجرای هر طرح و یا پروژه ای با نقاط ضعف و قوت همراه است در اجرای این پروژه ی مهم، نیز امکان دارد نقاط ضعفی وجود داشته باشد که باید آن نقاط ضعف را برطرف کرد. ولی نباید با کمال بی انصافی، کل این برند مهم را مضر، غیر مفید و منفعت طلبانه ارزیابی کرد و کل این پروژه ی عظیم را زیر سوال برد.

میراث فرهنگی گیلان و مدیریت شهری و شهرداری رشت؛ و تلاش خوب برای داشتن شهر و استانی برتر

در این شرایط ضرورت دارد تا هم مدیریت شهری و اداره ی کل میراث فرهنگی و گردشگری با مدیریت خوب دکتر جهانی و هم دیگر دست اندکاران با تلاش مضاعف برای برخورداری شهر رشت و گیلان از امکانات، ظرفیت ها و پتانسیل های برند « شهر خلاق خوراک شناسی یونسکو» گام بردارند تا بیشترین نفع هم در جهت تولید ثروت، اشتغالزایی و هم به لحاظ نمایان شدن یکی از میراث های مادی و معنوی گیلان، نصیب این دیار گردد.

با کمال تاسف مدتی است که برخی درموقعیت های مختلف، چنان مخالفتی با این برند کرده و می کنند تو گویی این موضوع به بهانه ای برای غارت اموال عمومی تبدیل شده است!!. در حالی که تا به این اندازه هم نگاه سیاه و سفید به این بحث، می تواند آسیب های غیر قابل جبرانی را بر اعتماد عمومی در ارتباط با مدیریت های بخشهای مختلف جامعه وارد کند. پیش از این تاکید شد، دیکته نوشته نشده غلط ندارد، باید به دور از غوغا سالاری و با انتقاد های منصفانه نقاط ضعف را بر طرف کرد.
علی ایحال، اجرای فستیوال خوراک شناسی شمال کشور را قدر بدانیم و این اقدام خوب اداره ی کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان و مدیریت شهری و شهرداری رشت را بخوبی پاس بداریم ،باید بدانیم که برای بوجود آمدن این برند، تلاش های فوق العاده ای از طرف دست اندرکاران مدیریت شهری،شهرداری رشت و دکتر جهانی مدیر کل توانمند میراث فرهنگی گیلان و دیگر دست اندرکاران صورت گرفته و هزینه های فراوانی به صورت همه جانبه داده شده است، با توجه به اهمیت وجود این برند« شهر خلاق خوراک شناسی یونسکو» و هم اکنون فستیوال خوراک شناسی شمال کشور برای شهر رشت و استان گیلان، می بایست با صبوری و همراهی با مسئوولان ذیربط در جهت اثر گذاری مثبت آن بر اقتصاد شهری رشت، یاریگر مسئوولان آن باشیم.

علی کریمی پاشاکی، روزنامه نگار