سخنگو و مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد انزلی:

عیسی فرهادی به تعهدات خود در مناطق آزاد پایبند است

حسن سامری. عزم این سازمان برای جلوگیری از انتصابات فامیلی و خارج از ضوابط جدی است/ جذب برادرزاده مدیر کل حراست سازمان خلاف واقعیت است/ جذب یکی از بستگان مدیر امور قرارداد سازمان شدیدا تکذیب می شود/ شهرک صنعتی شماره سه منطقه آزاد انزلی در انتظار نتیجه پیگیری استاندار گیلان است/مجمع تشخیص مصلحت نظام هنوز نظری در خصوص طرح توسعه نداده است/ الزامی برای صدور پایان کار به شرط ساخت و اتمام 4 بلوک بصورت همزمان در برج طاووس وجود ندارد
چندی پیش اخباری مبنی بر انتصابات فامیلی و برخی موارد دیگر از زمان حضور عیسی فرهادی در سازمان منطقه آزاد انزلی در فضای مجازی منتشر شد. در این اخبار اینگونه القا می شود که عیسی فرهادی به این انتصابات فامیلی – رفاقتی چراغ سز نشان داده که البته حاشیه‏‌ ساز شد. اخبار و شایعاتی نظیر واگذاری مسئولیت‌ها به دوستان و آشنایان گرفته تا گیلان بعنوان سکوی پرتاب مدیران غیربومی ، از اولین روزهای حضور عیسی فرهادی در سازمان منطقه آزاد انزلی  به گوش می‌رسد.

از جذب بدون شرکت در فراخان عمومی برادر زاده مدیرکل حراست این سازمان تا عضویت سفارشی خواهرزاده مدیرکل حوزه ریاست سازمان و …

اخباری که از جنبه‌های مختلف قابل بررسی است. اولین و مهمترین نکته این است که این موضوع باعث دلگرمی مردم می‌شود که چشمان تیزبینی وجود دارد که مدیران را رصد می‌کند و همین موضوع کمی از زخم‌هایی را که حاصل اختلاس‌ها و سوء مدیریت‌هاست، التیام می‌بخشد .

در جهان و از جمله ایران ، ماموریت رسانه ها  کشف ، شناسایی و حتی افشای اعمال خلاف قانون ، فساد و نابهنجاری  ها است و البته رویه معمول و منطقی آن است که این ادعاهای مهم ، بررسی  و راستی آزمایی شده تا موارد کذب کنار گذاشته شوند . در ایران نیز با وجود تمام محدودیت های مرئی و نامرئی رسانه ها، شفاف سازی ها و افشاگری های رسانه ای مورد توجه افکارعمومی است . بنابراین برای اطمینان خاطر افکار عمومی و راستی آزمایی گزارش های دریافتی باید به افراد مسئول رجوع کرد تا در جمع بندی  گزارش ها به یقین رسید.

 بنابراین برای کسب صحت و سقم مصادیق معرفی شده در فضای مجازی، سراغ مهدی کاظمیان سخنگو و مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد انزلی رفتم . گویای این واقعیت است که مهدی کاظمیان از حساسیت بالای این موضوعات نزد افکار عمومی آگاه است. زیرا  پاسخهای وی بجای اینکه حاوی گزاره های کلی باشد دارای ویژگی «اقناِعی» و «استنادی» بود.

سخنگو و مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد انزلی، بخشی از گفت و گوی خود را به تلاش برای پاسخگویی به سوالات و ابهامات درباره انتصابات فامیلی اختصاص داد و گفت: عزم این سازمان برای جلوگیری از انتصابات فامیلی و خارج از ضوابط جدی است زیرا مدیرعامل محترم هر انتصابی  به غیر از شایسته سالاری را در سازمان منطقه ازاد انزلی مردود اعلام نموده است و ملاک انتصابات، شایسته سالاری است نه نسبت‌های فامیلی.

وی انتصابات فامیلی در سازمان منطقه آزاد انزلی را شایعه عنوان کرد و گفت: جذب برادرزاده مدیر کل حراست در این سازمان درست نبوده و خلاف واقعیت است و تشابه اسمی باعث چنین ذهنیتی شده است. همچنین جذب یکی از بستگان مدیر امور قرارداد سازمان شدیدا تکذیب می شود.

کاظمیان اضافه کرد: یکی از بستگان مدیرکل حوزه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی حدود ۱۰ سال بعنوان نیروی شرکتی در بدنه کارشناسی سازمان مشغول بکار است و در راستای جوان‌گرایی و بومی گزینی بعنوان هیئت مدیره یکی از شرکت های تابعه سازمان منصوب شده ، البته بعنوان نیروی بومی، تحصیلکرده و با سابقه دارای امتیاز بیشتری نسبت به افراد جدیدالورود می باشد.

