راز پول های کثیف و عصبانیت برخی از دکتر ظریف در چیست؟

..

علی کریمی پاشاکی / پول های کثیف خطری بزرگ برای تمام جهان هستند و این پول ها در قوانین ناظر بر پولشویی تعریف شده هستند از جمله پول یا درآمدی که ناشی از فرار مالیاتی به دست می آید یا پولی هایی ناشی از معاملات سیاه شامل تجارت مواد مخدر، سلاح و قاچاق انسان و جنبه های دیگر این پول های کثیف به درآمدهایی ناشی از ارتشا و زورگیری و نظایر آن بر می گردد. جریان این پول ها در اقتصاد هر کشوری از جمله ایران به ضرر جامعه و تهدید کننده منافع ملی و ناقض حقوق مردم خواهد بود.
صاحب نظران اقتصادی معتقدند، جریان داشتن پول های کثیف نه فقط به اختلال در اقتصاد که باعث مخدوش شدن امنیت ملی، اقتصاد شفاف و رقابتی شده و به چند قطبی شدن اقتصاد و تشدید فاصله طبقاتی منجر می شود و به همین دلیل در دنیای امروز بدترین نوع پول های کثیف به درآمدهای ناشی از فرار مالیاتی اختصاص دارد که با کمال تاسف حجم پول های ناشی از فرار مالیاتی خیلی زیاد است. این پول های کثیف برای شسته شدن وارد معاملات مختلف ملکی، خودرو، مالی و در نهایت سیکل بانکی می شود و نه فقط با اصول علم اقتصاد که با مبانی عدالت اجتماعی همخوانی ندارد. به همین دلیل در دنیای امروزی، مبارزه با پولشویی و قطع امکانات و منابع گرو های تروریستی و خرابکارانه و برخورداران از پول های کثیف به یک اولویت تبدیل شده و ضرورت دارد در ایران مکانیسم های سخت افزاری و نرم افزاری لازم برای ردیابی این پول های کثیف مستقر شده و نهادهای قانونی برای مبارزه با پول های کثیف . معاملات سیاه فعال شوند و با رصد پول های مشکوک و دادن هشدار ها و نشانه، مانع شکل گیری فساد، پولشویی، رانت و نظایر آن شود، چرا که در غیبت قوانین محکم و شفاف، منافع و مصالح ملی کشور به خطر می افتد و حقوق عامه ضایع می شود. اظهار نظر اخیر دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشور مبنی بر حجم بالای پول های کثیف در اقتصاد ایران هم ناظر بر همین مساله است و بالاخره نمی توان کتمان کرد که در سایه خلاهای قانونی و ضعف نهادهای نظارتی، برخی از محل مالیات ندادن، انجام معاملات سیاه و مشکوک نفع می برند و درآمدهای مخفی از طریق معاملات به نام افراد گمنام به دست می آورند و شفافیت و مبارزه با پولشویی منافع آنها را به خطر می اندازد.
ضرورت دارد در ارتباط مالی و کمک به محرومان در دنیا و یا به هر بهانه انساندوستانه باید طوری شفاف و بدون شائبه عمل کرد تا از آن علیه منافع ملی ایرانیان و ایران سوء استفاده نشود. در همین ارتباط برخی ازمخالفان و منتقدان به دلیل نداشتن آگاهی لازم با طرح شفاف سازی ارتباطات مالی بین المللی مخالفت می کنند و در پشت پرده قدرت ها و گروهایی هستند که احساس خطر می کنند و به تحریک افکار عمومی می پردازند تا مبادا منافع خودشان به خطر بیفتد. آنها منافع خود را بر منافع و مصالح ملی ترجیح می دهند و نگران شناسایی کانال های در آمدی مشکوک خود هستند و برای جلوگیری از شفافیت از هر روشی استفاده می کنند. به نظر می رسد ریشه بسیاری از مخالفت ها با شفافیت مالی یا CTF و FATF و مبارزه با پولشویی و نظایر آن، این است که منافع برخی افراد و گروهها را به خطر می اندازد و آنها به این بهانه می خواهند بر رانت و فساد خود سرپوش بگذارند.