نگاهی کوتاه و اجمالی به تاثیرات منفی تندروی های فردی و اجتماعی در سخنان و نقدها؛

هنر انسان مودب بودن از ویژگیهای ذاتی دکتر نوبخت

..

علی کریمی پاشاکی ، روزنامه نگار / مدتی است که توسط برخی اشخاص و گاها جمعیت ها و احزاب و کنش گران سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در سخنان و تحریرهایشان در مورد افراد حقیقی یا حقوقی و حتی شرایط و مباحث سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و … چنان با عتاب و کم ادبی و غیر مستند و احساسی و غیر واقعی نظر، حکم و ایده می دهند که تعجب و انگشت به دهان ماندن اولین و ابتدایی ترین عکس العمل می تواند باشد. علما و صاحب نظران معتقدند در ایام تندروی که هر از گاهی جوامع مختلف وقتی به آن مبتلا می شوند، عقلانیت، انصاف، وجدان و ادب در سایه قرار می گیرند. و بی ادبی، پرخاشگری، رفتارهای غیر عقلانی و غیر منطقی، اهانت، تهمت زدن و سخنان غیر مستند و پوپولیستی، سکه رایج آن زمانه می شود. جامعه شناسان و روانشناسان بر این باورند، معمولا دوره های عقلانی و خوب دارای طول عمر طولانی و دوره هایی که در آن دورغ، تهمت و اهانتی به دیگران جاری و ساری می شود دارای عمر کوتاهتر و مقطعی می باشد. هم اکنون نیز پس از دولت های نهم و دهم که تقریبا با برآیند بدی و منفی تقریبا در تمام زمینه ها گذشت ولی اثرات منفی و تخریبی آن همچنان ادامه دارد و به نظر می رسد تا ضربه زدن به اندام وارگی و پیوستگی جامعه ایران ادامه داشته باشد. اهانت ها و تهمت های بی امان و غیر مستند به یاران واقعی انقلاب اعم از زنده یاد آیت ا… هاشمی رفسنجانی، رییس دولت اصلاحات، حجت الاسلام ناطق نوری ـ حجت الاسلام سید حسن خمینی و رییس جمهور روحانی تا به افرادی که از قبل و بعد از انقلاب اسلامی همچنان مدافع اهداف آرمانی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران همچون دکتر محمد باقر نوبخت ادامه دارد و به نظر می رسد زمان آن رسیده باشد تا جامعه هوشمند ایرانی در قبال این همه اهانت ها و بی حرمتی ها با رفتارهای اعتراضی مدنی عکس العمل نشان دهد.
ادب دکتر نوبخت، سرمایه اوست
دکتر محمد باقر نوبخت، یکی از فرهیختگان گیلانی است که توانسته است با ظرفیت و توانایی و پتانسیلی که داشته و دارد، حضوری ارزشمند و تاثیر گذار در سالیان متمادی در عرصه های اجرایی، آموزشی، پژوهشی و برنامه ریزی و تقنینی داشته باشد که به آسانی نمی توان از کنار این همه قابلیت و توانمندی و منش انسانی عبور کرد. کارنامه پر و پیمان نوبخت از سالهای جوانی تا به امروز، عرصه وسیعی از آموزه های اجرایی، آموزشی، فرهنگی، پژوهشی و دانشگاهی در خود جای داده است. می توان ادعا کرد که نقش دکتر نوبخت در تربیت نسلی از نخبگان و مدیران نسل برجسته بوده است. او مدیر و استاد و معلمی بی هیاهو و بی ادعا و بدور از رفتارهای پر سرو صدا و بی حاصل فضای سیاسی، فرهنگی و اقتصادی است. نگاه «نوبخت» به علمی و عملی بودن برنامه ها، طرح ها و ایده ها برای خدمت به شهروندان و روستاوندان ایران زمین بوده است به نظر وی هیچگاه میر و فرهیخته بودن امری فطری و ذاتی نبوده و نیست و همین دیدگاه او را از بسیاری از مدیران متمایز می کند. او به توانایی و پرورش استعدادها و ظرفیت ها و قابلیت های تک تک ایرانیان اعتقاد راسخ دارد و معتقد است که مدیران ارشد جامعه باید شرایط را برای تمام ایرانیان جهت بروز قابلیت هایشان آماده نمایند و خود بر این عقیده راسخ و استوار است.صبوری، آستانه تحمل بالا، شنیدن سخنان منتقدان واقعی و دردمند و رعایت ادب از ویژگی های منحصر به فرد دکتر محمد باقر نوبخت می باشد که تمامی مخالفین و منتقدین ایشان بر این روحیات انسانی ایشان صحه می گذارند.
دغدغه های دکتر نوبخت از نوع تمام و کمال انسانی است و تمام اوقات خود را برای رفع دغدغه های انسانی قدر می داند. درهمین روزها و هفته ها و ماههای اخیر که در اثر برخی سیاست بازی های مخالفین دولت تدبیر و امید و صد البته برخی ندانم کاریهای و اشتباهات تمامی مجموعه دولت روحانی مشکلاتی برای مردم ایران بروز کرد، برخی مدعیان سیاسی و مدعیان و فعالین اقتصادی بویژه در پارلمان بخش خصوصی با رفتار خارج از نزاکت خود، کم ادبی و فرصت طلبی خود را به نمایش گذاشتند. آنان در این ایام سخت و دشوار که همچنان ادامه دارد، به عنوان تجار و کنشگران فعال اقتصادی برای کاهش آلام مردم کدام اقدام عاجل و سخن شفابخش را برای همکاران خود در بخش های مختلف اقتصادی خصوصی فراهم کردند که با چنان عتاب با نماینده متواضع و مودب دولت روحانی برخورد کردند؟! آیا به جز سوء استفاده از این وضعیت بد به چیزی اندیشیدند و یا عمل کردند؟ لازم است بدانید، ادب و تواضع سرمایه انسانی دکتر نوبخت است که امیدواریم آنانی هم که کم از این متاع ارزشمند بهرمندند به آن برسند.