سخنگوی سازمان منطقه آزاد انزلی در ادامه در خصوص رفتن عیسی فرهادی به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بعد از انتصاب دکتر صولت مرتضوی حرف و حدیث در خصوص اینکه جناب آقای عیسی فرهادی می خواهند به وزارت تعاون ،کار و رفاه اجتماعی بروند، بود. اما ایشان در همان ماه اول حضور در سازمان به صراحت اعلام کرد که به تعهد خود به مناطق آزاد پایبند هستم و تعصبی به این منطقه پیدا کردم و در منطقه آزاد انزلی بکار خود ادامه خواهم داد و می مانم.

وی در خصوص چالش شهرک صنعتی شماره سه منطقه آزاد انزلی گفت: این شهرک صنعتی یکی از مطالبات منطقه آزاد انزلی است که البته رییس جمهور در اولین سفر خود به گیلان، دستور پیگیری و رفع مشکل آن را به استاندار محترم گیلان داد.

وی با بیان اینکه چالش شهرک صنعتی شماره سه منطقه آزاد انزلی مربوط به تقسیمات کشوری و اختلاف دو شهر انزلی و خمام است ، یادآور شد: حتی پیمانکار این  پروژه مشخص شده و ۲۰۰ سرمایه گذار آماده سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال برای حداقل ۵ هزار بیکار هستند و هر زمانی که این مشکل رفع شود ۱۸ ماه زمان برای ایجاد زیرساخت نیاز دارد که البته در هفته های اخیر با ورود دستگاه قضایی و بازدید رییس کل دادگستری در جلسه مشترک با مسئولین دو شهرستان موضوع در حال حل و فصل می باشد که امیدوارم برکات آن به اشتغال جوانان بومی منطقه برسد.

کاظمیان در خصوص بلاتکلیفی طرح توسعه منطقه آزاد انزلی خاطرنشان کرد: مجمع تشخیص مصلحت نظام هنوز نظری در خصوص این طرح توسعه نداده است. ابهامات لایحه که بیشتر به تغییر کاربری اراضی کشاورزی و مسائل زیست محیطی بود نیز برطرف گردیده است.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد انزلی در زمینه نتیجه سفر کمیسیون قضایی به استان گیلان گفت: منطقه آزاد انزلی در سه سال اخیر چالش قضایی کم نداشت و سفر کمیسیون قضایی با محوریت سید کاظم دلخوش نماینده محترم مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی این زمینه را فراهم کرد تا اراضی که در جغرافیای منطقه آزاد بنام دستگاههای دیگر از جمله کمیته امداد و بنیاد شهید بود، رفع شود.

وی با بیان اینکه در برخی از این زمینها سرمایه گذاری شده است، افزود: یکی از موضوعات و چالش ده ساله،  مالکیت بخشی از زمینها داخل بندر و داخل فنس بوده که در این سفر بحث و بررسی شد و شاهد اتخاذ تصمیمات خوبی برای برداشتن موانع بودیم.

این مقام مسئول در ادامه با تشکر از مجمع نمایندگان استان گیلان، گفت: برخی از نمایندگان استان به جد پیگیر رفع چالشهای سرمایه گذاری در منطقه آزاد انزلی و تصویب طرح توسعه منطقه ازاد انزلی هستند که جای تقدیر دارد.

وی در پاسخ به این سئوال که تکلیف مردم و سرمایه گذاران در ۲۳ روستای بلاتکلیف که از منطقه آزاد انزلی جدا شدند، چیست ؟ پاسخ داد: ما باید شرعا و قانونا پاسخ گو باشیم چرا که مردم این روستاها از سازمان منطقه آزاد انزلی پروانه گرفتند و عوارض پرداخت کرده اند یا سرمایه گذارانی در این روستاها داریم که به امید بهرمندی از برند منطقه آزاد انزلی اقدام به سرمایه گذاری در زمینه ساخت هتل ، سالن سینما و کنسرت، مجموعه تجاری و … کردند اما  به دلیل منفک شدن  از منطقه آزاد انزلی ، از خدمات عمومی نیز محروم شدند.

کاظمیان در خصوص حرف و حدیث ها در زمینه اعطای پروانه خارج از ضابطه به برج طاووس گفت: برج طاووس در ۴ بلوک  پیش بینی شد که سه بلوک آن ساخته شده است و مقرر گردید پس از رفع اشکالات فنی و رعایت معیارهای آتش نشانی با تغییر نما ، پایان کار برای این برج صادر شود.

وی با تاکید بر اینکه الزامی برای صدور پایان کار به شرط ساخت و اتمام ۴ بلوک بصورت همزمان در برج طاووس وجود ندارد، اظهار داشت: در ساخت بلوک ۴ باید همه معیارهای جدید و فنی باید رعایت شود و سرمایه‌گذار نیز مصمم به رعایت موازین فنی و اجرای بلوک ۴ می باشد.