شوقی: ساماندهی دستفروشان دغدغه مدیریت شهری است

چانه زنی مدیریت شهری رشت برای سد معبر و ساماندهی دستفروشان

رحیم شوقی در جلسه شورا در مورد ساماندهی و جمع آوری دست فروشان اظهار کرد: این دغدغه مدیریت شهری بوده و هست و به دنبال ساماندهی دست فروشان هستیم.

یکصدونهمین جلسه شورای شهر رشت با حضور اعضای شورا صبح روز یکشنبه ۵ آذر ۱۴۰۲ برگزار شد.

رئیس شورای شهر رشت در ابتدای جلسه با اشاره به اینکه مجلس جایگاه ویژه در بین سه قوا و مردم دارد، اظهار کرد: انتخابات مجلس را در پیش رو داریم و امیدواریم که افراد متخصص و دلسوز نظام و مردم در انتخابات شرکت کنند و مردم نیز با انتخاب اصلح بتوانند توسعه و پیشرفت ایران را شاهد باشند.

محمدحسین واثق کارگرنیا در ادامه با قدردانی از شهرداری رشت بابت هرس درختان بیان کرد: هرس درختان باید زودتر انجام می‌شد اما به علت گرمای هوا و دیر به خواب رفتن درختان این کار با تاخیر انجام شد، از شهرداری می‌خواهیم که تیمی برای رسیدگی از درختان پر خطر تشکیل دهد تا شاهد ضرر و زیان به همشهریان نباشیم.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت با بیان اینکه خدمات به صورت عادلانه در محلات توزیع شود، افزود: از شهردار رشت تقاضا دارم به این مهم نگاه ویژه‌ای داشته باشند.

کارگرنیا با مخاطب قرار دادن شهردار رشت بیان کرد: در جلسه گذشته شورا که شهردار رشت به دلیل حضور در جلسه دیگری حضور نداشت، مباحثی پیرامون ساماندهی دستفروشان مطرح شد و قرار بود در جلسه امروز شورا با حضور شهردار و مدیران شهرداری رشت این مهم بررسی شود.

وی با اشاره به اینکه وضعیت پل‌های عابر پیاده رشت موضوع دیگری بود که در جلسه پیشین شورا پیرامون آن تذکر داده شد، افزود: وضعیت پل جانبازان رشت مدت‎هاست که مورد اعتراض شهروندان است و اعضای شورا نیز بارها بابت آن تذکر داده‌اند و انتظار داریم شهردار رشت در اسرع وقت این پل‌ها را تعیین تکلیف کند.

رئیس شورای شهر رشت به وضعیت پارک ۴۵۰ هکتاری لاکان رشت اشاره کرد و گفت: انتظار می‌رود حتی در حد اسکان موقت این پارک به منظور پذیرایی از میهمانان نوروزی و همچنین شهروندان آماده‌سازی شود.

به مدرسه شهید فهمیده کوی حسینی کمک شود

در ادامه سید حسین رضویان با اشاره به اینکه مدیریت‌های شهری صف نهاد قدرت با مردم است، اظهار کرد: این شورا، ششمین شورای شهر رشت است و سالهاست که شهرداری داریم و بودجه نوشته می‌شود اما ظاهر شهر هیچ تغییری نمی‌کند.

عضو شورای شهر رشت بیان کرد: در بازدیدهای صورت گرفته منطقه محروم همیشه محروم بوده و می‌ماند و محله‌های برخوردار همیشه در اوج است.

رضویان با طرح این پرسش که در این بودجه‌نویسی کجا منطقه محروم دیده شده است؟، اظهار کرد: در کوی حسینی از مدرسه شهید فهمیده بازدید کردم، این تنها مدرسه آن منطقه است که دختران و پسران از آن استفاده می‌کنند و با کوچکترین باران آب گرفته می‌شود و در مدرسه فاضلاب پر است و حتی دیوار مدرسه در حال فروریختن است.

عضو شورای شهر رشت ادامه داد: از همه ارگان‌ها بازدید می‌کنند اما از رفع این مشکلات در مدرسه عاجز هستند. رفع مسائل این مدرسه بر دوش شورا و شهرداری نیست بلکه دستگاه‌های دیگر نیز باید ورود کنند اما از آنجا که تاکنون کاری صورت نگرفته است از شهرداری و شورا می‌خواهیم امکانات لازم را در حد توان به این مدرسه اعطا کنند.

سدمعبر ظاهر شهر را بهم‌ ریخته است

حسن کریمی کرنق عضو دیگر شورای شهر رشت در مورد وضعیت نابسامان دست فروشان گفت: بسیاری از مردم ناراضی هستند و هر روز شاهد افزایش دست فروشان هستیم.

وی همچنین در مورد کباب گاری‌ها و ون کافه‌ها اظهار کرد: رشت شهر خلاق خوراک است اما متاسفانه نظارتی دز ارائه غذا نمی‌شود و کباب گاری‌ها بهداشت‌ها را به درستی رعایت نمی‌کنند و آنچه به مردم ارائه می‌دهند در شان مردم نیست.

هادی رمضانی دیگر عضو شورای شهر رشت در مورد سد معبر اظهار کرد: سدمعبر ظاهر شهر را بهم‌ ریخته است و متاسفانه به حق تبدیل شده است و شاهد هستیم مغازه دارها داخل مغازه را خالی نگهداری می‌کنند و همه را در پیاده رو و مسیر شهروندان قرار می‌دهد.

وی افزود: کارگروهی که شهرداری برای ساماندهی سد معبر در نظر دارد نباید فقط در حد جلسات باشد بلکه باید خروجی مناسب داشته باشد.

رمضانی اظهار کرد: تا زمانی که مشکلات ساخت و ساز در زمینهای نسقی حل نشود، بی‌نظمی وجود دارد.

ساماندهی دست فروشان نیازمند اقدام بین دستگاهی است

در ادامه شهردار رشت در خصوص جمع آوری دستفروشان، پل عابر پیاده و اقدامات انجام شده مربوط به پارک ۵۰۰ هکتاری لاکان گزارش خود را ارائه داد.

رحیم شوقی در جلسه شورا در مورد ساماندهی و جمع آوری دست فروشان اظهار کرد: این دغدغه مدیریت شهری بوده و هست و به دنبال ساماندهی دست فروشان هستیم اما یک اقدام بین دستگاهی را می‌طلبد و شورا و شهرداری به تنهایی نمی‌تواند و نیاز است که سیستم قضایی و  پلیس راهور نیز کمک کنند.

شهردار رشت گفت: تقاضا دارم کمیته‌ای با مجموعه دستگاه های ذی ربط در این رابطه تشکیل شود.

وی در مورد پل جانبازان نیز اظهار کرد: شیوه اجرایی کار، زمان بر است و هفته پیش سرمایه گذار انتخاب شد و الان دو سه روز است که کار در حال انجام است.

شوقی با اشاره به پایان قرارداد ۵ساله پارک لاکان بیان کرد: به دنبال اخذ مجوز از منابع طبیعی هستیم.

در این جلسه همچنین با درخواست شهرداری رشت مبنی بر بازگشت به کار ۷ نفر به سازمان حمل و نقل و ۲ نگهبان موافقت شد.