نگاهی به سیاست های دولت تدبیر و امید و سفر اخیر دکتر روحانی به نیویورک؛

پژواک و پیروزی  اعتدال در نیویورک/پیروزی گفت و گو و دیپلماسی بر زورگویی و تجاوز گری/ مواضع محکم، منطقی و صلح جویانه ایران

سفر رییس جمهور روحانی به نیویورک برای شرکت در اجلاس سالیانه سازمان ملل متحد از اهمیت و بازخورد فوق العاده ای در محافل سیاسی و رسانه ای بین الملی مواجه شد. ایشان در این سفر  مهم و تقریبا در تمام محافلی که حاضر شد و یا مصاحبه هایی که انجام داد بر حقوق مسلم اقتصادی […]

سفر رییس جمهور روحانی به نیویورک برای شرکت در اجلاس سالیانه سازمان ملل متحد از اهمیت و بازخورد فوق العاده ای در محافل سیاسی و رسانه ای بین الملی مواجه شد. ایشان در این سفر  مهم و تقریبا در تمام محافلی که حاضر شد و یا مصاحبه هایی که انجام داد بر حقوق مسلم اقتصادی ـ سیاسی و … ایران بر اساس توافق (۱+۵) (توافق وین) تاکید داشته است و در چارچوب برجام و رعایت آن توسط طرف های امضاء کننده و بویژه ایالات متحده امریکا، بحث اشغالگری اسراییل و حقوق فلسطینیان، مسله تروریسم و مبارزه همه جانبه و عملی نه شعاری با آن، بحث دخالت های فرامنطقه ای برخی قدرت ها از جمله امریکا، بحث آوارگی مسلمان میانماری حقوق بشر و …  از جمله مهم ترین مباحثی بودند که هم درملاقات ها، سخنرانی و مصاحبه های رییس جمهوری با تاکید بر مواضع صحیح و استوار جمهوری اسلامی ایران به آنان به خوبی اشاره و تبیین کرد. در این سفر، دنیا بخوبی از مواضع منطقی و صلح جویانه جمهوری اسلامی ایران برای چندمین بار استقبال کرد و دستآوردهای این سفر در آینده نه چندان دور انزوای بیش از پیش ایالات متحده و برخی معدود متحدان تجاوز گر را در دنیا به همراه خواهد داشت.

مواضع و سخنرانی زورگویانه و بی ادبانه ترامث و عدم استقبال جهانیان

سخنرانی دونالد ترامپ، رییس جمهور امریکا در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با استقبال اکثریت کشورهای عضو سازمان ملل متحد همراه نشد و این نشان دهنده تایید انزوای امریکای دوره ترامپ در محافل بین المللی خواهد بود. بعد از اعلام مواضع متناقض ترامپ در مورد برجام و مناقشات بین المللی، فرانسه، آلمان و حتی انگلیسی و بسیاری دیگر از کشور های جهان خواستار حفظ برجام و مواضع صحیح تر در ارتباط با سایر مناقشات بین المللی بر پایه دیپلماسی شدند. عدم استقبال از سخنرانی ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و عدم تایید آن توسط هیات های حاضر چالش بسیار بزرگی برای امریکای ترامپ خواهد بود.

استقبال بین المللی از مواضع ایران

گفت و گو، دیپلماسی به همراه مقاومت مردم و رهبران ایران بالاخره درحال نتیجه دادن است. عدم همراهی و عدم تشویق سخنان ترامپ در سازمان ملل در آتیه در صورت اصرار ایالت متحده بر مواضع غیر منطقی و زورگویانه باعث انزوای امریکا خواهد شد. ایرانیان در سالهای اخیر علی الخصوص در جریان مذاکرات هسته ای به دنیا نشان دادند که صلح خواه، منطقی و اهل تعامل و رابطه اند و هیچ خصومتی با دنیا ندارند ولی به زورگویان و دیکتاتورهای بین المللی باج نمی دهند.در سفر اخیر رییس جمهور روحانی به نیویورک و تحرک سیاسی و رسانه ای ایشان و همچنین سخنرانی بی نقص ایشان در مجمع عمومی سازمان ملل و تلاشهای فداکارانه و هوشمندانه دکتر ظریف باعث شد و مهم تر از همه رهنمودها و تدابیر مقام معظم رهبری  تا همراهی بین المللی با مواضع ایران، بویژه در مورد برجام به همراه داشته باشد و از آن استقبال شود. ایجاد شکاف بین متحدان امریکا در اروپا و جای جای دنیا از دیگر دستآوردهای سیاست های دولت تدبی و امید و سفرهای دیپلماتیک ایران به اقصی نقاط دنیا و سفر روحانی به نیویورک برای پنجمین بار است.