برای افتتاح راه آهن رشت ـ قزوین؛

حمل و نقل ریلی، یکی از مولفه های روند توسعه همه جانبه /نقش تاثیر گذار و مهم دکتر نوبخت در اتمام پروژه ریلی رشت ـ قزوین

علی کریمی پاشاکی / هم اکنون یکی از معیار پیشرفت کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، میزان توسعه ریلی آنهاست. بر همین پایه است که ممالک اروپایی شهرهایشان را «ریل پایه» می سازند و مدل حمل و نقل غالب آن ممالک ریل محور است. در ایران نیز گرچه تا چندی پیش توسعه ریلی چندان جدی گرفته نمی شد و شهرها خودرو محور ساخته می شدند، اما در سالهای اخیر وضعیت تغییر کرده و به دلیل ظرفیت بالایی که حمل و نقل ریلی در اصلاح ساختار اقتصادی کشور و استفاده بهینه از منابع و فرصت ها فراهم می آورد، توسعه «ریل پایه» در دستور کار قرار گرفته است. در ایران به دلیل عدم کفایت جاده برای حمل بار، سوانح بالای رانندگی، گستردگی مقاصد سفر و گردشگری، مصرف بسیار بالای سوخت و همچنین آلودگی های زیست محیطی ناشی از آن، حمل و نقل ریلی ظرفیت بزرگی برای توسعه دارد وبر همین اساس بزرگان و صاحب نظران تاکید دارند که باید حداکثر حمل و نقل بار و مسافر کشور به حوزه ی حمل  ونقل ریلی منتقل شود. باید قبول کنیم که شبکه حمل و نقل ریلی نقش بسزایی در بهره وری اقتصاد خواهد داشت. در حقیقت توسعه حمل و نقل ریلی تا جایی اهمیت دارد که کشورهای مختلف، سرمایه های هنگفتی را برای توسعه این بخش در نظر می گیرند. صد البته توسعه حمل و نقل ریلی، از یک سو به افزایش خطوط و اتصال نقاط مختلف به یک شبکه بر می گردد و از سویی منوط به مدرن سازی این خطوط است.
اهداف توسعه حمل و نقل ریلی
صاحب نظران امور معتقدند، توسعه ی حمل و نقل ریلی در ایران برای تحقق چند هدف عمده اعم از برقراری هر چه بیشتر عدالت اجتماعی، تکمیل کریدور های حمل و نقلی در فضای سرزمینی، اتصال مراکز بار به ریل در دستور کار قرار گرفته است. بر اساس این برنامه ریزی ها، اتصال ۵ مرکز استان شامل همدان، کرمانشاه، ارومیه و رشت وتبریز (خط دوم) به شبکه سراسر ریلی که تاکنون همدان، کرمانشاه، ارومیه و رشت به افتتاح و بهره برداری رسمی و آزمایشی رسیده اند و همچنین اتصال شبکه ریلی کشور به کشورهای افغانستان، ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان نیز در دستور کار قرار دارد.
توسعه ریلی استان گیلان و نقش تاثیر گذار دکتر نوبخت در بهره برداری از آن
همانطور که همه می دانند در دولت اصلاحات که استارت مطالعات راه آهن گیلان زده شد و بعد از سالها مطالعه و بررسی، عملا  از سال ۱۳۹۱ استارت عملیات اجرایی  پروژه راه آهن قزوین ـ  رشت زده شد و از سال ۱۳۹۲ به این طرف کار ادامه پیدا کرد تا به امروز که با ۱۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار به اتمام رسیده است. در اینجا نمی توان از پیگیری ها و مساعدت های ویژه دکتر نوبخت چشم پوشی کرد. هر چند که این پروژه بنا به هزاران دلیل با تاخیر زیاد افتتاح شد ولی اگر نبود پی گیری ها و تلاش های رییس گیلانی سازمان برنامه و بودجه کشور، امسال هم سوت قطار در گیلان شنیده نمی شد. ایشان با اختصاص وقت و منابع به موقع و همچنین نظارت دلسوزانه توانست، این هدیه را به گیلانیان صبور و فهیم بدهد.